עזים, כבשים, באפלו או נאקות, יש חלב חדש בשוק

קונים בריא > אוכל בריא > מאמרים נבחרים > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

נכנסים לסופר ועוצרים מול המקררים הגדולים של מוצרי החלב. תגידו, מה קורה פה? מחלבות גדולות וקטנות כאחד מככבות במה שנדמה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אין ספק,

מה בוחרים? חלב עזים קל יותר לעיכול מחלב פרה

מה בוחרים? כדאי לבדוק גם את המחלבות הקטנות.

זה מבלבל, וככל שעובר הזמן מוצרים חדשים נכנסים אל המדפים. מוצרים העשויים מחלב פרה, עזים, כבשים ואפילו באפלו. אז בואו נעצור רגע ונתרכז. מי כאן עושה מו ומי כאן עושה מממה. אילו מרכיבים תזונתיים מככבים בחלב כזה או אחר, ומה הכי הכי כדאי לשתות?

לפי המלצות מועצת החלב הישראלית, עלינו לצרוך 3 מוצרי חלב ליום, כל אחד מאיתנו, בכל גיל.
לפי הנטורופתיה הקלאסית, שום אדם מעל גיל ינקות, אינו זקוק לצריכת חלב בכל מהלך חייו ואת הסידן ניתן להשיג ממקורות מגוונים שונים: מזון מן החי דוגמת סרדינים, מזון צמחי כמו שומשום ומוצריו, מוצרי סויה, וכן גם מוצרי חלב ממקורות שונים.

איזה סוגי חלב ניתן למצוא במקרר?

חלב פרה
חלב פרה הינו הנפוץ ביותר והנמכר ביותר בארץ. חלב פרה מכיל ויטמיני B, A, D. ויטמין D דרוש לספיגת הסידן מהחלב ובהעדרו לא תתרחש ספיגה של סידן. בחלב פרה תכולת הלקטוז – סוכר החלב היא ברמה הגבוהה ביותר מבין סוגי החלב השונים. הרגישים ללקטוז (אלו שגופם מתקשה בייצור האנזים מפרק הלקטוז -הלקטאז) יתקשו מאוד לעכל חלב פרה. ביטויים לחוסר סבילות כזו הם נפיחות, גזים ושלשולים חריפים לאחר אכילת מוצר החלב. רגישות נוספת לחלב פרה הינה לחלבון החלב, הקזאין, אשר נמצא בחלב פרה ברמה הגבוהה ביותר וגורם לרגישות ואף אלרגיה ברגישים אליו.

אם נפגשתם ברופא המשפחה מפעם לפעם בענייני צינון, יש מצב שההמלצה הראשונית שלו היתה: תפסיקו לאכול מוצרי חלב. לפחות עד שזה יעבור. ההמלצה דומה גם במקרה של קילקול קיבה, תסמונת המעי הרגיז או סתם כאבי בטן ממקור לא ידוע (זה וירלי – יגיד הרופא). לחולים רבים בדלקות מפרקים כרוניות ההמלצה התזונתית היא לא לצרוך מוצרי חלב עד יעבור זעם.

חלב עיזים
בחלב זה נעשה שימוש נרחב באיזורים שונים בעולם והוא נחשב לאיכותי יותר מחלב בקר. בחלב עיזים רמת הכולסטרול נמוכה יותר מאשר בחלב בקר ורמת הסידן גבוהה יותר. בנוסף, חלב העיזים נחשב קל יותר לעיכול, ואנשים שמוצאים את עצמם נאבקים בתחושות בטן קשות לאחר צריכת מוצרי חלב בקר, עשויים לחוש הקלה במעבר לצריכת חלב עיזים. אנשים רבים לא צורכים חלב עזים או נמנעים מהמעבר לחלב עיזים בשל טעם אופייני חזק וחמצמץ יותר מאשר בחלב בקר. תופתעו לגלות שמחלבות מצויינות מסוימיות משווקות מוצרים ללא החמיצות הזו בכלל. כדאי לנסות מוצרים ממחלבות שונות באופן תדיר, כדי למצוא את הטעם שמתאים לכם .

בלי אפטות - שימוש נוסף לחלב עיזים הינו לריפוי פצעים בכלל ואפטות פה בפרט. תושבי ראש העין מכירים היטב את המראה של ילד עם אפטה בפה רוכן תחת עטיניה של עיזה נדיבה ומבריא מהאפטה במהירות. יש לציין שצריכת חלב שאינו מפוסטר אינה חוקית בישראל, ותמיד יש לוודא את נקיון העיזים והחלב לפני צריכתו.

לינקים בריאותיים:
חלב פרה, מלא, קלאסי או אורגני?
אין לך סידן? כדאי לקחת גם ויטמין D
בטן כואבת ונפוחה היא חלק מתסמיני המעי הרגיז

חלב כבשים
חלב זה נחשב לאיכותי יותר מחלב הבקר אף הוא, גם חלב זה, כמו חלב עיזים, מכיל פחות לקטוז מאשר חלב בקר ולכן קל יותר לעיכול, בחלב כבשים יש יותר חלבון, סידן ואבץ ביחס לחלב בקר. חלב כבשים הינו כבד יותר מסוגי החלב הקודמים ואינו משמש לשתייה אלא נצרך כגבינות מסוגים שונים.

חלב בופלו
טרנד חדש יחסית במקררי החלב בישראל הינו חלב הבואפלו ולאחרונה סוג זה אף קיבל את הכשר הרבנות. בחלב בופלו יש יותר סידן מאשר בחלב פרה, פחות כולסטרול, מה שמעלה את הערך התזונתי שלו, אך גם עשוי לגרום לרגישות.את החלב נהוג לצרוך בצורת יוגורט או גבינות קשות טעימות.

חלב נאקות
חלב נקבת הגמל ידוע בתכונותיו האנטי אוקסידנטיות ואנטי ויראליות, אינו מכיל קזאין ולכן מתאים לשימוש באלרגיים לחלבון. נחשב למחזק מערכת חיסונית, מגביר כוח גברא ולא מכביד על מערכת הנשימה והעיכול.

חלב בלי סטרס
מומלץ להעדיף מחלבות קטנות יחסית, אשר לא מתישות את המניבות בחליבה סביב השעון ומאפשרות למניבות לייצר חלב איכותי, בסביבה נטולת סטרס ככל האפשר. מוצרים אלו ניתן להשיג בעיקר בחנויות הטבע, שם תוכלו למצוא חלב אמיתי, בטעם של פעם, עם אחוז השומן המקורי ובצבע לבנבן-צהבהב נטול חומרים מלבינים.

לסיכום: חלב בקר אינו חיוני להישרדותינו לאחר גיל הינקות. ניתן להמשיך ולשתות אותו, או לבחור בסוגים פחות אלרגנים. כגון חלב עיזים ומוצרי כבשים ובופלו, הם נפוצים מאוד היום ומפתיעים מאוד בטעם. גיוון בבחירות מפעם לפעם יכול להוסיף טעם. לא מכבר, מחלבות רבות מוסיפות אלמנטים מעניינים לגבינות וליוגורטים. חלב עזים עם פרג? בהחלט. גבינת עזים עם בזיליקום? למה לא? גבינה קשה עם קצח? בטח. איך לא חשבו על זה קודם.

לא ניתן להגיב למאמר זה.