לאכול בשביל הנפש: מאכלים מרוממי מצב רוח:

חלב פרה: מלא, קלאסי או אורגני?

קונים בריא > קניה בריאה וחכמה עם מוצרי מדף בריאים

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

כשמביטים במקררי החלב העצומים בחנויות המרכול הגדולות, קשה להאמין שפעם לא היה חלב בכל בית . גם הימים בהם חלב פרה היה האופציה היחידה חלפו מזמן.

היום, מוצרי החלב מציפים את השוק, והמקררים תופסים את רוב המקום בסופר. אם כך, מהם ההבדלים בין סוגי חלב הפרה השונים?

האם יש יתרון לחלב המלא האורגני?

האם יש יתרון לחלב המלא האורגני?

הקלאסי – חלב פרה
חלב פרה הינו הנפוץ ביותר והנמכר ביותר בארץ. חלב פרה מכיל ויטמיני B, A, D. ויטמין D דרוש לספיגת הסידן מהחלב ובהעדרו לא תתרחש ספיגה של סידן. בחלב פרה תכולת הלקטוז – סוכר החלב היא ברמה הגבוהה ביותר מבין סוגי החלב השונים. הרגישים ללקטוז (אלו שגופם מתקשה בייצור האנזים מפרק הלקטוז -הלקטאז) יתקשו מאוד לעכל חלב פרה. ביטויים לחוסר סבילות כזו הם נפיחות, גזים ושלשולים חריפים לאחר אכילת מוצר החלב. רגישות נוספת לחלב פרה הינה לחלבון החלב, הקזאין, אשר נמצא בחלב פרה ברמה הגבוהה ביותר וגורם לרגישות ואף אלרגיה ברגישים אליו.

ההבט הסיני:
נהוג להתייחס לחלב פרה כאל מחמיר ומייצר ליחה. הוא יכול להעמיס על מערכת הנשימה ולכן עדיף להימנע מצריכתו סביב מחלות בדרכי הנשימה והסינוסים.

יופי של חלב:
חלב בקר מומלץ לשימוש לצרכים קוסמטיים. לפי המיתוסים, קלאופטרה נהגה לטבול באמבטיות חלב, ועורה היה צח ורענן תמיד.
טיפ קטן וחסכוני: החלב שמוסיפים למיי האמבטיה לא חייב להיות טרי, אם החלב במקרר פג תוקף לפני יום-יומיים (אך עדיין אינו מלא בגושים והפך לחצי קוטג'…) ניתן בשמחה להוסיף אותו
למי האמבט. אם הריח קשה לכם, תמיד תוכלו להוסיף מספר טיפות משמן אתרי איכותי כגון שמן לבנדר.

לדוגמא: חלב 3% שומן של תנובה:
אנרגיה: 58 קלוריות
חלבון: 3.2 גרם
שומן:  3 גרם, מתוכו 1.8 גרם שומן רווי
פחמימות: 4.6  גרם
סידן:  100 גרם
כולסטרול:  9 מ"ג
נתרן:  50 מ"ג נתרן

חלב מלא
חלב מלא הינו חלב עם אחוז שומן מקורי, כזה שלא עבר התערבות כלשהיא באחוזי השומן שלו. משמע: אין הוספה או ריכוז שומן ואין הפחתה בכמות השומן. בדר"כ אחוז השומן הממוצע בחלב מלא הוא סביב ה – 4%, אחוז השומן נמצא בתלות ישירה בעונות השנה (בחורף אחוז השומן בחלב הפרה נמוך יותר בכ- חצי אחוז) וכן בכמות החלב שהפרה מניבה.

אם בעבר חלב מסוג זה ניתן היה להשיג רק במקררי חנויות הטבע, היום ניתן למצוא אותו בכל סופר, שכן תנובה התחילה לשווק חלב מלא "בטעם של פעם".
עוד חדש-חדש על המדף, הינו "חלב טבעי" של חברת יטבתה, המכיל 3.6% שומן.

חלב אורגני מלא
ישר מהעטין (כמעט…)

הגירסא הקרובה ביותר לחלב ישירות מהעטין הינו חלב אורגני מלא. חברת הרדוף מזון אורגני, מפיצה בשנים האחרונות על ידי "תנובה" חלב אורגני מלא. "מלא" כאמור: אחוז שומן מקורי שאינו עובר התערבות.
כדי לספק חלב אורגני , על המחלבות לשמור על התנאים בהם מוחזקות הפרות מניבות. הפרות לעולם לא עומדות על הקרקע, אלא על מצע קש טרי ונקי. הן מוזנות במזון צמחי איכותי ובמים נקיים ואינן מחוסנות באנטיביוטיקה בדומה לפרות שאינן מניבות תנובה אורגנית.
במידה ואחת הפרות חולה, היא מטופלת בשיטות טיפול אלטרנטיביות. שיטת הטיפול הנפוצה בארץ לטיפול טבעי בפרות היא הומיאופתיה.
יתרה מכך, לאחר החליבה, החלב אינו מתוסף בחומרים כימיים ומלבינים כמו חלב רגיל. כל אלו יוצרים חלב בריא והכי קרוב שיש למקור. צבעו של החלב צהבהב והוא מכיל אחוזי שומן משתנים שאף עשויים לעבור את ה- 4%.

שומן זה רע?! לא בחלב!
בחלב טבעי, הישר מהעטין, ישנו אחוז שומן של כ-3.8-4.3%. זהו אחוז השומן המיטבי לספיגה של כל רכיבי התזונה בחלב הכוללים סידן, ויטמינים ומינרלים נוספים. אני מאמינה שאלוהים ברא את הטבע, החי והצומח בחוכמה ("כולם בחוכמה עשית"), ולכן שתייה של חלב באחוזי שומן הנעים סביב 4% מפתח לבריאות טובה יותר.

לדוגמא: חלב אורגני מלא של "הרדוף" , ערך תזונתי ל 100 גרם:
אנרגיה- 66.6 קלוריות
חלבון- 3.3 גרם
פחמימות- 4.8 גרם
שומן- 3.8 גרם, מתוכו שומן רווי – 2.28 גרם
כולסטרול- 11.4 מ"ג
סידן- 108 מ"ג
נתרן- 41 מ"ג

לצערי, עם התחלת התיעוש, החלו להפחית באחוז השומן.
הגברת התפוקה של כל פרה מניבה הוריד את איכות החלב וכן את אחוז השומן שבו. בנוסף, הפיקוח על המזון מצד משרד הבריאות מחייב הקפדה על ערכים תזונתיים קבועים אשר ניתנים לשימור וניטור. כל אלו הובילו לכך שהחלב, ברוב החברות, מכיל 3% שומן. זהו האחוז המינימאלי ההכרחי לספיגת הסידן מהחלב.

הקשר לויטמין D
סידן נספג בנוכחות ויטמין D. ויטמין זה הוא מסיס שומן ודורש בהתאמה סביבה שומנית בכדי להיספג לגוף. מוצרי חלב המכילים פחות מ- 3% שומן, אולי חוסכים מעט מאוד שומן, אך יכולים לחבל בספיגת הסידן. אין צורך להשתולל באופן קבוע עם גבינות שמנות, אך בהחלט מומלץ לוותר על מוצרי החלב הדלים בשומן (מתחת ל- 3%).

תהליך הפיסטור
פיסטור הוא חימום החלב לטמפרטורה של 62 מעלות ויותר למשך כ-35 דקות. זהו תהליך שקוטל את כל החיידקים והאנזימים בחלב. החלב שמתקבל ראוי לשתייה. ניתן יהיה לשתות אותו כ – 10 ימים לאחר מועד הייצור שלו.
סוג נוסף של טיפול בחום הנפוץ מאוד היום הוא פסטור-על. חימום החלב מתבצע בתהליך בטמפ' של  125 -130 מעלות. פיסטור כזה נותן לחלב חיי מדף ארוכים במיוחד של חודש פלוס מינוס במקרר.

מהו חלב הומוגני?
לחלב טרי שמגיע ישירות מהעטין יש נטייה להיפרד. הגליצרין (שומן החלב) צף למעלה. בתהליך של הפעלת לחץ ודחיסה מושג חלב הומגני, כזה שלא יפרד עוד. תהליך זה גורם לשינוי משמעותי בטעמו של החלב.

חלב מלא שאינו הומוגני, חלב אורגני לא מפוסטר?
אז זהו, שאין דברים כאלה. פיסטור העל הנהוג היום וכן התהליך בו מביאים את החלב להומוגניות לא נפגעו. מה שכן נפגע הוא הטעם עקב התהליך בו החלב הופך להומוגני, והטריות, עקב פיסטור העל. אנחנו אומנם יכולים היום להשאיר את החלב כחודש במקרר,
אך לחלב לא יהיה ממש את הטעם של פעם…

2 תגובות ל“חלב פרה: מלא, קלאסי או אורגני?”

  1. מאת ויקטוריה:

    אני רוצה לקנות חלב של פרה טרי חלב טרי

  2. מאת ויקטוריה:

    מספר הטלפון שלי 0549360950