חג הפורים: איך מכינים משלוח מנות בריא וטעים?

כללי > מאמרים נבחרים

מאת: כלנית אושפיז - נטורופתית, תזונה, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה ואימון הוליסטי.

הנה מגיע החג השמח והמבדח ביותר בשנה. זהו החג בו "מוכרחים להיות שמח" ולסעוד ולשתות עד דלא ידע. אז בין התחפשות למלכת אסתר או לכוכבי ריאליטי שונים ומשונים, תזונה נכונה אפשרית גם בפורים.

מתכוני בריאות מתוקים לפורים:

מתכון בריאות למאפינס בננה

מתכון לאוזני המן מקמח כוסמין ומולסה

עוגיות טחינה ושיבולת שועל

איך מצמצמים עליה במשקל מהארוחות הגדולות ועדיין נהנים מהמתוקים? איזה אלכוהול עדיף לשתות כדי להיות שמחים ובו זמנית בריאים וחיוניים?

משלוח מנות, ממתקים ומתוקים

משלוח מנות אופייני מורכב בעיקר מממתקים מזיקים המכילים כמויות גדולות של סוכר לבן, צבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח. כל אלה כמובן מזיקים מאוד לבריאות, במיוחד של ילדינו, הם מעודדים השמנה, פוגעים במערכת החיסון, גורמים לעששת ועוד מיני השפעות מזיקות.

הגישה הנטורופתית שלי לא דוגלת בויתור על הנאות ובוודאי אין צורך להמנע מאכילה ושתייה בחגים, ובמיוחד עכשיו – משנכנס אדר מרבין בשמחה, חשוב מתמיד לשמור על שמחת החיים.

אז איך אפשר בכל זאת גם ליהנות מהעוגה וגם להשאיר אותה שלמה? מילת המפתח: תחליפי בריאות.

משלוח מנות מזין ובריא:
הנה כמה רעיונות פשוטים למשלוח מנות אלטרנטיבי, גם טעים וגם מזין:

1. חופן אגוזים לא קלויים: אגוזי מלך, פקאן, שקדים, קאשיו, אגוזי ברזיל – מכילים שומן מהסוג הבריא, במיוחד אגוזי מלך המכילים אומגה 3 הידועה בסגולותיה הבריאותיים, וגם ויטמינים ומינרלים.

2. שוקולד מריר עם אחוז גבוה של קקאו, לפחות 60% – הקקאו מכיל נוגדי חמצון המגינים על הגוף כנגד מחלות שונות, ולכן מומלץ לצרוך שוקולד עם תכולה גבוהה של קקאו.

3. אוזני המן או עוגיות אחרות העשויות מקמח מלא או קמח כוסמין וממולאות בפרג, מילוי אגוזים או שוקולד – הפרג עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים.
למתכון לאוזני המן בריאים מקמח כוסמין – לחצו כאן

4. פירות טריים או מיובשים (רצוי אורגניים כי הפירות היבשים ה"רגילים" מכילים חומרים מזיקים כגון צבעי מאכל וגופרית) – אלה מכילים ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, פיטוכימיקלים, וסיבים תזונתיים. הסיבים תורמים לתהליך עיכול תקין, לתחושת שובע לאורך זמן ואף מסייעים בהורדת רמות כולסטרול גבוהות בדם.

5. חטיף גרנולה עם אגוזים או פירות – הגרנולה הידועה גם בשם שיבולת שועל, היא דגן מאוד בריא, אחד העשירים ביותר בכל טוב – בסיבים תזונתיים, חלבון איכותי, ויטמיני B וחומצה פולית וידוע כבעל השפעה מיטיבה על מערכת העצבים ומצב הרוח ולכן מרגיע את הגוף ואת הנפש. (לכן הוא מתאים במיוחד לפורים).

6. חטיפי אנרגיה טבעיים ללא אפיה – למתכון לחצו כאן

ומה עם שתיית אלכוהול?

 

 מה מתאים יותר כשרוצים להיות שמחים אם לא יין אדום, שהרי ידוע שהיין ישמח לבב אנוש! היין הוא הנסיך של משקאות האלכוהול, והיין האדום הוא המלך מבין היינות והוא עדיף על כולם מבחינת יתרונותיו הבריאותיים. כמו באוכל, חשוב לדעת שהכל תלוי בכמות. מה שבריא במנות קטנות יכול להזיק כשהוא בא בכמות מופרזת.

עד דלא ידע?

כמות היין המומלצת ליום: לנשים – מנה אחת ולגברים – 2 מנות (מנה = כוסית). זיכרו שאם חורגים מכמויות אלה, האלכוהול יכול להיות הרסני: לפגוע בכבד, במוח, בכושר השיפוט ובכל מערכות הגוף לטווח רחוק. אך אם מקפידים על מינון נכון, אפשר ליהנות מהיתרונות הבאים:

ביין האדום קיימים פולי-פנולים ופלבנואידים שהם נוגדי חמצון חזקים האחראים להשבחת בריאות הלב וכלי הדם. הפלבנואידים הם חומרים המורידים רמת כולסטרול, מונעים התחמצנות של LDL ("הכולסטרול הרע"), ובנוסף הם בעלי השפעה נוגדת-דלקת ולכן חיוניים למניעת התהליך הדלקתי בגוף ותהליכי הקרישה המעורבים במחלות טרשת עורקים. בכך הם מנטרלים את ההשפעה השלילית של צריכת שומנים גבוהה. (מכאן הפרדוקס הצרפתי).

הפלבנואידים נמצאים בקליפת הענבים ומאחר ומפיקים את היין האדום מקליפת העינב, הרי שריכוז הפלבנואידים יהיה גבוה דווקא בו בהשוואה ליין לבן המופק מתוכן העינב. (לכן היין האדום עדיף).

יתרון נוסף ביין אדום הינו שהוא מכיל ריכוזים נמוכים יחסית של אלכוהול. האם כדאי לשתות בפורים בירה, וודקה או משקאות אנרגיה?

לסיכום: חשוב לזכור שלמרות כל היתרונות הבריאותיים שהזכרתי, לא כדאי להגזים בכמויות – גם של המתוקים וגם של היין כי אחרי ככלות הכל מדובר עדיין בסוכר עם כל מגבלותיו הבריאותיות.

מתכוני בריאות נוספים:

מתכון לחטיף אנרגיה בריא ללא אפיה

מתכון לעוגיות שיבולת שועל,אגסים מיובשים ופקאן

עוגיות קוואקר וקינמון

שיהיה לכולנו חג פורים מתוק ומלא שמחה!

לא ניתן להגיב למאמר זה.