איך מונעים עצירות בדיאטה?

קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי > קטגוריה ראשית > תזונה קלינית

באדיבות אתר "עלי דפנה" , מאת: דפנה לב, מומחית בספורט ותזונה, בשיתוף איתי שוסטר, נטורופתית בצוות עלי דפנה.

מהי עצירות?granol13

עצירות היא קושי בהטלת צואה, צואה לא מושלמת (ריקון חלקי) או צואה לא תכופה.תזונה לא נכונה, חוסר בפעילות גופנית, שימוש תכוף , ממושך במשלשלים וחומרים אחרים. שגורמים/מפעילים הטלת צואה הם הגורמים הנפוצים. גם מחלות במע' העיכול יכולות להביא לעצירות, אותן יאבחן רופא מוסמך.

מדוע חשוב ללכת לשירותים?

הרקה נכונה של המעיים (פעם ביום לפחות), מאוד חשובה מפני שהמעי הוא מקור לרעלנים רבים. כשלא הולכים לשירותים יתכן שיבוש איכות החיים, כאבי בטן, כאבי ראש, נפיחות, גזים. בטן נפוחה ומלאות יתר. ישנה גם ספיגה חוזרת של מרכיבים שיכולים להפוך לאלרגנים בשלב מסוים בחייים.

אנשים משתמשים בכדורים משלשלים, לעיתים, לתקופות ארוכות. גם שימוש לא נכון בצמחי מרפא,(אשחר, סנה), באופן תכוף ותמידי אינם טובים ומזיקים למערכת העיכול.

התנועתיות של המעיים יורדת, מע' העיכול נעשית עמידה לחומרים הכימיים והצמחיים, העצירות גוברת. בתחילה הכול טוב, מרגישים שינוי, התרוקנות ואחרי פרק זמן הגוף מתרגל לחומר ואנו מתחילים לחפש מוצר חדש, חזק יותר שיעזור.

חשיבות התזונה מוכחת בנושא עצירות, הגוף יכול לפנות פסולת אם נותנים לו את הכלים.

לצאת מהעצירות

מהם סיבים תזונתיים ומהי חשיבותם?

תפריט עשיר בסיבים תזונתיים יכול למנוע מחלות לב, ולהגן על האדם מפני המחלות הכרוניות שאופייניות לתרבות המודרנית: יתר כולסטרול, סוכרת, לחץ דם, טחורים.

הסיבים התזונתיים הם חומר שמרכיב את דפנות התאים של הצמחים. האדם לא מסוגל לעכל את דפנות אלה והם מופרשים בצואה. הם מספקים לגוף נפח מזוני חסר קלוריות.

כאשר הסיבים עוברים במערכת העיכול הם מבצעים כמה פעולות חשובות ביותר, הם סופחים וסופגים מים וכך הם מרכיבים את הצואה. הדבר מקל על עבודת שרירי המעיים, הצואה עוברת מהר והלחץ על מערכת העיכול קטן – תהליך חשוב לסובלים מעצירות, לאנשים מבוגרים המתקשים ביציאות.

איפה ניתן למצוא סיבים תזונתיים?

כל מזון צמחי הוא מקור לסיבים. ניתן להגדיל את מקור הסיבים ע"י הגדלת כמות הפירות והירקות הטריים בתפריט היומי: תפוח, אגס, מלפפון, חסה, ירקות ועלים ירוקים, גזר, ברוקולי, כרוב,סלק אדום, סלק עלים ירוקים, בטטה ועוד.

בנוסף ניתן למצוא סיבים תזונתיים בקיטניות ודגנים מלאים: אורז מלא, קינואה, כוסמת, חיטה, שיבולת שועל, חומוס, שעועית, עדשים, וכו'. לחם מחיטה מלאה, קמח שיפון ותבואות מכיל כ- 9 גרם סיבים ל100  גרם, עדיף על לחם מקמח לבן, בגט או אחר.

דגני בוקר מסויימים, רק כאילו שמצויין בפירוש שהם מדגן מלא עשירים בסיבים תזונתיים, יחד עם יתרונות הסיבים חובה לשים לב לכמות הסוכר במוצרים אלו.

לעיתים מאוד קשה לעשות את השינוי לבד כיון שעודף סיבים עלולים לגרום לתחושה לא נוחה במערכת העיכול ואפילו להפרעה בספיגה של ויטמינים ומינרלים.

עצירות היא סימפטום ולא מחלה אמיתית. רצוי לברר מדוע זה קורה? לאתר את הסיבות לבעיה ולטפל בהם.

מהם ההמלצות התזונתיות וכיצד משנים את  דפוסי התנהגות?

1. להגביר תכולת פירות וירקות בתפריט ב- 5-7 מנות ירק ביום ו – 3 מנות פרי: תפוח, אגס, המכילים פקטין ותאית.

2. להפסיק בהדרגה את השימוש בחומרים משלשלים, עם תחילת השינוי התזונתי רצוי בהכוונה והדרכה של איש מקצוע.

3. להוסיף מזונות עתירי סיבים, דגנים מלאים, קיטניות, סובין, שיבולת שועל,(סיבים סופחי מים), זרעים וגרעינים.

4. לשתות 6-8 כוסות מים ביום.

5. להשתמש במזונות מלחלחים, דבש, שמן זית, זרעי פשתן, פירות יבשים.

6. לאכול לאט, ללעוס היטב את המזון כדי להפעיל את אנזימי העיכול ולעזור למערכת העיכול לפרק את המזון.

7. לא להתאפק, לא לדכא דחף להטיל צואה.

8. לשלב פעילות גופנית יום יומית. לפחות 30 דקות הליכה, כדי להניע את הגוף.

9. לשדרג את הלחם, ללחם מלא, שיפון, תבואות . לפחות 2 פרוסות ביום.

10. להתיישב פעם ביום באותה שעה בשירותים, בסבלנות ובהתמדה כדי להרגיל את הגוף לפעילות מעיים. ניתן להשתמש בנשימות כדי להקל על היציאה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.