דיאטת המזון הנא

מאת: מערכת Diet

מאז שנות ה-80, קודמו מספר דיאטות מזון נא כמרפאות סרטן. אולם, בעוד אגודת הסרטן האמריקאית והמכון הלאומי לסרטן, תומכים בדיאטה עשירה בירקות, כולל ירקות חיים, הם אינם תומכים בדיאטת מזון נא כתרופה מונעת, או מרפאת סרטן. מזון נא החל לפתח פרופיל גבוה יותר בשנות ה-90, כאשר סלבריטאים דוגמת דמי מור ווודי הארלסון תמכו בדיאטה מהסוג הזה.

בשנות ה-2000 החלו לצוץ מסעדות ובתי קפה על טהרת המזון הנא באזורים אורבניים הנחשבים טרנדים, בפרט בצפון קליפורניה.

חוזרים לטבע, אוכלים מזון חי ונא

חוזרים לטבע, אוכלים מזון חי ונא

דיאטת המזון הנא היא דיאטה לאורח חיים בריא הדוגלת בכך שלפחות 75% מכל המזון הנצרך נאכל נא, משמע, לא מבושל או מעובד. האמונה העומדת מאחוריה היא: שככל שאדם מתקרב יותר לצריכת 100% מזון נא, כך גופו יהיה בריא וחיוני יותר.

רוצים לדעת עוד על הסטוריית דיאטת המזון הנא?

מהו מזון נא?
מזון נא, כפי שהוא מוגדר על ידי הדוגלים באכילתו, הוא מזון לא מעובד שהטמפרטורה שלו אינה עוברת בבישול או אידוי ערך של 47 מעלות צלזיוס. חלק ממאמיני הדיאטה, לעומת זאת, מבחינים בין מזון "נא" לבין "חי". מזונות חיים מוגדרים כמזונות לא מבושלים כלל המכילים יותר אנזימים (חלבוני פירוק) מאחר ואלה לא נהרסו בחום. גם הנבטה יכולה להפוך מזון לחי, לדוגמא: שקד שלא נבט ייחשב לנא, בעוד שקד שהושרה במים והחל לנבוט, ייחשב לחי.

דוגמאות למזונות נאים בדיאטת המזון הנא:
פירות וירקות, טריים, זרעים ואגוזים, שעועית ואפונה יבשה,  גרגירים מלאים, פירות וירקות יבשים, מיצי ירקות ופירות לא מפוסטרים, חלב קוקוס,  אצות וירקות ימיים אחרים, עשב חיטה,  נבטים מכל הסוגים, מים מטוהרים ו/או מינרלים, חלב ומוצרי חלב שלא עברו פיסטור, ביצים חיות.

דיאטת המזון הנא: מטרות! היכון! צא!
*בעוד שירידה במשקל אינה מטרתה של דיאטת המזון הנא, היא מתרחשת באופן בלתי נמנע. הסיבה לכך היא שהדיאטה דלה בשומנים, חלבון וקלוריות/ הדוגלים בשיטה מאמצים אותה כחלק מאורח חיים בריא במיוחד אשר במרכזו עומדת השאיפה לטוהר ונקיון פנימי.

* כפי שהיפוקרטס המליץ כבר ממש מזמן " היו מזונותך לתרופותיך ותרופותיך למזונותך". תזונה לריפוי טבעי מסייעת לגוף לרפא את עצמו ע"י מזונות מתאימים, צמחי מרפא ותוספי מזון. התמדה בתפריט עשיר במזון חי העשיר באנזימי עיכול, בקטריות ומיקרואורגניזמים שונים, מועיל לתהליך העיכול. פעולת הבישול מבטלת את פעילותם של המרכיבים האלה ולכן היא בעייתית.. מזון מבושל יכול ליצור עיכול שאינו שלם, כזה שיוצר רעלים. גזים, נפיחויות, מעי רגיז או כאבי בטן ממקור לא ידוע.

דיאטה עשירה מידי בחלבונים, פחמימות מזוקקות ומזון מעובד מביאה לתוצאות כאלה בתוך זמן קצר. הרמב"ם שהיה מגדולי המרפאים בזמנו ציין לא אחת בספריו כי עיכול שאינו שלם יכול לגרום לצרות לא קטנות. אחת מהן היא הווצרות רעלים שונים אשר מזיקים לגוף. מטרת הדיאטה אם כן, צמצום הרעלים למינימום והבטחת בריאות שלמה.

* רפואה פונקציונלית אינה נותנת מענה למניעת מחלות, אלה מטפלת במחלות קיימות. הדוגלים בדיאטת המזון הנא מאמינים שתפריטי הדיאטה היומיים של הדיאטה מבטיחים בריאות שלמה לאורך שנים ארוכות.

יתרונות דיאטת המזון הנא:

הירידה במשקל היא תוצר לוואי של דיאטה לשיפור איכות החיים

הירידה במשקל היא תוצר לוואי של דיאטה לשיפור איכות החיים

*שליטה במשקל – מאוד קשה, אם לא בלתי אפשרי, להפוך לשמנים
*כששומרים על דיאטה זו עלייה ברמת האנרגיה
*תפקוד טוב יותר של מערכת העיכול
*מערכת חיסונית חזקה יותר
*עלייה בצלילות הדעת והיצירתיות
*שיפור במצב העור
*ירידה ברמת הסיכון למחלות לב ומחלות כרוניות אחרות

*שימו לב, יתרונות אלה אינן תוצאה של מחקר, אלא אוסף דיווחים מאנשים שאימצו את הדיאטה כאורח חיים.

חסרונות הדיאטה:
*מזונות רבים דורשים השרייה, טחינה, חיתוך, ערבוב או כל מיני הכנות אחרות לפני שאפשר לאכול אותם. לפיכך, הכנת מזון נא דורשת פעמים רבות מכשירים כמו בלנדר, מעבד מזון, מסחטת מיצים, מאדה וכיוצ"ב.

*למרות שדיאטת זו מבטלת את זמן בישול האוכל, באופן פרדוקסאלי, הכנת האוכל יכולה לקחת הרבה זמן. למעשה, יש לדאוג לתכנן כל ארוחה כדי לקבל מנה מאוזנת של ויטמינים ומינרלים מתוך מזונות הדיאטה המוגבלים. הדוגלים בשיטה נוטלים פעמים רבות תוספי מזון על מנת להשלים את הצרכים התזונתיים שלהם.

*רבים מהעוסקים ברפואה וכן יועצי תזונה, מביעים סקפטיות לגבי יכולתם של אנשים המאמצים דיאטה זו. הם אינם בטוחים אם הם יכולים לקבל את מכסת הויטמינים, המינרלים והחלבונים שהגוף צורך כדי לשמור על בריאות לאורך זמן. ובכל זאת, אין ויכוח על העובדה שהדיאטה מפחיתה משמעותית הרבה מהסיכונים הבריאותיים: כולסטרול, השמנת יתר, עודף טריגליצרידים או הסינדרום המטאבולי המקושרים עם מחלות לב וסוכרת.

מחקרים חדשים:
*חוקרים שבדקו אנשים המנהךים אורח חיים לפי דיאטת המזון הנא, מצאו, כי הם רזים יותר וכי אינדקס מסת הגוף הממוצע שלהם (ה BMI) היה נמוך יחסית. הם גם מצאו שהעצמות שלהם היו קלות יותר, אך לא נמצא כל סימן שעצמותיהן נטו להיסדק או להישבר יותר מקבוצת הבקרה. הנבדקים לא דיווחו על אוסטיאופורוזיס או בריחת סידן.
*ממצאי מחקרים אחרים מצאו כי רכיבים תזונתיים כגון הקרטנואידים בגזר (לדוגמא), ו/או הליקופן בעגבניה, נספגים בגוף בקלות כשצורכים את המזונות לאחר בישול ולא בצורתם החיה.

מזונות שאינם מומלצים (מסוכנים) לצרוך במצב נא/חי:
- כוסמת רעילה במצב נא, ויכולה לגרום לרגישות לשמש בעיקר אצל בעלי עור בהיר.
- רִבָּס (סוג של צמח בר) רעיל במצב נא. גבעוליו רעילים אם הם לא נקצרים בעודם צעירים
- ניצני Raw kidney beans רעילים במצב נא
- בתפוחי אדמה, מתפתח לעיתים גוון ירוק על הקליפה. ירוקת זו רעילה ורק בישול בטמפרטורה גבוהה מנטרל את רעילותה.
- מזונות נאים כמו בשר ומאכלי ים למיניהם מכילים בקטריות וטפילים שמתים רק בזמן בישול.

ככלל, אם החלטתם לעבור לאורח חיים של צריכת מזון נא, ועד היום הייתם צרכני מזון 'רגילים", עליכם לעשות זאת בהדרגה, ולקחת בחשבון שהחוויה שבמעבר לצריכת מזון נא בלבד, יתכן והגוף יחווה תופעות גמילה כמו: כאבי ראש, בחילה ודיכאון.
על שאלות שכדאי לשאול נטורופתית/דיאטנית לפני התחלת דיאטת המזון הנא.


תגובה אחת ל“דיאטת המזון הנא”

  1. איח…. מזון נא…. טוב שגם לא אוכלים פה שרימפסים וסרטנים.