טיפים לשמור על הגזרה כשנופשים בחו"ל:

תסמונת קדם ויסתית (PMS)

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: מערכת Diet

"בכל פעם זה חוזר על עצמו. שבוע לאחר הוסת אני עוברת פאזה". "אני לא אותה אישה". כך מתארת מטופלת בשלהי שנות ה- 30 לחייה. היא ועוד רבות (כ- 30% מכלל הנשים) חוות את ה -  PMS או "התסמונת הקדם ויסתית".
שינויים גופניים, רגשיים ותסמינים רבים מתרחשים כשבוע שבועיים לפני הופעת הוסת אצל נשים הסובלות מ"התסמונת הקדם ויסתית". השינויים מתרחשים בעיקר עקב יחסים משתנים של רמות ההורמונים הנשיים, ביניהם אסטרוגן ופרוגסטרון.

התסמונת מלווה בין השאר בשינוי מצב הרוח ובתיאבון מוגבר

התסמונת מלווה בין השאר בשינוי מצב הרוח ובתיאבון מוגבר

התסמינים המופיעים הם שונים ונוכל בגדול, לחלקם ל 4 קבוצות:

1. קבוצה A
PMS-A -Anxiety
השפעה של עודף אסטרוגן וחוסר פרוגסטרון, עלייה באדרנלין הגורמים לחרדה, מתח, רגזנות, דופק מהיר, חוסר ריכוז ועייפות, אגירת נוזלים, נמנום.

2. קבוצה C
PMS-C-Craving
השפעה של אסטרוגן גבוה, מגנזיום נמוך, חוסר בהורמון מסוג פרוסטגלנדין (הורמון מקומי). מביא להשתוקקות למזון, משהו שישביע כמו פחמימות, דברי מתיקה, כאבי ראש ועייפות, שלשולים או עצירות, לעיתים גם דופק מהיר.

3. קבוצה D
PMS-D-Depression
השפעה של אסטרוגן נמוך המביא לחוסר מורגש במעבירים עצביים במוח.
מביא לדיכאון, שינה נודדת, איבוד זיכרון.

4. קבוצה H
PMS-H–Hyperhydration
השפעה של עודף אסטרוגן, רמה גבוהה של הורמון האלדסטורון, חוסר במעביר עצבי בשם דופמין. מביא את הגוף להצטברות נוזלים בבטן, בצקות בקרסוליים, וגודש בחזה. בוסת עצמה יהיו בדר"כ כאבים.

הסימפטומים המתוארים כאן מפריעים לתיפקוד בחיי היום היום. גם עם רצון טוב, לא תמיד יש סבלנות. בעבודה לעיתים יהיה קשה להעביר את היום עקב חוסר ריכוז ונימנום. היחסים הבין אישיים סובלים מרגזנות ועימותים מיותרים. אם נשווה את החוויות של נשים הסובלות מ"התסמונת הקדם ויסתית", לתחזית מזג האויר, נראה שמצב הרוח משתנה: מזג האויר מעונן, לעיתים רוחות חזקות ומידי פעם יורד גשם או במקרה הגרוע, מבול.

האם ניתן למנוע את התסמונת הקדם ויסתית? איך אפשר להפחית את התסמינים? האם תזונה נכונה תעזור?
התשובה חיובית.
לתזונה היומיומית ולאורח החיים השפעה עצומה על הופעת התסמינים והפחתתם.

טיפול בתסמונת קדם ויסתית:
הרפואה המערבית תציע משככי כאבים, נוגדי דיכאון או גלולות נגד היריון – להסדרת פעילות ההורמונים. היא תנסה לשלול בעיה בבלוטת התריס או אנמיה.

הנטורופתיה תציע שינוי תזונתי מקיף:

מה כדאי לאכול?
ככלל, כדאי לצרוך כמה שפחות פחמימות "פשוטות" (כאלו המעלות את רמת הסוכר כמו: ממתקים, חטיפים) או פחמימות  מזוקקות (קמח לבן, סוכר לבן) ולצרוך פחמימות מורכבות. צריכה מוגברת של פחמימות פשוטות יכולה להביא לקנדידה, אנחנו לא רוצות גם קנדידה בנוסף לתסמונת הקדם ויסתית.

1. כדאי להכניס לתפריט היומיומי יותר חלבונים, בעדיפות לחלבונים מהצומח. חלבונים מהחי ניתן לצרוך מדגי ים או בריכה, בשר אדום ועוף. חלבונים מהצומח יש בחומוס, עדשים ירוקות וכתומות, דוחן, קינואה, ושעועית מסוגים שונים.
2. מאכלים העשירים בסידן כמו פטרוזיליה, כוסברה, שקדים, עלים ירוקים כמו חסה, רוקט, עלי סלק.
3. כדאי להוסיף,  מאכלים העשירים בחומצות שומן לא רוויות כמו שמן זית, אבוקדו וכן זרעי פשתן טחונים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ומסייעים בפעילות האסטרוגן.
4. בארוחות היומיומיות כדאי לשלב דגנים מלאים כמו אורז, כוסמת או בורגול. כדאי להרבות בצריכת ירקות למעט ירקות ממשפחת המצליבים: כרוב, ברוקולי וכרובית.

מאיזה מזונות להמנע?
1. מזון עשיר בשומן רווי, מטוגן, או כזה המכיל למעלה מ- 10% שומן.
2. משקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה שחור, קולה, שוקולדים. העדיפו תה צמחים מקמומיל, לואיזה, נענע.
3. כדאי לצמצם את צריכת האלכוהול במיוחד בתקופה זו.
מומלץ להמעיט בצריכת המלח הגורם לאצירת נוזלים ובצקות.
4. לצמצם למינימום אכילת מוצרי חלב פרה המשפיעים על ספיגת המגנזיום בגוף וגורמים להפרשתו בשתן.
אם מזונות מסוימים גורמים להחרפת התסמינים, המנעו מהם. יתכן ואתן אלרגיות למזון זה או אחר, או שאתן חוות
מעי רגיז.

תוספי מזון מומלצים לפי קבוצות:
קבוצה A -  ויטמין B6 – להקלה על חרדה ומתח,  מגנזיום Mg להרגעה ואיזון מצב הרוח.
קבוצה C – פרדוקסין (חלבון), מגנזיום MG , אבץ, חומצת שומן גמא לינולאית GALA.
קבוצה D – מגנזיום Mg.
קבוצה H – ויטמין B6, מגנזיום Mg.

צמחי מרפא:
1. ויטקס (שיח אברהם) – עוזר לאיזון היחסים בין אסטרוגן לפרוגסטרון ובכך מונע סימפטומים רבים.
2.כמוסות שמן נר הלילה – צמח בעל המרכיב – Gamma-Linolenic Acid ) GALA) חומצה שומן גמא לינואלית  משפיע על ייצור פרוסטגלנדינים ומפחית את התסמינים.
3.אנג'ליקה סיניתמאזן מערכת הורמונלית נשית ומזין דם.
4. ויבונום – (מורן שסוע עלים) -  מקל על עוויתות והתכווצויות של הבטן.

רפואה סינית
- הכבד הוא האיבר האחראי על הזרמת האנרגיה (צ'י) והדם בגוף.
תזונה לא נכונה הכוללת אוכל שמן או מטוגן פוגע בתיפקודו ועדיף להמעיט בו. כמו כן מזון מייצר ליחה כמו מוצרי חלב לא רצויים, ולכן עדיף להמנע מהם. נטילת תרופות לאורך זמן, יכולה להחליש את הכבד.
במישור הרגשי רגשות לא פתורים כמו כעס ותיסכול יכולים להחריף את התסמונת הקדם ויסתית.

הטיפול נעשה בדיקור סיני וצמחי מרפא לאיזון הכבד, הטחול והכליות או כל איבר אחר החשוד במעורבות ב – PMS.

גופנפש –  עליית המתח תוטב עם פעילות גופנית וטיפולים משלימים מרגיעים כמו עיסוי, שיאצו, רפלקסולוגיה, יוגה וטיפול ווטסו במים.

לא ניתן להגיב למאמר זה.