מה מדליק אותך? על תזונה אנטי דלקתית

קטגוריה ראשית > טיפים > מפת האתר > מושגים דיאט > קונים בריא > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

אנשים רבים חווים תחושה של "אני חולה כל הזמן". אין משהו קבוע, אך בכל פעם מערכת אחרת בגופם "מתקלקלת". לעיתים מדובר במערכת חיסון מוחלשת, אך פעמים רבות מדובר במנגנון דלקת מוגבר אשר תוקף כל פעם במקום אחר. מעניין ומעודד לגלות, שמנגנון הדלקת, הוא למעשה אחד המנגנונים הקלים ביותר לשליטה בעזרת תזונה מתאימה.

(לא) נעים להכיר – דלקת
לפני שמתחילים לדבר על תזונה אנטי-דלקתית, חשוב להבין מהו מנגנון הדלקת בגוף. הדלקת ,היא למעשה תגובה חיסונית של הגוף. אנו אמנם רגילים לחשוב על הדלקת עצמה כסוג של מחלה, דבר שלילי שיש להיפטר ממנו, אך למעשה דלקת הנה דרכו של הגוף להילחם במחוללי מחלות והיא חיונית לקיומנו.

כאשר מערכת החיסון נפגשת בגורם זר – "פתוגן" מעורר מחלה, כמות גדולה של תאי דם לבנים השייכים למערכת החיסון נזעקים להלחם בו. לשם כך כלי דם באזור מתרחבים, חומרים כימיים מופרשים על מנת "לזמן" תאי דם לבנים נוספים למקום וטמפרטורת הגוף עולה, כיוון שהטמפרטורה האופטימלית לפעילות מערכת החיסון הנה 38-39 מעלות. התרחיש המתואר גורם להופעתם של חמשת סימני הדלקת המובהקים: חום, נפיחות, כאב,אדמומיות ותפקוד לקוי של האיבר המודלק.

הדלקת חשובה אם כן לגוף, אך דלקות יכולות להיות כרוניות. דלקות שרירים, מפרקים, דלקות במעיים אינן רצויות. לצערנו, דלקת היא תגובה שלאחר הופעתה קשה יותר להיפטר ממנה, ולכן טוב יעשה אדם אשר סובל מדלקות חוזרות, אם יאמץ תזונה נוגדת דלקת כאורח חיים.

עקרונות התזונה האנטי דלקתית:

1. הקפדה על סוג השומן בתפריט – יש חשיבות עליונה לשמירת היחס בין סוגי השומן הנצרך.

אכילה מרובה של פחמימות פשוטות וממתקים יכולה לגרום לדלקות בגוף.

אכילה מרובה של פחמימות פשוטות וממתקים יכולה לגרום לדלקות בגוף.

בעולם המערבי בו אנו חיים, מזון רב מתועש ומתווסף אליו שמן מזוכך רב. מופר בקלות היחס בין סוגי חומצות השומן הנצרכות.

חומצות השומן הן חיוניות וחשוב לצרוך אותן, אך חומצות שומן מסוג אומגה 3 מגינות על גופנו מפני תהליכי דלקת, בעוד אומגה 6 מעודד היווצרות מצבים דלקתיים.

בתיאוריה, היחס האופטימלי בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לחומצות השומן מסוג אומגה 2 אמור לעמוד על 1:3. בעולם המערבי היחס עומד על כ- 1:25 ואף יותר. על מנת להפחית תהליכי דלקת, מומלץ לצמצם במזונות המכילים אומגה 6 כגון: שמן תירס, שמן סויה, שמן סויה ושומן מן החי, ולהגביר צריכת מזונות המכילים אומגה 3 כגון: דגי ים צפוניים, ביצים מועשרות באומגה 3, זרעי פשתן טחונים, שמן פשתן מכבישה קרה, זרעי צ'יה ואצות.

2. שמירת משקל - רמות גבוהות של שומן, ובפרט שומן בטני (השמנת "תפוח"), המאפיין גם את הסינדרום מטבולי מקושרים לרמות CRP (חלבון בדם) גבוהות והפרשה מוגברית של ציטוקינים. שניהם חומרים מעודדי דלקת. שמירה על משקל תקין ופעילות גופנית, שניהם מורידים רמות CRP ומפחיתים תהליכי דלקת.

3. שמירה על מדד גליקמי נמוך- כמו מחלות רבות נוספות הכוללות סוכרת, היפראקטיביות ומחלות רבות נוספות, גם תהליך הדלקת מושפע מהערך הגליקמי של המזון. מזון המתפרק מהר – סוכרים פשוטים, פחמימות פשוטות, קמח לבן – מגבירים את תהליך הדלקת ואילו מזונות בעלי מדד גליקמי מתון – מגינים על הגוף מפני היווצרות תהליך הדלקת.

4. נוגדי חמצון – אכילת פירות וירקות בשלל צבעים, יעשירו את הגוף בשלל פיטוכימיקלים, אשר בנוסף לשמירה והגנה ממחלות רבות אחרות, ימנעו גם שקיעה וחמצון של פלאק טרשתי אשר שוקע בעידוד התהליך הדלקתי.

לסיכום, שמירה על תזונה אנטי-דלקתית יכולה להועיל נגד דלקות חוזרות ונשנות וכן להגן מפני מחלות נלוות. רצוי לאמץ אותה כדרך חיים ולהחמיר בה בתקופות בהן מרגישים שיש החמרה בתגובות דלקתיות.

תגובה אחת ל“מה מדליק אותך? על תזונה אנטי דלקתית”

  1. מאת שקדנית:

    שלום רב,

    מחלת העור ליכן סקלרוזיס היא מחלה אוטואימונית ( באזור העריה) .האם הדיאטה האנטי דלקתית מתאימה למחלה זו ? במילים אחרות מה רצוי לאכול כדי למנוע החמרת המחלה וממה רצוי להימנע ?

    תודה מראש