איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

מיצים טבעיים: להוציא את המיץ, לחסוך בקלוריות

קונים בריא > אוכל בריא > קטגוריה ראשית > טיפים > מאמרים נבחרים

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

שייק-ברים צצים כמו פטריות אחרי הגשם ברחובות תל אביב ובכלל. אין מרענן יותר מכוס מיץ טבעי וקר בחום הפוקד אותנו. מסביב לשייקים הללו מרחפת הילה של "גם טעים גם בריא וגם דיאטטי" – הרי זה טבעי! ומה עם רמות הסוכר והקלוריות שמשביעים לשעה אך מכילים כמות מספקת לארוחת צהריים? מיצים יכולים להיות דבר נפלא ובריא, אך יש לדעת איך לשלב אותם וממה להימנע.

שליטה בכמות הסוכר, לא תחבל בדיאטה

שליטה בכמות הסוכר, לא תחבל בדיאטה

קח פרי ותהיה לי בריא
ספרים שלמים נכתבו על סגולותיהם הבריאותיות של מיצים. ואכן, כמעט ואין מחלה ששילוב מסוים של מיצי פרות וירקות לא יטיב עמה. אך יש גם לשים לב למכשולים שהמיצים מציבים בפנינו – ראשית רמות הסוכר בפרות מסוימים גבוהות מלכתחילה. על סוכרתיים לוודא שאינם צורכים "מכת סוכר" בכל לגימה. בנוסף, ברוב הברים יוסיפו לשייק שלכם מי-סוכר באופן אוטומטי, מבלי לשאול וליידע אתכם כלל. כמות כזו של סוכר המתווספת לרמות סוכר הפרי בשייק יכולה לגרום לכל ילד נורמלי להגיע לתקף היפראקטיביות ולכל אדם השומר על המשקל לפתוח כפתור.

לקחת אחריות על השייק
נטע, עובדת לשעבר בדוכן ג'וסלנד מיידעת אותנו שלכל שייק פרי שנעשה בדוכן, מוסיפים מי סוכר מבלי לשאול את הלקוח או ליידע אותו. ההנחייה היא להשתמש בכוסית המודדת 20 מ"ל של מי סוכר המכילים יחס 1/1 של מים וסוכר, אך אחרי תקופת העסקה מסוימת, כולם מוסיפים מי סוכר ב"מזיגה חופשית" לשייקר כך שקשה לדעת כמה סוכר הוסיפו בדיוק לשייק שלכם.

גם באחד מדוכני המיצים המוכרים ביותר בשינקין הוסיפו לשייק שלנו כמות נכבדת של מי סוכר במזיגה חופשית ולא הבינו מדוע זה מעצבן אותנו. נציין לטובה את רשת BE הפועלת בצמוד לסניפי ההולמס פלייס, בה מעולם לא הוסיפו לנו מי סוכר אלא אם ביקשנו תוספת כזו מפורשות. המסקנה היא שיש לצאת מנקודת הנחה שאם המשפט הראשון שלכם לא יהיה "בלי מי סוכר!" או "אני סוכרתי", השייק שלכם ישחה בסוכר.

איזה בסיס הכי כדאי לשייק? חלב, יוגורט או מים?
הבסיס לשייק יכול להיות חלב, יוגורט, מיץ (לרוב תפוזים, גזר, תפוחים) או מים. האופציה העדיפה, הדיאטטית ביותר שגם מוהלת מעט את רמות הסוכר במיץ הינה המים כמובן. נסו להתרגל לטעם השייק על בסיס המים. אם קשה לכם, והמרקם דליל מידי בקשו שיוסיפו עוד קרח לשייק.

במידה ובחרתם מיץ כבסיס לשייק, כדאי לשים לב למספר דברים: מיץ תפוחים מכיל הרבה סוכר משום שנדרשים תפוחים רבים על מנת למצות כמות מספקת לבסיס. כמו כן מיץ תפוחים לא מומלץ לסובלים מבעיות בכליות. מיץ תפוזים ומיץ גזר נבחרים לפעמים במחשבה שזו תהיה תוספת טובה של ויטמין C. זהו אכן רעיון טוב, אך יש לשים לב שזמן הפירוק של ויטמין C הוא מהיר ביותר! כ- 10 דקות מסחיטת המיץ, מעט מאוד מהויטמין נשאר בו. וודאו שהמיץ תפוזים נסחט במקום ולא עומד שם בקנקן משעות הבוקר. בנוסף, אם שותים מיץ גזר נקי, רצוי מאוד להוסיף לו מספר טיפות שמן זית טוב. הגזר מכיל ויטמינים המסיסים בשומן בלבד (E,D ובטא קרוטן), ואם אינם נצרכים בצמידות, ספיגתם מינימלית.

חלב ויוגורט הינם תוספות כבדות יותר, המכילות קלוריות נוספות על אלו של הפרות. אם מתעקשים על הוספתם עדיף לבחור ביוגורט שמכיל לעיתים תוספת של פרוביוטיקה(מינימאלית), גורם לפחות תגובות רגישות מאשר חלב, ומסמיך את השייק למרקם של גלידה כמעט. זאת בהנחה שאתם מסתדרים עם החמיצות ולא תאלצו להוסיף מי סוכר לשייק בגללו.

כדאי לדרוש מהמוכר פירות טריים, הם מכילים יותר ויטמינים

כדאי לדרוש מהמוכר פירות טריים, הם מכילים יותר ויטמינים

מנגו, בננה או מלון? כאשר אתם בוחרים את הפירות לשייק שלכם, הדבר החשוב ביותר לשים אליו לב הוא הטריות. חשבו, איזו עונה בחוץ? האם הפירות שמציאים לכם גדלים עכשיו? האם מדובר בפרות טריים, קפואים, או, לא עלינו, משומרים? העדיפו תמיד את הפרות הטריים, המתאימים לעונה ושימו לב שהעובדה שעל הדוכן עומד אננס טרי שלם, לא אומרת שגם האננס שמוסיפים לכם לשייק טרי. שאלו את המוכר או הציצו לבדוק. קשה לטעות במראה של פירות משומרים. וותרו עליהם מראש. הם מתוספים בחומרים משמרים, מלאים בסוכר ועניים מאוד בויטמינים, מינרלים ואנזימים לעומת פירות טריים. המוכר אולי ישנא אתכם, אך בקשו ממנו לחתוך את הפירות לשייק שלכם מיד לפני הכנתו ולא להשתמש בפרות החתוכים שממתינים לקונים מהבוקר במקרה הטוב או מליל אמש במקרה הפחות טוב. בשבילו זו עוד דקה של עבודה, בשבילכם עוד זה בוסט של ויטמינים.

לכל פרי טרי יש את היתרונות שלו
אננס טרי מכיל את האנזים ברומליין העוזר לעיכול, הפפאיה מכילה את האנזים פפאין שעוזר לסובלים מגזים וקשיי עיכול ומומלצת לצריכה כחצי שעה לפני ארוחה רוויה בחלבונים, פירות יער – בעלי מדד גליקמי נמוך ואינם מכילים סוכר רב, נוגדי חמצון חזקים. ענבים מכילים נוגדי חמצון רבים ונוגדי סרטן. החומרים הפלבנואידים שבענבים מגינים על הלב וחומצה קפאית משבשת פעילות חומרים קרצינוגנים (מסרטנים), סלרי ממגר חיידקים ומוסיף מליחות טבעית לשייק, סלק, מכיל ויטמינים, רצוי להשתמש בשורש + העלים. הוא גם מנקה את הגוף משום שמכיל כלורין, כדאי למהול אותו במים אחרת, עלול לגרום לשלשולים ודפיקות לב, וקווי עשיר בויטמין C.

מיץ נבט חיטה ידוע בטעמו המוזר והמר, אך גם כממגר תאים סרטניים חזק ביותר, נוגד חמצון, אנטי אוקסידנט ומנקה את הגוף. בשייק בשילוב מיץ תפוחים על בסיס מים וקרח – הופך לנסבל ביותר ואף טעים! מומלץ לנסות.

אז איך בכל זאת ממתיקים את השייק?
הסיבה שבגללה מציפים לנו את השייק בסוכר היא כמובן שאין מה לעשות, מתוק בעיני רובנו = טעים. בעלי הדוכנים רוצים שנחשוב שהשייק שלהם הוא הטוב ביותר ששתינו ונחזור אליהם בכל מחיר. אז ויתרנו על הסוכר, אך את המתיקות הזו ניתן תמיד להוסיף על ידי שילוב פרי מתוק בשייק. פירות מתוקים כאלו הם: תמר, מלון ואפרסק. יש לשים לב שפתרונות אלו לא מתאימים לסוכרתיים, עבור אלה, עדיף שיבחרו בפירות בעלי מדד גליקמי נמוך כמו פירות יער ואגסים. במידה ויש צורך להמתיק עוד קצת, ניתן להשתמש בממתיק מלאכותי.

שיהיה לכם המשך קיץ נעים וטעים, וודאו שאתם מתפנקים בשייק שהוא גם טעים וגם עושה לגוף שלכם טוב מבפנים.

תגובה אחת ל“מיצים טבעיים: להוציא את המיץ, לחסוך בקלוריות”

  1. מאת ליבנה:

    אפשר להוסיף חלב שקדים! הטעם מעולה וזה גם בריא מאד, או מי קוקוס, או חלב אורז,