איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

התמכרות לפחמימות: יש דבר כזה

מאת: מערכת Diet

מזונות עשירים בפחמימות מפצים על חלק גדול בתזונה היומית שלנו. הם כוללים: כעכים, שוקולד, עוגיות, קרקרים, עוגות, מיצי פירות, גלידה, צ'יפס, תפוחי אדמה, בייגלה, אורז, עוגה, פופקורן ומשקאות ממותקים. זה הרי חלק מהתפריט היומיומי. אבל אם אתם סובלים מעודף משקל, יש סיכוי טוב שאתם מכורים לפחמימות.

כניסה למעגל הקסם של הפחמימות יכולה להיות חלק מחייו של כל אדם.

פחמימות זמינות כמו בפנקייק מקמח חיטה לבן, עושות חשק לעוד

פחמימות זמינות כמו בפנקייק מקמח חיטה לבן, עושות חשק לעוד

היציאה מהמעגל וההכרה שיש כאן קסם, או טריק, לא קלה כמו הכניסה. היא יכולה לקחת שנים, כשבנתיים היא גובה מחיר בריאותי וכמובן, עודף משקל. מסתבר שאנחנו יכולים להתמכר בקלות להרגלי אכילה גרועים.

כמו כל התמכרות, התשוקות האלה לא מתגלות כבעייתיות. כשמתרחשת התמכרות, קשה לעמוד בפני מזונות עשירים בפחמימות כמו: ממתקים, ג'אנק פוד, או מוצרי גלוטן דוגמת דגני בוקר, לחמים ופסטות. רבים נעשים "מכורים לאוכל" והם אכן צודקים לגבי הטענה שלהם, ישנה סיבה פיזית שגורמת להם להשתוקק לפחמימות זמינות, ובעקבותיה, הקלות הבלתי נסבלת של עליית המשקל.

התמכרות לפחמימות

התמכרות לפחמימות היא תוצאה ישירה של עודף אינסולין בדם. הורמון האינסולין הוא ההורמון האחראי על ווסות רמת הסוכר בדם. הוא משתחרר מהלבלב לתוך זרם הדם כאשר אוכלים מזונות עשירים בפחמימות. רמות גבוהות של הורמון האינסולין מאותת למוח לרצות לאכול עוד ועוד מזון.

המונח המדעי למצב זה נקרא פוסט-פרנדיאל תגובתי להיפראינסולינמיה (מצב בו רמת האינסולין בדם גבוהה מהרמה התקינה), כלומר: כמות גבוהה של אינסולין משוחררת לאחר הארוחה.
היפראינסולינמיה יכולה להביא לעמידות לאינסולין, חוסר איזון של סוכר בדם, סוכרת והשמנת יתר.

השמנת יתר מגדילה את הסיכון לפתח מגוון הפרעות כגון:

1. גורמי סיכון קרדיווסקולריים הנקראים תסמונת מטבולית (סינדרום X) אשר יכולים להוביל להתקף לב או שבץ.
2. תסמונת השחלות הפוליצטיות, המובילה לחוסר פוריות אצל האישה, כמו גם תופעות רבות אחרות אשר כוללים מחלות עור, שיער מיותר על הפנים והתקרחות גברית אצל נשים.
3. התפתחות מצב של טרום סוכרת, אם אינו מטופל, עלול להוביל לסוכרת מסוג 2, מצב בלתי הפיך ברוב המקרים.


כרגע אין בקופות החולים בדיקת דם הבודקות התמכרות לפחמימות. בדיקה של רמות הסוכר בדם לאחר צום לא יובילו בהכרח למסקנה כיצד הגוף יגיב לאחר אכילת מזונות עשירים בפחמימות. בדיקות של העמסת סוכר יכולות לרמז על עמידות לאינסולין ולפיתוח מצב טרום סוכרתי.
לינקים בריאותיים:
תזונה חכמה עם פחמימות מורכבות
קיץ חם עם אוכל מקרר ובריא
גלולות: לא מונעות רק היריון


אבל לא ידעתי!
פחמימות כגון תחליפי סוכר, משקאות אלכוהוליים ומונוסודיום גלוטמט עלולים להפעיל גירוי ותשוקה חוזרת לפחמימות , מה שעלול להוביל להשמנת יתר ומשקל עודף.

השאיפה היא למנוע את מה שהמזון גורם לנירוטרנסמיטר (מתווך-עצבי) במוח. שינוי אורח החיים שלכם מחייב " הדרכה מחדש" של הדרך שבה המוח שלכם קולט אוכל. אתם יכולים לגרום לרמת האינסולין בדם לרדת, ולהרגיש בריאים והרבה פחות תשוקתיים כלפי הפחמימות.

שינוי הרגלים הוא המפתח העיקרי כדי להמלט מהמלכוד : דיאטה מאוזנת ומזינה,פעילות גופנית סדירה, ותמיכה מתמשכת ע"י בן הזוג, המשפחה או קבוצה, עוזרים לראות בבהירות, את הדרך החוצה.

2 תגובות ל“התמכרות לפחמימות: יש דבר כזה”

  1. מאת נטלי:

    שלום,אניבת 21 ושוקלת 54 ק"ג והגובה שלי 160..אני עושה מדיי פעם הליכות ויש לי מכשיר סטפר בבית אבל בגלל העצלנות שלי אני עושה בו רק אחת לשבועיים בערך ל20 דקות,אני לא אוכלת הרבה מבחינת אוכל כי אני נורא בעייתית ובנוסף גם צמחונית וגם את התחליפים של הבשר אני לא אוכלת..אחד הדברים שאני חיה עליהם זה דגני קראנ'ץ עם חלב 3 אחוז ואני לא יכולה להפסיק עם זה כי זה בין הדברים היחידים שאני עוד אוכלת..אני מדיי פעם מנשנשת שטויות אבל לא יותר מדיי וגם משקאות מוגזים כמעט ולא שותה רציתי לדעת מה לעשות כדי לרדת 5 ק"ג וכמה הכי מהר אפשר לעשות את זה?
    מצטערת על החפירה ותודה מראש,
    נטלי

  2. מאת editor:

    שלום נטלי,
    את מנסה לעשות את הדבר הכי פחות טוב כדי לרזות. אינך אוכלת נכון או מסודר, ואת רוצה לרזות כמה שיותר מהר, אך יש לזה מחיר – גם עולים כמה שיותר מהר.
    באתר ישנם תפריטים רבים לדיאטה, וכמו כן תוכלי להתייעץ עם דיאטנית באחד הפורומים.