תזונה נכונה בגיל 14

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > קטגוריה ראשית > כושר ותנועה > כללי > מאמרים נבחרים

מאת:דוקטור נסטור

בני ה-14 של היום נמצאים כבר בתוך תהליך ההתבגרות ובגיל שבו ההשפעה שלנו כהורים הולכת ומצטמצמת ועדיין יש לא מעט לעשות כדי לשמור על הבריאות והמשקל של הילדים בגילאים האלה ולא פחות חשוב, כדי לסגל להם הרגלי תזונה בריאים שיהפכו אותם גם למבוגרים חיוניים ובריאים יותר. הרבה מהעקרונות התזונתיים שחשובים לנו כמבוגרים מתאימים לכל הגילאים ובכל זאת, חשוב להכיר את המאפיינים והצרכים הייחודיים של הגוף בגיל הזה.

אורח חיים בריא
גם בגיל 14, אנחנו אחראים לשמור ולחנך את הילדים לאורח חיים בריא, שכולל שינה מספקת, סדר יום לא עמוס ולחוץ מידי, ארוחות מסודרות ומאוזנות ופעילות ספורטיבית בריאה. ילד שרגיל לאורח חיים בריא וגם מבין את החשיבות שלו כאדם כמעט בוגר, ייטיב לאמץ אותו גם בחייו הבוגרים ולחילופין, קשה לבקש ממבוגר שמעולם לא התנסה בספורט באופן תדיר וגדל על מזונות לא בריאים לשנות הרגלי קלוקלים שטבועים בו.

מאפייני הגיל
גוף הילדים בגיל 14 נמצא בהליך של שינוי שנמשך מספר שנים. השינוי כולל שינויים מבניים, מעבר הדרגתי לבשלות מינית וצמיחה ניכרת בגובה. כל השינויים האלה זקוקים לתמיכה גם בתפריט הדיאטה שחייב לכלול מעבר לאיזון הרגיל גם עושר של מינרלים וויטמינים מכל הסוגים, לא מעט פחמימות מורכבות שיחזקו את צרכי האנרגיה המוגברים של הגיל וחלבונים המשמשים כמעין אבני בניין של הגוף הצומח והמתפתח. חשוב לשים לב למספר מאפיינים נוספים : קצבחילוף החומרים וקצב שריפת הקלוריות בגיל הזה גבוה באופן יחסי מאצל מבוגרים ולכן חשוב לאכול הרבה וטוב. תפריט דיאטה יכול להבנות על ידי דיאטן קליני תוך בחינת הקצב האישי אצל כל ילד. בנוסף, יש גם שינויים הורמונאליים שבאים לידי ביטוי בין היתר בפצעונים בפנים – ודיאטה דלה בשומנים תשרת היטב את המאמצים למזער את התופעה הלא נעימה.

תחליפים בריאים
כמעט כל החטיפים והממתקים המשווקים לילדים באגרסיביות כוללים מרכיבים לא בריאים: שומנים רוויים , כל מיני חומרים משמרים שמזיקים לגוף, מלחים, פחמימות פשוטות שמתפרקות בגוף לעודף סוכרים ועוד. כמעט בלתי אפשרי לשלוט על מה שהילד צורך כשהוא מחוץ לבית, אבל חשוב להרגיל אותו לפחות בתוך גבולות הבית לטעמם של מזונות חליפיים בריאים יותר. כל טריק יצירתי שיגרום לילד לוותר על צ'יפס ושוקולד לטובת ירקות שורש וירקות עלים, קטניות או גזר, למשל, יעשה לילד טוב בטווח הארוך. חלק מכריע ביכולת שלכם להשפיע על תזונת הילד בגיל הזה תלוי בהסברה טובה ופיתוח מודעות אישית ואחריות אישית לתזונה שלו . גם אם לא תגבילו אותו לחלוטין מצריכת ממתקים , חשוב שיכיר ויפנים את ההשלכות המזיקות שלהם על גופו ויעשה בעצמו את האיזון בין מזונות בריאים לחטיפים.

דוקטור נסטור הינו דיאטן קליני החל משנת 1986 והינו אחד מהדיאטנים הקליניים המובילים בתחום התזונה בארץ. במסגרת טיפולי המרפאה נכללים הנושאים הבאים: תזונה לספורטאים, תזונת ספורט, הורדת כולסטרול, טיפול באכילה מופרזת וסיוע במקרים של השמנה וסוכרת. מטרת הטיפול הינו לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן ותזונה נכונה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.