ארטיק, קרטיב? איך משלבים גלידה ודיאטה

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

הקיץ בפתח, מרגישים כבר את החום. אין מנוס מבריחה אל מקרר הגלידות. ארטיק, קרטיב, שוקולד, בננה? מהי הבחירה הנכונה? הבחירה הנכונה לגלידה מהמקרר מתבססת על מספר קלוריות, אחוזי שומן, צבעי המאכל  וגם חומרי השימור. איזה ארטיק אתם מעדיפים? ואיזה כדאי באמת לבחור?

ארטיקים דיאטטיים פופלאריים מאוד. הטעם עשיר, הקלוריות ברצפה.

ארטיקים דיאטטיים פופלאריים מאוד. הטעם עשיר, הקלוריות נמוכות.

בבחירת הגלידה מופעל שיקול של טעם אישי, גם המנטרה: "אני בדיאטה" או "אני לא בדיאטה" קובעלא מעט.

בדקנו את המגוון הקיים כיום ברוב הפיצוציות והקיוסקים וחזרנו עם ממצאים מפתיעים.

קרטיב
קרטיב קרח מסמל בשביל רבים פשטות וקסם של ילדות וגם ערך קלורי נמוך במיוחד ביחס לארטיקים אחרים. הוא מאוד פופולארי בקרב שומרי המשקל. ארטיק קרח אינו מכיל חלבונים ושומנים משום סוג שהוא, כל הקלוריות שבו מגיעות מהסוכר הפשוט שבו. המשמעות היא שבקרחון אחד יש כ – 4 כפיות סוכר לבן, כדאי לזכור את זה ולהסתפק באחד. הדבר חשוב במיוחד לחולי סוכרת, שעדיף שזהו לא יהיה ארטיק הבחירה שלהם בשל הערך הגליקמי הגבוה שלו.
צבע? רק מהטבע!

נקודה נוספת למחשבה היא צבעי המאכל בארטיק קרח. צבעי מאכל שונים ידועים כגורמי מחלות בפוטנציה. בעבר השימוש בצבע המאכל המסוכן צהוב טרטרזין (E-102), היה נהוג ומקובל, אך לא עוד. כיום ישנם מותגים, כמו ליין הקרחונים "אסקימו" של קבוצת שטראוס ו"ויטמינצ'יק" של נסטלה המייצרים את הארטיקים עם צבעי מאכל טבעיים שמקורם בסלק למשל.
ערכים תזונתיים:
ברוב קרטיבי הקרח הערך הקלורי נע סביב ה- 70 קלוריות ליחידה. הם אינם מכילים שומנים וחלבונים.

קרטיב בשילוב פרי
מכיל פרי? זה בטח יותר בריא! לא?! למעשה מדובר בגרסא משודרגת של ארטיק קרח פשוט, המכילה גם כ- 30% פרי, תרכיז טעם ומים. למרות ההרגשה שמדובר במוצר בריא יותר מארטיק קרח, לרוב מדובר באותו מוצר כמעט, עם תוספת פרי, התורמת מעט סוכר פירות. תוספת הפרי תוריד אולי במקצת את הערך הגליקמי שלו (מכיוון שמדובר בפרוקטוז (סוכר פירות).
לעיתים בסיס הארטיק הינו יוגורט עם אחוז שומן נמוך, כמו בארטיק "פרילי" של חברת נסטלה. ישנה הרגשה טובה באכילה של ארטיק כזה. זהו ארטיק עשיר וכבד יותר, במחיר קלורי של ארטיק פשוט. במקרה כזה, "פרילי" או "סולרו" יכול להיות "המגנום" לשומרי המשקל והדיאטה.
ערכים תזונתיים: בארטיק קרח בתוספת פרי יש 82 קלוריות ליחידה. הוא אינו מכיל חלבונים ושומנים כלל. בארטיק פרילי על בסיס יוגורט יש 91 קלוריות ליחידה, 1.5 גר' חלבון ו- 1.3 גר' שומן.

שלגון דיאטטי
האם זאת התפשרות? ממש לא! ארטיקים דיאטטיים הפכו היום נפוצים יותר מתמיד במקררים. הם מכילים תחליפי סוכר מסוגים שונים ומותרים לחולי סוכרת על ידי אגודת "אייל". ברוב המקררים בקיוסקים ניתן להשיג את השלגון לייט יוגורט-אפרסק של חברת שטראוס. השלגון מהווה חלופה טובה וטעימה לא רק לחולי סוכרת, אלא לכל אלה שבדיאטה ולשומרי המשקל. במקפיאי הסופר ניתן להשיג מארזים של שלגוני הלייט בגירסאת המיני שלהם ובטעמים מגוונים.
מפליא למצוא כי בסקרי טעימה שהתקיימו בסופרים, טעמים רבים כלל לא חשו שמדובר בשלגון דיאטטי.
ערכים תזונתיים: השלגון מכיל כ – 80 קלוריות, פחות מגרם שומן, 1.5 גר' חלבון, סיבים תזונתיים שמקורם בפרי האמיתי המוסף לשלגון, סידן שמקורו ביוגורט ואף מעט תוסף ויטמין D שעוזר בספיגת הסידן מהחלב שבשלגון.

שרבט דיאט
פחות קלוריות מאשר בקרחון? זה אפשרי! את הקרחונים הדיאטטים לרוב קשה להשיג במקררי הפיצוציות ויש לקנות במארזים במקפיאי הסופר. חברת פלדמן מציעה מגוון רחב של קרחונים, שלגונים וקרחוני סורבה תחת המותג "גלידל". המוצרים אינם מכילים סוכר ומאושרים על ידי אגודת אי"ל. מדובר באלטרנטיבה דיאטטית בהחלט, אך נסיינים סברו שמרקמם קשה מהרגיל ולא מימש אצלהם את הכמיהה לגלידה. גם חברת שטראוס מציעה מגוון של מאגדות ארטיק קרח בטעמים שונים בעלות קלורית של פחות מ -10 קלוריות ליחידה.
ערכים תזונתיים: בין 10-45 קלוריות ליחידה.

corn

עם חשבון קלורי יומי נכון אפשר להרשות לעצמנו גם טילון עם גלידת שמנת

שלגונים "אמיתיים" עם מחיר כבד יותר (אח"כ בחדר כושר…)
אין ספק שכאשר מדברים על כמיהה לגלידה, רוב האנשים מתכוונים לארטיקים האלו: שלגונים המכילים שמנת אמיתית, שוקולד איכותי, וופל טעים במקרה של טילון. אך למרבה הצער, המחיר של בחירה בארטיקים מהסוג הזה הוא עלות קלורית גבוהה ביותר. דוגמאות:
1 . שלגון "מגנום קלאסיק": 290 קלוריות ליחידה, 2.6 גר' חלבון ו- 15.8 גר' שומן.
2. טילון "אקסטרים נסטלה": 222 קלוריות ליחידה, 3.2 גר' חלבון ו- ו- 11 גר' שומן.
3. קסטה מרובעת: 157 קלוריות ליחידה, 2.6 גר' חלבון ו- 5.9 גרם שומן.

סיכום מהיר:
עשו בעצמכם את החשבון והחליטו האם נהנים עד הלק האחרון? אם התשובה היא כן!  אין שום בעיה. את הקלוריות המיותרות והשומנים ניתן לשרוף בחדר כושר, בהליכה מהירה או בעליה במדרגות כמה פעמים (תלוי בשלגון) עד הדירה בקומה השישית של השכן, כן, זה עם הפנטהאוז.

גירסאות המיני
אין טעם לנסות לשכנע שהארטיקים הקודמים שהזכרתי טעימים יותר או מגרים יותר, כולנו יודעים על מה אנחנו מפנטזים… אך אם כבר בוחרים בארטיקים המשמינים, אפשר להשתמש בטריק שעובד:
כדי לחסוך באחוזי השומן הגבוהים, הקלוריות הבלתי הגיוניות בעליל והסוכרים, אפשר לבחור בגירסאת המיני שלהם.
המגנום הקלאסי מופיע בגירסת מיני. גם לנו, גם לאורחים.
ערכים תזונתיים: "מיני מגנום" – 188 קלוריות ליחידה, 2.4 גרם חלבונים ו -12.6 גרם שומנים.

לצערי לא ניתן להשיג במקררי הקיוסקים את גירסאות המיני של רוב החברות, כך שאנחנו מכניסים מארז מיני אל הבית. "מארז" כשמו כן הוא, מכיל יותר מיחידה אחת , ומה קצרה היא הדרך מלאכול את כל המארז במחשבה ש"לא נורא, זה רק מיני"..או… "היום חוגגים.. מחר דיאטה".

לסיכומו של לק: לא כדאי לוותר על כלום. כדאי להנות מהמגוון ע"י אורח חיים נכון ומחושב. ממש כמו בחשבון בנק. והחשבון הוא בדר"כ כזה: אם הכנסתי לגוף הרבה קלוריות כי הייתי בארוחה עיסקית עם עמית לעבודה, כדאי לא לקנח ב"מגנום" בערב. אבל אם לא יצא לי לאכול היום יותר מידי, כי עבדתי, וגם הייתי במכון כושר. אפשר לאכול איזה טילון עם פקאנים. למה לא? את החשבון כבר עשיתי.

2 תגובות ל“ארטיק, קרטיב? איך משלבים גלידה ודיאטה”

  1. מאת אברהם גורני:

    האם לחולה סכרת מותר לאכול מיני מגנום המכיל 14.5 גרם פחמימות שזוהי מנה אחת
    למרות שהשלגון מכיל סוכר

  2. מאת editor:

    שלום אברהם!
    פחמימה זה שם נרדף לסוכר ובעצם, מדובר באותו אב מזון. ההבדל בין הפחמימות השונות הוא בצורה בה הן מתפרקות בגוף. ישנן פחמימות מורכבות המתפרקות לאט, ולכן שומרות על רמת הסוכר מאוזנת בדם. הפחמימות האחרות נחשבות לפחמימות זמינות או ריקות. פחמימות אילו מתפרקות מהר מאוד, ומעלות את רמת הסוכר בדם, ואת הפרשת האינסולין. דוגמא לפחמימה מורכבת: אורז מלא. דוגמא לפחמימה ריקה: מיני מגנום. למעשה, כל הפחמימות מקבלות ערך גליקמי לפי מדד גליקמי (ראה באתר), לפי קצב התפרקותן. לחולי סוכרת ההמלצה הגורפת היא להמנע מפחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה.