דיאטת עגבניות (או לא להיות)…

מאמרים נבחרים > קטגוריה ראשית > סוגי דיאטות > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

עגבניה – יכולה להגביר את ההורמון הממלא תפקיד חשוב בחילוף חומרים של סוכר ושומן,דיאטת עגבניות עשירה יכולה לסייע בהגנה מפני סרטן השד,מחקר חדש מצביע כי אכילת עגבניה בתוך התפריט היומי יכולה  להקטין את הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים שכבר בסיכון למחלה.

המאמר תוגרם מאנגלית ע"י מערכת דיאט                                                                                 

FreeDigitalPhotos.net

FreeDigitalPhotos.net


מחקר שפורסם בכתב עת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מראה כי נשים אשר נבחרו באופן אקראי ואכלו  10 שבועות מוצרי עגבניות (שהכילו 25 מיליגרם ליקופן בכל יום) חווה רמות גבוהות יותר של הורמון זה המווסת את קצב חילוף החומרים, אדיפונקטין.

"היתרונות של אכילת שפע של עגבניות ומוצרים המבוססים על עגבניות, אפילו לתקופה קצרה, היו ניכרים היטב בממצאים שלנו", Ph.D., MPH, אמר חוקר מחקר אדנה ליאנוס פרופסור לאפידמיולוגיה באוניברסיטת ראטגרס, . "אכילת פירות וירקות, שהם עשירים בחומרים מזינים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים כגון ליקופן חיוניים, ומשמעותיות."

החוקרים ציינו גם כי העלייה באדיפונקטין יכולה לעזור בהגנה מפני סרטן השד, שכן ההשמנה היא גורם סיכון ידוע לסרטן השד.

"בהתבסס על נתונים אלה, אנו מאמינים כי צריכה קבועה של לפחות מנה בתפריט היומי המומלץ של פירות וירקות היינו לקדם מניעת סרטן השד באוכלוסייה בסיכון", ליאנוס הוסיף בהצהרה.

המחקר מבוסס על 70 נשים לאחר גיל המעבר בסיכון ידוע לסרטן השד ( בסיכון מי שיש לו במשפחה סרטן שד מדרגה ראשונה ) , הנשים בתור התחלה במשך שבועיים לא אכלו כל עגבניות או מוצרי סויה, ולאחר מכן אכלו מוצרי עגבניות ל10 שבועות, ואז  הם הלכו עוד שבועיים בלי לאכול כל עגבניות או מוצרי סויה, ולאחר מכן צרכו 40 גרם חלבון סויה ביום ל10 שבועות.

חוקרים מצאו כי בתום תקופת אכילת העגבניות, רמות אדיפונקטין עלו 9 אחוזים, עם ההשפעה להיות חזקה יותר בקרב הנשים עם מדד מסת הגוף נמוך יותר , לעומת זאת רמות אדיפונקטין הראו ירידה לאחר שהנשים אכלו מוצרי סויה ל10 שבועות.

"אין הסברים ברורים לירידה שנצפתה באדיפונקטין בעקבות התערבות הסויה", כתבו החוקרים במחקר. "זה יכול להיות כי ההשפעות המגנות של סויה מפני סרטן השד מוגבלות לקבוצות מסוימות (למשל נשות אסיה, אשר אצלם צריכת הסויה בדרך כלל מתחילה ברחם ושיש להם BMI הנמוך יחסית). ייתכן גם כי במנגנון ההגנה אינם כרוכים אדיפונקטין. נדרשים מחקרים נוספים כדי להבהיר את המנגנונים האלה. "

הם ציינו כי בזמן שהמיקוד שלהם למחקר זה היה בליקופן בעגבניות, אפשרי מאוד כי פיטוכימיקלים אחרים בעגבניות יכולים להיות מועילים, וכי יש צורך במחקר נוסף.

אז מהו הליקופן שבמחקר מצאו כי הוא כה מועיל לנשים אשר נמצאות בקבוצת סיכון לחלות בסרטן השד ?

ליקופן הוא פיגמנט מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק, המצוי בעגבניות ובפירות אדומים אחרים. ליקופן הוא הקרוטינואיד הכי שכיח בגוף האדם והוא אחד מנוגדי החמצון הקרוטינואידים החזקים ביותר.

בשונה מפירות וירקות אחרים, בהם התוכן התזונתי כמו ויטמין C מופחת בעת בישול, חימום ובישול עגבניות מגביר את עוצמת פעילותו של הליקופן, ליקופן ברסק עגבניות הוא פי 4 יותר זמין לגוף מאשר עגבניות טריות. לכן מוצרים מעובדים של עגבניות כגון מרק ומיץ, מכילים את האופן הפעיל ביותר של ליקופן בגוף.

כיוון שליקופן בפרט וקרוטנואידים ככלל נמסים טוב יותר בסביבה שומנית, כדאי לצרוך אותו לצד שמן זית למשל, על מנת לשפר את ספיגתו.

קיימות עדויות שצריכה תכופה של המוצרים האלו קשורה בסיכון מופחת של מחלות לב וכלי דם, סרטן , סוכרת, דלדול עצם, ואפילו עקרות גברית. אפשר לייחס לליקופן גם את הפחתת הסיכון לסרטן הפה, וכן את מניעת הזדקנות העור.

לא ניתן להגיב למאמר זה.