כיצד להתמיד בדיאטה?:

הסינדרום המטבולי

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תזונה קלינית

באדיבות: תומר זפרני, נטורופת ויועץ לתזונה בריאה ופעילות גופנית
tomer_zafrani@hotmail.com

הסינדרום המטבולי או "סינדרום "X הוא אפיון כולל לקבוצה של כמה בעיות בריאותיות: טרום סוכרת וסוכרת, רמה גבוהה של שומנים בדם, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, והשמנת יתר.

כל הבעיות הבריאותיות הללו מקושרות תמיד למה שמכונה "תנגודת אינסולין" בדם או במילים אחרות, עמידות של תאי הגוף בפני פעילותו של הורמון האינסולין המיוצר בלבלב. תפקידו של האינסולין הוא העברת גלוקוז (סוכר) ממחזור הדם לתאי הגוף. עמידות לאינסולין מביאה להחמרה במטבוליזם (חילוף החומרים) התקין של הגוף וייצור מוגבר של אינסולין.

אחד הסימפטומים של הסינדרום המטבולי הוא השמנת יתר בעיקר "השמנת תפוח" – באזור המותניים.

אחד הסימפטומים של הסינדרום המטבולי הוא השמנת יתר בעיקר "השמנת תפוח" – באזור המותניים.

האם את/ה סובל מהתסמונת המטבולית?
1. רמת סוכר גבוהה מהנורמה (75-110 מ"ג לד"ל היא הנורמה), אי סבילות לגלוקוז או תנגודת לאינסולין שאובחנה בבדיקות דם.
2. יתר לחץ דם.
3. השמנת יתר בעיקר "השמנת תפוח" – באזור המותניים.
4. התעלפות או אובדן הכרה כתוצאה מהיפוגלקמיה – ירידה ברמת הסוכר בדם.
5. רמת שומנים (טריגליצרידים) גבוהה בדם המאובחנת בבדיקת דם.
6. רמת כולסטרול כללי גבוהה בדם וירידה של "הכולסטרול הטוב" – HDL המאובחנת בבדיקת דם.

כאשר מופיעים לפחות שניים מהתסמינים הבאים, ישנו חשש להופעת הסינדרום המטבולי.

מהם הגורמים להתפתחות הסינדרום המטבולי:
1. חוסר בפעילות גופנית והשמנת יתר.
2. תזונה לקויה וחסרים תזונתיים בכרום, אבץ,וונדיום וויטמינים מקבוצת ,B אשר מתדלדלים בגוף עקב שימוש מוגבר בהם במצבי סטרס. גם חשיפה לנזקים של רעלנים דוגמת עישון אקטיבי ופאסיבי מדלדלים את כמותם.
3. מצבי סטרס כרוני (לחץ, לחץ, לחץ).
4. גורמים גנטיים אשר טמון בהם הפוטנציאל לנטייה לסוכרת במשפחה ולמחלות נוספות.

השמנת יתר
שכיחות התסמונת המטבולית נמצאת ביחס ישיר עם מדד ה – BMI.
אם הוא נמוך מ – 25, שכיחות ההופעה שלו היא מתחת ל – 10%. מדד BMI מעל 35 מעלה את הסיכון להופעתו ל – 40% – 50%. משמע עודף משקל והשמנת יתר אינם רצויים.

המזונות המרפאים:
הטיפול החשוב ביותר בתסמונת הוא שיפור התזונה הלקויה ע"י מזונות מרפאים:
- מזונות עשירים בסיבים תזונתיים (מומלץ לצרוך כמות של 35-50 מ"ג ליום). ניתן לקבלם מירקות, דגנים מלאים,קטניות, אגוזים ושקדים.
- מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות כמו דגי ים במים עמוקים(סלומון,מקרל,הליבוט,טונה,בקלה,סרדינים), אגוזים ושקדים, זרעים מחמנייה ודלעת, שמן זית (הקפידו על שמן זית שרשום עליו כתית מעולה בכבישה קרה) ושמן פשתה, אשר עשיר באומגה 3 .
- עדיף לאכול מספר רב של ארוחות קטנות במשך היום. מומלץ לאכול שלוש ארוחות עיקריות ביום, ובניהן חטיפים קטנים ומזינים כמו פרי, יוגורט, חופן שקדים ואגוזים. דבר זה יביא ליציבות של רמות האינסולין והסוכר בדם.
- הוספת מזונות עשירים בכרום. מזונות אלה תורמים לוויסות הסוכר בדם. תוכלו למצוא אותם בדגנים מלאים, שמרי בירה, בצל ושום, גבינות שונות, נבט חיטה ומוצרי סויה.
- כדאי להתמקד במזונות בעלי ערך גליקמי נמוך וצריכה של פחמימות מורכבות.
- יש להמנע כמה שיותר מפחמימות פשוטות כמו לחם לבן, סוכר לבן ובמוצריהם: ממתקים,עוגות ועוגיות. כדי להמתיק את הדיאטה בממתיקים טבעיים. תפריט עשיר בסוכרים פשוטים ומזוקקים עלול להביא גם להתפתחות קנדידה.
- להמעיט במוצרי בשר העשירים בשומן רווי.
- להמעיט בצריכת אלכוהול וקפאין. הם מעלים רמות אינסולין ושומנים בדם.
- כדאי להמנע ממוצרים המכילים חומצות שומן מסוג טרנס כמו מרגרינה, וממאכלים שטוגנו בשמן עמוק. אלה יכולים להביא לתנגודת לאינסולין.

תוספי מזון:
תוספי מזון יכולים להביא תועלת רבה מאוד במלחמה נגד הופעת תסמיני הסינדרום המטאבולי. כאן מוצגת בפניכם הארטילריה הכבדה ביותר לטיפול.
1. כרום פיקולנט – הוא המינרל העיקרי שמרכיב את הGTF- – שהוא חומר אנטי סוכרתי המשמר ומאזן את פעולת האינסולין בתאי הגוף.
על פי ניסיוני, פעילותו אינה רק מאזנת את רמת הסוכר אלא גם מפחיתה את רמת ההמוגלובין המסוכרר (HBA1C). הוא גם מוריד רמות כולסטרול ושומנים (טריגליצרידים) בדם ומסייע להעלאת הכולסטרול הטוב HDL .
יש לשם לב, לאנשים המזריקים אינסולין, המינון ההתחלתי הוא נמוך ומועלה בהדרגה ע"מ למנוע היפוגליקמיה.

2. חומצה אלפא-ליפואית ALA – זוהי הכוכבת העולה החדשה במלחמה נגד הסינדרום המאטבולי ובסיבוכיה אחרי הכרום. מחקרים רבים הראו שיש לה השפעה הגנתית חזקה מאוד כנוגדת חמצון במצבי סטרס חמצוני שקיים במיוחד בחולי סוכרת ובבעלי כולסטרול גבוה. מחקר שהתבצע בגרמניה הראה שתוספת חומצה אלפא-ליפואית מובילה לשיפור במטבוליזם של סוכרים משפרת זרימת דם ומעודדת שיקום של סיבי עצב שנפגעו אצל אנשים שלקו בסינדרום המטבולי בכלל ובסוכרת בפרט. אני מצאתי שבנטילת מינונים גבוהים מורידה החומצה את רמת הסוכר בדם בכך שהיא משפרת את קליטת הגלוקוז בתאים בקרב חולי סוכרת סוג 2.

3. וונדיום (V) – מסייע בחילוף חומרים של פחמימות ,מצמצם שחרור גלוקוז על ידי הכבד, מגביר ניצול גלוקוז באברי הגוף ובהיפותלמוס, מונע אכילת יתר והשמנה ומצמצם פירוק שומנים.
תוסף זה אהוב עלי במיוחד כיוון שהוא שמצמצם את ספיגת הגלוקוז מהמעי ומגביר את פעולה של אינסולין בתאים .

פעילות גופנית
חשוב מאוד לעסוק בפעילות גופנית כדי לשמור על רמה תקינה של סוכר בדם. פעילות גופנית מונעת סוכרת ומסייעת בהורדה במשקל. כדאי לרדת במשקל בצורה מבוקרת תוך כדי מעקב דיאטנית, נאטורופת, רופא.

טיפול בסטרס כרוני ע"י איזון גוף נפש:
כדאי להשתמש בשיטות להפגת מתחים כמו כל פעילות גופנית: פילאטיס, ריקוד, יוגה, ספינינג, אימון אירובי, מדיטציה, צי' קונג, דמיון מודרך וטיפול ווטסו במים.

* צמחי מרפא ותוספי תזונה משמשים כתרופות לכל דבר. יש להוועץ ברופא, נאטורופת או הרבליסט לפני לקיחתם.

לא ניתן להגיב למאמר זה.