זהירות! עישון: סיגריות מכלה ויטמין C, זולל ויטמיני B

קטגוריה ראשית > טיפים > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

"העישון מזיק לבריאות", זה מה שרשום במקרה ה"טוב" על כל קופסת סיגריות שתקנו. במקרה הפחות נעים תמצאו משפטים כמו: "העישון גורם לאימפוטנציה", ה"עישון הורג" ועוד ועוד. אין ויכוח, הסיגריות לא מטיבות עם הבריאות.

כל סיגריה מכניסה עימה, לצד הנאה רגעית וסיפוק מיידי גם מספר רב של חומרים רעילים המשפיעים על גופנו הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.הנתונים היבשים קשים, אבל לא כולם יכולים להפסיק. לא לכולם זה זמן טוב לשאכטה אחרונה ודי. הפסקת עישון, במובן מסוים, זה גם סוג של דיאטה. סותמים את הפה, גוזרים את הסיגריות ומקווים לטוב. האם זה יחזיק מעמד? לא בטוח.

עישון סיגריות מכלה ויטמין C ומגוון ויטמיני B

עישון סיגריות מכלה ויטמין C ומגוון ויטמיני B

כיצד נוכל בינתיים (עד שנפסיק אחת ולתמיד) למזער את הנזק הגופני שגורמות הסיגריות?

הקפדה על תזונה נבונה עשירה בנוגדי חמצון עשויה לפצות על חלק מהנזק. תוספי תזונה שונים, יעזרו לגוף להתמודד עם נזקי העישון בצורה המיטבית, אך יש לתת את הדעת על כך שישנם תוספים שדווקא אינם מתאימים למעשנים ואף עשויים להזיק להם.

תזונה מפצה למעשנים ושימוש בתוספי מזון
1. ויטמין C

הויטמין שנמצא בהתדלדלות הגבוהה ביותר במעשנים הינו ויטמין C. עישון סיגריה הורס בממוצע 25 מ"ג ויטמין C,אם מכפילים במס' הסיגריות ליום, הסכום עולה ועולה.

צריכה של לפחות 500 מ"ג ויטמין C (בתוסף מסוג אסטר) המתפרק בשחרור מושהה ונספג טוב יותר) הינו חיוני למעשנים. הויטמין חיוני לגוף משום שהוא מתפקד כנוגד חמצון, נוגד רדיקלים חופשיים, משפר פעילות מערכת החיסון, מוריד רמת כולסטרול, עוזר במצבי סטרס ולתיפקוד מערכת העצבים.
היכן נמצא ויטמין C במזון? הויטמין נמצא בגמבה אדומה (פי 4 מאשר בתפוז), כרוב, כרובית, תפוז, ברוקולי, תות שדה, קיווי (פי 6 מאשר בתפוז), פירות הדר, אורז מלא וחלמון ביצה.

2. קומפלקס ויטמיני B
העישון גורם לשחיקה של ויטמינים ומינרלים בגוף. השלמתם תוכל להיעשות בשימוש קבוע

בקווי יש פי 6 יותר ויטמין C מאשר בתפוז

בקווי יש פי 6 יותר ויטמין C מאשר בתפוז

בתוסף של קומפלקס ויטמיני B, שהם הנשחקים ביותר בעישון, או בשימוש קבוע בתוסף מולטי ויטמינים ומינרלים אשר יעזור להשלים את החסר. כיום קיימים בשוק תוספי מולטי ויטמינים ומינרלים בתוספת מועשרת של נוגדי חימצון הידועים בפעולתם כמעכבי הזדקנות ומונעי תחלואה בסרטן.
היכן נמצא מגוון ויטמיני B במזון? בשמרי בירה, חלמון ביצה, נבטים וירקות ירוקים.

3. בטא קרוטן – התוסף הסינטטי אסור לשימוש
הנגזרת המסונטזת (לא טבעית) של בטא קרוטן הוכחה כמסרטנת למעשנים. בטא קרוטן יכול להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הריאות אצל מעשנים, ואף כאלה שחדלו לעשן, צריכים לקחת טווח של שש שנים מהפסקת העישון ועד שיוכלו להשתמש בתוסף זה בשנית. בטא קורטן בצורתו הטבעית במזון (בגזר למשל) אינו מסרטן. ישנן חברות אשר משווקות בטא קרוטן בצורתו הטבעית כתוסף, אך חברות רבות משתמשות בתוסף סינטטי המסוכן למעשנים, ויש לתת על כך את הדעת.
היכן נמצא בטא קרוטן במזון? גזר, דלעת, מלון, שן ארי, לפת, בטטה, תרד, כרוב וברוקולי.

4. שמירה על משקל תקין והימנעות מהשמנה
משקל גבוה כשלעצמו הינו גורם סיכון למחלות, כל שכן כהוא מצטרף לעישון. העישון הוכח מחקרית כמעלה את תנגודת הגוף לאינסולין וכתוצאה מכך – מעלה את הסיכון לחלות בסינדרום המטבולי. התסמונת כוללת מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, רמות שומנים וכולסטרול גבוהים בדם. שמירה על משקל תקין, בעיקר אם סובלים מהשמנה ביטנית (השמנת תפוח) מומלצת ביותר.

5. תזונה נבונה עם פחמימות מורכבות
רצוי לשמור על תזונה מאוזנת הכוללת הימנעות ממזונות המכילים סוכרים "פשוטים" המתפרקים מהר, מעלים את רמת הסוכר בדם לרמה גבוהה, במהירות גבוהה, ולאחר מכן מביאים לירידה חדה ברמת הסוכר בדם. מזונות המכילים רמות גלוקוז גבוהות הם כמובן ממתקים ומאפים מקמח לבן. אך תופתעו לגלות שגם מזונות הנחשבים בריאים מכילים אינדקס גליקמי גבוה. דוגמאות לכך הם תפוחי אדמה, פירכיות אורז, תמרים, קורנפלקס (רוב הסוגים) ואורז לבן מבושל (שאינו בסמטי). ממזונות אלו לא חייבים להימנע, אך נוכל לאזן את הערך הגליקמי הגבוה שלהם ע"י אכילה שלהם בצמוד למזונות המכילים רמת שומן או חלבון גבוהה יחסית אשר יאטו את הפירוק. תיבול המזון בקינמון או חומץ, יכולים גם הם להוריד ערך גליקמי.

6. תזונה שופעת צבע
חשיפה לרדיקלים חופשיים בכל עישון סיגריה מהווה סכנה בריאותית. הם ידועים כגורמי מחלות כגון מחלות לב וכלי דם, מגוון סוגי סרטן, מחלות מפרקים, קטרקט ומאיצים הזדקנות מוקדמת.
מהיכן משיגים נוגדי חמצון? תזונה שופעת צבע או במילים אחרות: אכילה מגוונת של פירות וירקות המכילים ויטמינים, מינרלים, פיטוכימיקלים והכי חשוב: נוגדי חמצון. כמה לאכול? שימוש יומיומי בכמות רבה ומגוונת של ירקות, לפחות 5-8 מנות ירק ביום ועד 2-3 מנות פרי ליום (באדם בריא שאינו סוכרתי).

7. סיבים תזונתיים שאינם מסיסים
עשן הסיגריות מכניס פסולת רבה לגוף. בנוסף למערכת הנשימה, הפסולת נוטה לשקוע במערכת העיכול בכלל ובמעי בפרט. שימוש בסיבים תזונתיים הנמצאים בין השאר בדגנים מלאים (דוגמת לחם מקמח מלא, אורז מלא) וסיבים הנמצאים בקליפות הירקות (כדאי לאכול עם הקליפה, כן, גם את המלפפון) יסייעו בניקוי המעי והעברת הפסולת המצטברת בו מהר יותר החוצה. הסיבים "סוחבים" איתם את הפסולת, משאירים את המעי נקי יותר ומפחיתים את הסיכוי לשקיעה וספיגה חוזרת של חומרים רעילים העשויים להיספג בחזרה לגוף. הם גם מונעים מחלות מעי ואף סרטן מעי שהינו מסוגי הסרטן המסוכנים ביותר והקשים ביותר לטיפול.

לא ניתן להגיב למאמר זה.