על שפעת, תזונה והקשר ביניהם

קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > צמחי מרפא > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

מאת: כלנית אושפיז
נטורופתית, תזונה, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה ואימון הוליסטי

החורף אמנם התמהמה, אבל סוף סוף הוא כאן ויחד איתו הגיעו השפעות, הוירוסים, החיידקים, דלקות הגרון, וכל דיכפין ייתיי ויחלה.flu1
בדרך כלל, כשהרופא מאבחן שמדובר בחיידק, אנחנו מצטיידים באנטיביוטיקה ו"מחסלים" את הפולש הרע . אבל, מלבד החידקים, האנטיביוטיקה מחסלת ללא אבחנה גם את 'צה"ל' – צבא ההגנה לגוף- כלומר, החיידקים הטובים שלנו, מה שמוביל להיחלשות המערכת החיסונית, ומזמין פלישה של פתוגנים (חידקים) נוספים לתוך הגוף. התוצאה היא שאנחנו יוצרים תרחיש של "מעגל סגור" שמחריף את הפגיעה בגוף: הידבקות במחלה, שימוש באנטיביוטיקה, ואז הידבקות בחיידק עמיד ותוקפני יותר מקודמו, שדורש טיפול נוסף באנטיביוטיקה וחוזר חלילה.

מניעה זה שם המשחק
אז כיצד ניתן לצאת מהמעגל? ממש בקלות! פשוט להשתמש באמצעים טבעיים וזמינים אשר מחזקים את מערכת החיסון.
כשם שאנו מכינים את הבית והרכב לחורף, כך גם כדאי להכין את גופינו לקראת העונה הקרה. ויפה שעה אחת קודם. בראש ובראשונה, אכלו מזונות בעלי אנרגיה מחממת אשר שומרת על חום הגוף, עוזרת להזרמת הדם ומעודדת את כוחות הריפוי והחיזוק הטבעיים של הגוף.

מזונות מומלצים לחימום וחיזוק הגוף:
קבוצת הקטניות: שעועית, חומוס, עדשים (כתומות, ירוקות, מאש) אפונה..
קבוצת הדגנים: גריסים, קוואקר (שיבולת שועל) אורז בסמטי מלא, חיטה, שיפון.
קבוצת הכתומים: גזר, בטטה, דלעת.
קבוצת השומנים: אגוזים, גרעיני חמניות, טחינה.
קבוצת החלבונים: דגים, ביצים, עוף, בשר.
תבלינים מחממים ומחזקים: ג'ינג'ר, קינמון, הל, כורכום, ציפורן.

רצוי שהמזון יהיה מבושל בבישול איטי, כמו למשל: חמין, מרק ירקות, מרק עוף, דייסת קוואקר (מומלץ עם אגוזים ומומתקת בדבש) תבשיל אורז מלא עם עדשים וכד'.
אסטרגלוס וסמבוק הם שני צמחים שיכולים לשמש כחיסון מונע ומומלץ לצרוך אותם לפני שמתחיל החורף. ניתן לרכוש אותם כתוספי תזונה, בכמוסות או בנוזל, בבתי הטבע ובפארמים.
וחוץ ממזון?
חשוב ביותר לבצע פעילות גופנית סדירה! מחקרים מדעיים רבים הראו שפעילות ספורטיבית על בסיס קבוע מחזקת את מערכות הגוף בכלל ואת מערכת החיסון בפרט.

מזונות שלא מומולץ לאכול
כפי שישנם מזונות אשר תורמים לחימום הגוף ומחזקים אותו, ישנם גם מזונות אשר מקררים ומחלישים, בראשם נמצאים המזונות המתועשים כמו לחם לבן, פיצות, בורקסים, חטיפים וממתקים, שתייה מתוקה, גלידות, נקניקיות, אבקות מרק, ממרחי בוטנים, גבינות מעושנות וצהובות, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
הדעות חלוקות לגבי חלב ומוצריו, יש הגורסים שהם מיצרים ליחה, מקררים ומחלישים את המערכת החיסונית ויש הטוענים שלא. בשיטת הנטורופתיה והרפואה הסינית יש נטיה להמנע ממוצרי חלב.
שתייה: מומלץ להימנע משתייה קרה ולשתות מים בטמפרטורת החדר.

ואם כבר נדבקנו?
ישנם הרבה צמחים זמינים ונגישים בעלי תכונות אנטי-דלקתיות, אשר  מחזקים את מערכת החיסון ועוזרים להלחם בפולשים. כאשר מתחילים להרגיש רע – דגדוג מוכר בגרון, האף מתחיל לנזול, חשים חולשה כללית, ניתן ומומלץ להעזר בצמחי המרפא הטבעיים:

שום: שום נחשב לאנטיביוטיקה טבעית. הוא. ממריץ את המערכת החיסונית, מחמם את הגוף ומייבש ליחה. שום יעיל מאד לטיפול בזיהומים, במיוחד זיהומים של מערכת הנשימה. להשגת אפקטיביות מירבית, מומלץ לצרוך אותו בצורתו הטרייה. למי שסובל מרגישויות במערכת העיכול מומלץ להימנע, או להתייעץ עם מומחה.
מרווה: מחזקת, ממריצה, מכייחת ומייבשת ליחה. מצוינת לטיפול באפטות וזיהומים בחלל הפה. ניתן לחלוט את  המרווה בתוך תה, אך מכיוון שעלי המרווה מרים,  מומלץ להשתמש במספר עלי מרווה ולחלוט במשך זמן קצר. את החליטה יש לשתות פעמיים ביום.
טימין / עלי זעתר: מחטאים ומכייחים, נפלא לדלקות גרון, שיעול טורדני וליחה. את הטימין מומלץ לחלוט כתה או להכין כסירופ. את הסירופ מכינים על ידי אידוי של בצל קצוץ ועלי טימין, מסננים את הנוזלים שהבצל הגיר ומוסיפים מעט דבש להמתקה.
שמן אקליפטוס: שמן אתרי המופק מאקליפטוס, צמח מרפא ומחטא ומונע העברת החיידקים באוויר.  מומלץ להוסיף למבער ביתי 8-16 טיפות מהשמן להוסיף מים למבער ולהדליק נר תחתיו.שמן אקליפטוס ניתן להשיג בכל חנויות הטבע.

המזונות העיקריים שכדאי לנו להמנע מהם בזמן מחלה:
בזמן מחלה מתקיימת מלחמה בין החידקים "הטובים" של מערכת החיסון לחידקים הפולשים. למזונות שאנחנו צורכים יש השפעה על המאבק בין הצדדים. צריכת פחממות פשוטות, כמו סוכר(גם  לבן וגם חום) ממתקים ומשקאות קלים מקשים על המאבק של מערכת החיסון. חיידקים, ווירוסים ופטריות ניזונים מגלוקוז- שהוא החומר המתקבל בגוף בעקבות צריכת סוכרים- ולכן צריכת מזונות אלו, מחזקת את ה"חבר'ה הרעים" ומחלישה את הגוף.
קיית אמונה שדבש הוא מזון בריא וחשוב בזמן מחלה, אבל למעשה גם הוא נחשב לפחמימה פשוטה. יחד עם זאת, הדבש מכיל גם חומרים נוספים שמחזקים את מערכת החיסון ולכן, אפשר להשתמש בדבש אבל לא להגזים בכמויות.
כאשר סובלים מליחה, נזלת, או סינוסיטיס, כדאי להפחית בצריכת מזונות המעודדים ליחה, כמו פירות הדר (פרט ללימון) מוצרי חלב, בננות, בוטנים ובמבה (שמיוצרת מבוטנים).
ולא פחות חשוב: לנטרל גורמי מתח, לנוח, לשתות ולא ללכת לעבודה כדי לא להדביק את עמיתנו באורחים הלא רצויים.

_________________

כלנית אושפיז היא נטורופתית ומאמנת הוליסטית המטפלת באמצעות מגוון שיטות: תזונה קלינית טבעית, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, ורפלקסולוגיה. כלנית משלבת במערך הטיפולים אימון הוליסטי (קואצ'ינג) ודמיון מודרך, אשר בעזרתם מקבל המטופל כלים עוצמתיים להתמודדות עם החסמים הרגשיים והפסיכולוגיים.
מתמחית בבעיות עיכול, בעיות הורמונליות, פיברומיאלגיה, מיגרנות, התמכרות לפחממות ועוד.
kalanitush@gmail.com

לא ניתן להגיב למאמר זה.