מתכון לזניה בשר דלת שומן:

על יתרונותיהם של הפירות היבשים

קטגוריה ראשית > תזונה נכונה > אבות המזון, ירקות ופירות > קטגוריה ראשית > טיפים > כללי > מאמרים נבחרים > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

מאת: חן אדדי, B.Med.Lab.Sc, CI.H, מטפלת בתזונה וצמחים למודעות ואנרגיה.

ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות וגם לתאנים, לתמרים, פפאיה, אננס, חרובים, שקדים ואגוזים…ועוד. כיף להתרשם מהשפע והצבעים של הפירות בכניסה לסופרמרקטים: איזה פירות יבשים לבחור? שאלה של טעם, ריח ותשוקה. הפירות היבשים והאגוזים נותנים שילובים מנצחים בעוגות, עוגיות ובמתכונים שונים לט"ו בשבט.

פירות יבשים, ערך תזונתי גבוה ולא רק קלוריות
הפירות המיובשים מאבדים כשלושת רבעי מתכולת המים שלהם ובכך עולה ריכוזם של הפחמימות, החלבונים, השומנים שבפירות, מה שעושה אותם "מרוכזים" במיוחד ומלאים בקלוריות. פרי מיובש מכיל כמות גדולה יותר של סוכר, כמו כן במקרים של אננס, פפאיה, קווי, לימון, פסיפלורה או גויאבה (כן, יש חידושים בתחום), כמות הסוכר גבוהה יותר מכיוון שמוסיפים להם המתקה באמצעות סירופ סוכר. הפירות ה"מסוכרים" פחות מומלצים בחג הזה ובכלל, הם מתוקים מידי וערכם התזונתי ירוד.
כן, יש בהם לא מעט קלוריות וניתן לבדוק את הערך המדויק במחשבון הקלוריות. אך מעבר לקלוריות ישנם רכיבים תזונתיים עשירים במיוחד המבטיחים את הפירות היבשים כמזון פונקציונלי.

סיבים תזונתיים
הפירות היבשים עשירים מאוד בסיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים עוזרים להסדרה תקינה של פעילות מערכת העיכול ומונעים עצירות. התזונה המערבית אינה כוללת מספיק סיבים תזונתיים (מסתבר שלא לכולם יש זמן לחתוך סלט ירקות כל יום), וכך יש יותר ויותר אנשים סובלים מעצירות ולא נכנסים לשירותים כמו שהיו רוצים. הסיבים התזונתיים בשזיף לדוגמא ידועים ביכולתם ל"זרז את העניינים". למעשה, השרייה של שזיפים למשך לילה תעזור במקרה של עצירות. הוספה יומיומית שלהם ליוגורט מומלצת בהחלט.

ויטמינים, מינרליםdryf
הפירות היבשים עשירים בויטמינים ובמינרלים שונים. ויטמינים A, B1, B2, B3, B6 ובמינרלים סידן, אבץ, ברזל מגנזיום, נחושת הם רק חלק מהם.
הפירות היבשים נטולי כולסטרול ורובם עשירים באשלגן המטיב עם לחץ דם גבוה.

חטיפי אנרגיה ומאפים
פירות יבשים ובמיוחד תמרים הם בסיס פופולארי מאוד לחטיפי אנרגיה גם לילדים וגם למבוגרים. הם עשירים בסוכר פירות ומכילים בדר"כ גם אגוזים מסוגים שונים ולעיתים דגנים.
סילאן (דבש תמרים) יכול להמתיק מאפים שונים ולתת להם טעם יחודי.
ניתן לשלב גם פירות יבשים בקומפוט טעים ובכך להגדיל את ערכו התזונתי.

רוצים לדעת עוד על חטיפים ונשנושים לילדים?
כל מה שרציתם לשאול על ממתיקים טבעיים.

אורגני או לא אורגני?
לרוב הפירות היבשים מוסיפים חומרי שימור וחומצות מאכל כדי לשמור על טריותם ולמנוע קלקול. חומרים אלה לא שונים מחומרים משמרים אחרים. אך תוספת של גופרית המבהירה את צבע הפירות (שנפוצה מאוד בעיקר במשמשים ובצימוקים), מזיקה ואינה הכרחית. הגופרית הדו חמצנית יכולה לגרום לתופעות של אסטמה, אלרגיות, כאבי בטן ומעי רגיז. בכל מקרה, כדאי לשמור על הפירות היבשים במקרר, הוא ישמור עליהם מפני חימצון.

אפשר גם לייבש לבד
היום נפוצים מכשירי יבוש טבעיים לפירות מכל הסוגים. הם לא זולים במיוחד, אך מונעים  את ההוספה של חומרי השימור והגופרית.
אפשר גם לייבש לבד:
לדוגמא: ניתן לקחת פרוסות דקות ומגולענות של תפוח עץ, להשחיל אותם בתוך חוט דייגים או מקל במקום מוצל ולהנות מהם כעבור שבוע.

יש לכם הצעות נוספות ליבוש פירות? נשמח לפרסם.

על אגוזים
כל האגוזים מכילים ערכים גבוהים של שומנים (לא רווים) ועל כן הם עשירים בקלוריות. על כן יש לצרוך אותם בכמות קטנה. כ-4 חצאים של אגוזי מלך ליום יספיקו לגוף כדי למלא את מכסת השומנים המומלצת בדיאטה ועם זאת לקבל ערך נוסף של הגנה על הלב והפחתת הסיכון למחלות כלי דם. גם אומגה 3 מצויה באגוזי מלך.
את כל האגוזים רצוי לצרוך ללא קליה כדי לשמור על הויטמינים והמינרלים שלהם וכן לקצץ בכמויות המלח. האגוזים מכילים כמות יפה של ויטמין E, ויטמיני B, עשירים בחלבונים, סיבים תזונתיים ובמינרלים דוגמת סלניום (באגוזי ברזיל) המפחית את הסיכון לסרטן בלוטת הערמונית.

שילוב פירות יבשים לאורח חיים בריא:
1. כדאי להוסיף אותם ליוגורט בבוקר עם הגרנולה או המוזלי
2. כיף של נישנוש בין ארוחות.
3. כחלק מקינוח או קומפוט פירות.
4. חטיף אנרגיה נהדר כשבאה העייפות..
5. כדאי שההמלצה התזונתית לאנשים הסובלים מסוכרת או מהסינדרום המטבולי תעשה ע"י רופא או דיאטנית, בשל הערך הקלורי הגבוה של הפירות היבשים.

חג שמח!

לא ניתן להגיב למאמר זה.