גלולות: לא מונעות רק הריון

קטגוריה ראשית > טיפים > מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

כבר כמעט חצי מאה עברה מאז המצאת הגלולה. מלבד שחרור מיני נשי המאפשר לאישה להיות זו שמתכננת את הרחבת המשפחה, הגלולות נלקחות על ידי נשים לשם הסדרת וסתות, הפחתת תסמיני PMS, הפחתת כאבי מחזור ואף שיפור מצב העור. כמו כל דבר טוב, גם כל אלו באים עם תווית מחיר של תופעות לוואי וחסרים תזונתיים, שלא כל הנשים הנוטלות גלולות מודעות אליהם.

הגלולה למניעת הריון: לא תמיד יש מצב רוח

הגלולה למניעת הריון: לא תמיד יש מצב רוח

המצאת המאה הגלולות למניעת היריון הומצאו בשנות ה- 60' של המאה הקודמת, על ידי רופא נשים ובעידוד פמיניסטית אמריקאית עקשנית בשם מרגרט סנגר, אשר סברה כי אין זה הגיוני שהנשים, אשר הן אלו הנושאות ברחמן את פרי בטנן, אינן יכולות להיות אחראיות על תכנון המשפחה לכשירצו בכך, או ליהנות משחרור מיני ללא חשש מהתעברות כשירצו בכך.

מאז ועד היום הגלולות עברו גלגולים רבים ואף צורות רבות – מגלולות, דרך מדבקות עוריות ועד טבעות ואגינאליות ומכילות רמות שונות של הורמונים שונים, אך הבסיס נשאר זהה בכולן. המנגנון עליו מתבססות הגלולות הינו שינוי רמות הורמונים ויצירת דימום וסתי, ללא ביוץ, מה שמונע כניסה להיריון.

מה יש בגלולה שלי?
כיום ישנם סוגים רבים של גלולות על מדפי בית המרקחת. הסוגים השונים נבדלים בניהם בסוגי ורמות ההורמונים שהן מכילות. ישנם סוגים של גלולות המכילים אסטרוגן או פרוגסטין בלבד.

די באחד מאלו לבד בכדי למנוע ביוץ, אך דרושות לשם כך רמות גבוהות מאוד של ההורמונים. לכן, הגלולות הנפוצות יותר כיום, מכילות שילוב בין השניים: גם פרוגסטין וגם אסטרוגן.

הסינרגיה בין הורמונים אלו חזקה ונדרשת בה כמות נמוכה יותר של ההורמונים.

רמות ההורמונים השונות בגלולות הנמכרות ביותר כיום:

מינון גבוה מינון בינוני מינון נמוך מינון נמוך מאוד
דיאנה גינרה מילאן מינס
אורתוציקלין מינולט הרמונט יסמין
בלרה פמינט
מיקרודיול מרסילון
מיקרוגינון
נורדט

לא רק מונעות היריון…
נשים רבות חוות תופעות לוואי הקשורות בנטילת גלולות. רוב תופעות הלוואי מקושרות לרמת האסטרוגן בגלולה. ככל שהרמה גבוהה יותר (דור גלולה ישן יותר), כך יהיו יותר תופעות לוואי שליליות ובהן:- בחילות, רגישות בחזה, ירידה בחשק המיני, צבירת נוזלים, גלי חום, כאבי ראש עד כדי מיגרנות, חוסר תיאבון בחלק מהנוטלות מול השמנה באחרות, כתמי פיגמנטציה על העור שלא חולפים לעיתים גם חודשים לאחר הפסקת הנטילה ודמם שאינו בתקופת הווסת.

אבל למה את בוכה?! נשים רבות חוות שינויים רגשיים במשך שנים רבות אך כלל לא מעלות בדעתן שהדבר מקושר לעובדה שהן נוטלות גלולות. עיון קצר בעלון המידע המצורף לגלולות, היה מגלה להן שמדובר בתופעת לוואי ידועה ביותר של הגלולות בכלל ושל גלולות מהדור הראשון, המכילות מינונים גבוהים מאוד של אסטרוגן ופרוגסטרון, במיוחד. מינון האסטרוגן הגבוה משנה את המטבוליזם של חומצת האמינו טריפטופאן האחראית על מצב הרוח, מפחית רמות הסרוטונין בדם וגורם לדיכאונות והפרעות שינה.

גברת, חסר לך משהו וזה לא רק הביוץ! ויטמינים ומינרלים חיוניים רבים מדלדלים בגוף בנטילת גלולות. נשים רבות בימנו נוטלות גלולות מגיל ההתבגרות ועד שהן מתחילות להקים משפחה, משך שנים רבות, ואינו מודעות לחסרים חשובים אלו. אלו הם הויטמינים והמינרלים העיקריים שמדלדלים בנטילת גלולות:

B2, B3, B6, B9, B12,A, C, אבץ, מגנזיום, ברזל.

מכיוון שלרוב מדובר בנטילה ארוכת שנים של גלולות, יהיה נבון יותר לנסות למנוע חסכים תזונתיים אלו על ידי שימוש בתזונה נכונה ומזינה המכילה את הויטמינים והמינרלים הללו וכן לשלב תוספים במידת הצורך ובהתאם לבדיקות דם.

השלמות תזונה לנוטלות גלולות: (מזונות עשירים במיוחד)
ויטמין A - ביצה, מוצרי חלב, ירקות כתומים המכילים בטא קרוטן וירקות ירוקים.

ויטמין C – גמבה, משפחת המצליבים – כרוב, כרובית, ברוקולי, תות, קיווי, הדרים, עגבניות.

ויטמיני B – נמצאים ב – קטניות, אגוזים, שמרי בירה, אורז מלא, קמח מלא, ביצים.

ויטמין B12 מקורו מהחי בלבד וניתן לצרוך אותו על ידי אכילת ביצים, אברים פנימיים, ומוצרי חלב. עם זאת יש לשים לב שלשם ספיגה אופטימאלית של ויטמין B12 יש צורך בהימצאותו של האנזים אינטריזיק פקטור בקיבה וכן בנוכחות של חומצה פולית. בארצות הים התיכון קיים מחסור ניכר באנזים זה באוכלוסייה.

משמעות הדבר הינה שצריכת בשר אינה ערובה להעלאת רמות B12. נטילת תוסף B12 בתוספת חומצה פולית, אשר נילקח במציצה מתחת ללשון אשר גורמת לספיגת הויטמין ישירות לזרם הדם, עוקפת בעיה זו.

אבץ - נמצא בקטניות, אגוזים, שמרים, דגנים מלאים, ביצים, בשר, עוף ודגים.
ברזל - נמצא בקטניות, אגוזים ובעיקר במזון מן החי. מגנזיום – נמצא באגוזים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ירוקים.

לינקים בריאותיים:
סליחה, אני אוכלת ברזל, למה זה לא נספג?
מה כדאי לשתות: חלב מלא, קלאסי או אורגני?
קיץ ישראלי ללא ויטמין D? על מחסור בויטמין D בארץ שטופת שמש.

כפי שניתן לראות, על ידי אכילה של קטניות, דגנים מלאים, ירקות ירוקים וכתומים, אגוזים וזרעים ניתן להשלים את הויטמינים והמינרלים המדוללים.
עם זאת, ניתן להוסיף את כולם, באופן מלא או חלקי, על ידי שימוש בתוספים כדוגמת קומפלקס B, מולטי ויטמין+מינרל לנשים, B12 במציצה תחת הלשון, אבץ, מגנזיום וברזל.

לסיכום, לנטילת גלולות יש בנוסף למעלות רבות גם תופעות לוואי והן יכולות לגרום למחסורים תזונתיים. כדאי להיות מודעות לחסרים אילו, מה גם שניתן למנוע רבים מהם ע"י נטילת תוספי תזונה מתאימים. הם גם יקלו במקרים מסוימים, על  תופעות הלוואי.

לא ניתן להגיב למאמר זה.