מתכון לזניה בשר דלת שומן:

דיקור אוזן לדיאטה

כללי > מאמרים נבחרים > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: אירית סדן   נטורופתית  Med. N.D

דיאטה היא שינוי אורח חיים הכולל שינוי תזונה והרגלי חיים. בכל שינוי מעורבים שינויים פיזיים וריגשיים.  דיקור אוזן תומך בתהליך השינוי ומקל על דיאטה והירידה במשקל . המחטים באוזן עוזרות להרגיש תחושת שובע כבר אחרי אכילת כמות קטנה של אוכל, לשלוט ברעב ולהיגמל מהתמכרות לאוכל, מתוקים ובצקים. במהלך הדיאטה תחושת השובע תגיע אחרי אכילת כמויות מזון הולכות וקטנות. המחטים הן כלי עזר להרגעה, איזון מערכות הגוף והפחתת תיאבון.

דיקור אוזן (אורוקולותרפיה) הוא תחום ברפואה משלימה הרואה בנקודות הדיקור באפרכסת האוזן  ייצוג פיזי ורגשי של האדם. אפרכסת האוזן מכילה עצבים וכלי דם מרובים ומרושתת בנקודות דיקור הנקראות  "נקודות ריפוי". ההבדל בין "נקודת ריפוי" לכל נקודה אחרת באוזן הוא בהולכה החשמלית . המחטים מאזנות חשמלית את "נקודת הריפוי". הדיקור ב"נקודות הריפוי" גורם למוח להפריש חומרים מרגיעים ומשכחי כאב (למשל,אנדורפינים) ולרוב משרה על המטופל הרגשה של רוגע וירידת מתח בזמן הטיפול ולאחריו. דיקור ב"נקודות הריפוי" ספציפיות באוזן תומך ומקל עלדיאטה וירידה במשקל ומגביר את המוטיבציה לשינוי.

תאור שלבי הטיפול בדיקור אוזן: מומלץ להתחיל בסדרה של 5-8 טיפולים (אחד בשבוע). לעיתים יתקבל אפקט מקל תוך 24 שעות ולעיתים לאחר יומיים-שלושה. לפעמים נוצרת אדמומיות קלה באפרכסת החולפת במהירות. המחטים סטריליות וחד פעמיות , דקיקות ואינן פוגעות ברקמות האוזן. הטיפול מתחלק לשניים. שלב ראשון הכנסת מחטים במרפאה: חיטוי האוזן באלכוהול ואיתור נקודות רגישות רלוונטיות לתלונת המטופל בעזרת מאתר אלקטרוני. החדרת מחטים דקות בנקודות אלה למשך 15-20 דקות. לאחר מכן הוצאת המחטים. שלב שני הכנסת "מיני- מחטים" לאוזן לשבוע לבית ליצירת גירוי קבוע של נקודת הדיקור באוזן להפרשת אנדורפינים ותמיכה במטופל. לאורך הטיפול ניתן לעשות עם מיני מחטים אלה כל פעילות כולל רחצה ופעילות גופנית. מומלץ להדק את המיני- מחטים עם האצבע פעמיים – שלוש ביום. לאחר שבוע (עד 10 ימים)  יש להוציא את המיני-מחטים במרפאה ולחזור על הטיפול. לטיפול במחטים אין תופעות לוואי.

הקשר בין האוזן לגוף האדם הוא עתיק יומין. תיעוד ראשון לדיקור באוזן הופיע בספר ההדרכה לדיקור שחובר ע"י קיסר יווני, בסביבות 2500 שנים לפני הספירה. בשנים לאחר מכן נמצא במצרים, יוון, רומא ופרס העתיקה תיעוד רב נוסף ליכולת האוזן לשכך כאב וטפל בבעיות בריאות. בשנת 500 לפנה"ס הסינים ייחסו לנקודות רגישות באוזן יכולת ריפוי, תוך התייחסות לאוזן כמרכז אנרגטי כללי המאחד את כל המרידיאנים בגוף. אבי הרפואה היפוקראטס (357-460 לפנה"ס) נהג לרפא תחלויים בעזרת טיפול באוזן. האגדה מספרת ששודדי ים נהגו לחתוך את תנוך האוזן על מנת לשפר את הראיה והחושים. בשנת 1957 פיזיקאי בשם ד"ר פול נוז'ייה   (Paul Nogier), נוירולוג מצרפת, מיסד ותיעד את השיטה בעיניים מערביות.  נוז'ייה לא הסתמך על התיאוריה הסינית וחקר את האוזן בעצמו (על פי כתבים עתיקים שונים). הוא יצר  "מפת האוזן" שהיא מיפוי הגוף בנקודות לחץ באוזן. בעקבות גילוי זה, נעשו מחקרים רבים באוניברסיטאות בעולם שבדקו את יעילות השיטה ומצאו אותה יעילה ומדוייקת במידה רבה. דיקור אוזן, האוריקולותרפיה זכתה להכרה מלאה בשנת 1987 על ידי אירגון הבריאות העולמי. בישראל הוכרה האוריקולותרפיה ע"י ההסתדרות הפואית בישראל (ISAMA  ) בשנת 1984. בשנת 1994 חברה ISAMA  ל"חברת הרופאים לרפואה אוריקולארית ואקופונקטורה" (MSAIMA ) והוכרה גם ע"י האגודה הבינלאומית לרפואה אוריקולארית(IAAM).  

דיקור אוזן תומך ומקל על שינוי אורח חיים וירידה במשקל והוא משולב בשיטת "צעדים קטנים לשינוי גדול". כדאי  לזכור, דיאטה אינה מבצע זריז !! ירידה במשקל היא תהליך פיזי ורגשי הדרגתי של שינוי הגישה לדיאטה ואימון המוח לחשיבה חדשה צעד אחר צעד לאורך זמן. כדי שכל זה יהיה אפשרי, השינוי הנדרש חייב להיות קל ונוח לביצוע ולכלול מזון שאוהבים ולהתאים לאורח חיו של האדם. לאחר ההצלחה שנשיג בסוף התהליך, נוכל לשמור על ההישגים לטווח רחוק – המשקל החדש  וההרגלים  החדשים. בנוסף לירידה במשקל יחול  גם שיפור ניכר בבריאות ובחשיפה לגורמי סיכון.

אירית סדן   נטורופתית  Med. N.D  מאמנת תזונה, מומחית לדיקור אוזן (MSAIMA). נייד: 050-7394272  מרפאה: בן-גוריון 182, קומה 3, גבעתיים

לא ניתן להגיב למאמר זה.