טיפים לשמור על הגזרה כשנופשים בחו"ל:

ילד שמן – סטיגמה לתמיד

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > כללי > מאמרים נבחרים

ראשונה מציינים מומחים ותאורטיקנים שתוחלת החיים תרד והצעירים של היום יחיו פחות מהוריהם. סיכוייה של ילדה שמנה לגדול להיות אישה שמנה הם 50 אחוז וסיכויה של נערה שמנה להפוך לאישה שמנה הם 80 אחוז. במידה וילדות אלה לא מטופלות בזמן שהן עדיין צעירות הן תאלצנה להתמודד עם מחלות ההשמנה והשלכותיהן.

מניעת השמנה באמצעות תזונה נכונה היא הדרך הטובה ביותר לטפל בהשמנה. ילד שלוקה בעודף משקל חייב להיות מטופל מייד, כך פוחת הסיכוי שיהפוך למבוגר שמן. אחת התופעות הפסיכולוגיות הקשות שילדים בעלי עודף משקל חווים הם עלבונות ולעג, דימוי עצמי נמוך ובעקבות זה הימנעות משיעורי ספורט וכל הגורמים האלה מהווים מעגל סגור שמזין את עצמו תרתי משמע.
שליש מהילדים המאובחנים כסוכרתיים הם מסוג 2 ולכן אפשר לכנות את הבעיה כמגפת צונאמי של השמנת ילדים. אורח החיים המודרני נותן את אותותיו, חברת השפע מספקת לילדים תנאים נוחים להשמנה, חשיפה למזונות מוכנים ועתירי שומן שנקראים "ג'אנק פוד" שתמיד זמינים ונוחים. הצפיפות הקלורית של ארוחה מחוץ לבית גבוהה פי 2 מזו של ארוחה ביתית. מזון שמלבד מהיותו משמין יותר יש בו את כל גורמי הסיכון למחלות לב ומחלות אחרות כגון: נתרן, חומצת שומן טרנס, חומצות שומן רווי וסוכרים פשוטים ברמות גבוהות.דו"ח נציבות הדורות הבאים בראשות השופט שוהם קובע כי אם לא יחוקקו חוקים שמטרתם שמירת האיזון הגליקמי במסעדות ובמיוחד במסעדות של מזון מהיר, הדור הבא יהיה צפוי למחלות קשות ואף לתמותה בעקבות השמנת יתר שכבר כעת היא בממדים של מגיפה.
בתי ספר מציגים תוכניות בריאות אך בו בזמן מורידים שעות ספורט ופעילות לילדים, ומאפשרים מכירה של משקאות ממותקים עתירי קלוריות וחטיפים במכונות ובדוכנים בתוך בתי הספר.
ההורים העסוקים תורמים להשמנת הילדים ע"י מילוי סטוקים במזווה של הבית עם אותם דגנים ועוגיות ומביאים כארוחה עיקרית הביתה מזון מהיר כגון: פיצה, המבורגר.בארה"ב 2 מיליון צעירים סובלים מיתר לחץ דם וגורמי סיכון אלה מנבאים מחלות לב בצעירים בגילאי 20מחקרים מראים שפעילות גופנית בקרב ילדים ירדה בצורה משמעותית וכרבע מהילדים במדיניות מערביות מבצעים פחות מ 20 דקות פעילות גופנית בשבוע כך שהבעיה נעוצה כבר בגילאים 8-7, בגילאים אלה חייבים להכניס את הילדים למסגרת של פעילות גופנית מותאמת.מניעת השמנה באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא היא הדרך הטובה ביותר לטפל בהשמנה.
השמנת ילדים משקפת חוסר פיקוח מצד ההורים , סביבה מקדמת לחיים בריאים, פעילות גופנית ותזונה בריאה בבית, כמו כן תמיכה רגשית.
במחלקת הדיאטה של סטודיו סי פותחה תוכנית טיפול בילדים הסובלים מהשמנת יתר . במסגרת זאת הדיאטניות של סטודיו C עוזרות למשפחה ליצור כללים שאינם נוקשים מצד אחד ואינם מעורפלים מצד שני, כדי לבנות סדר יום קבוע עם חלוקה ברורה בין הילד להורה והפיכת ההורה למודל חיקוי לילד.    הדגש העיקרי בטיפול בהשמנת  ילדים  אינו מתמקד בדיאטה. להיפך, אנו מנסים להימנע משימוש במושג ומיצירת חסכים שרק יגבירו את הנזק לטווח הארוך.    הטיפול   מתמקד בשינוי תזונתי, שינוי התנהגותי- חשיבתי, שינוי רגשי, הגברת הפעילות הגופנית ומעל הכל גיוס ההורים והמשפחה לעזרה ותמיכה בתהליך. מדובר במעין תהליך של הקניית כלים ו"חינוך מחדש" לאכילה בריאה ואופטימלית.
התוכנית כוללת 12 מפגשים אישיים – כאשר הפגישה הראשונה מוקדשת להורה והילד. במסגרת שאר הפגישות מועברים תכנים הקשורים לאכילה נכונה ומאוזנת, אכילה במצבים של יציאה מהשגרה, בישול בריא, התיחסות לבדיקות דם וכו'.
פעילות גופנית בקרב ילדים הלוקים בעודף משקל והשמנה חשובה כפליים מאחר והיא תורמת הן למניעת העלייה במשקל והן לביטחון העצמי של הילדים. בארץ מעריכים שהמצב דומה לשאר החברה המערבית, וההערכות מנבאות שתוך 5 שנים יהיה שיעור הילדים השמנים בארץ זהה לארה"ב.
ההורים חייבים להתגייס ולהירתם לפתרון הבעיה, ואין לשכוח כי גם כאשר יורדים הילדים במשקל בהגיעם לגיל הנעורים הם נושאים אתם צלקות נפשיות העלולות להוביל להפרעות אכילה, ההורים הם הגורם המפתח לטיפול בבעיות תזונה של ילדים, נמצא קשר הפוך בין הידע התזונתי של הורים לסיכון להשמנת ילדים, מחקרים הראו ככל שהורים קראו את תווית המזון מאחורי המוצרים שקנו- תזונת ילדיהם הייתה טובה יותר, הבעיה היא שערך הנוחות גובר פעמים רבות על ערך הבריאות וכמו כן גם על מדדים אחרים כמו טעם ומחיר.
פעילות גופנית בגיל צעיר מקדימה תרופה למכה.היא מונעת השמנה,בונה את העצמות,מפתחת יציבה נכונה,תורמת לבניית דימוי עצמי בריא ומשפרת את מצב הרוח.
מחקרים שבדקו את בעיית ההשמנה בחברה המערבית הצביעו על קשר חזק בין השמנה לחוסר פעילות גופנית במהלך תקופת הילדות וההתבגרות.
כדי למנוע בעיות השמנה עתידיות ,כדאי להקנות לצעירות הרגלי תזונה מבוקרים ולעודד אותן לעסוק בספורט.
השילוב המנצח,שיוביל לפתרון בעיית ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער הנו פעילות גופנית  + תזונה נכונה ובריאה(דיאטה).השילוב בין שני הגורמים מאפשר לבצע את השינוי בהדרגה, מונע את תחושת הרעב ומשמר את מסת השריר שעלולה להיפגע מהניסיון לרדת במשקל רק באמצעות דיאטה.
לפעילות גופנית השפעה משמעותית על בניית העצם בעיקר בתקופת ההתבגרות, שכן היא מסייעת להשגת כמות עצם מרבית כך שבעתיד תקטן הסכנה להידלדלות העצם ולשרירים.
פעילות גופנית הכרוכה בנשיאת משקל הגוף ובהפעלת עומסים על השלד תורמת רבות להגדלת מסת העצם ולעלייה בצפיפות העצם אצל מתבגרים.
תקופת ההתבגרות מאופיינת לעיתים בדיכאון ולפעילות הגופנית בתקופה זו השפעה מרובה על הפחתת חרדות ומתח, ולטווח הארוך השפעה ישירה על מצב הרוח.
פעילות גופנית מועילה בהקניית ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי שכה חשובים ותורמים בגיל הזה.
תרומתה של הפעילות הגופנית במאזן האנרגיה של הגוף משפיעה בכמה מישורים:
העלאת ההוצאה האנרגטית.
הפחתה בגדילת תאי שומן.
חשוב ומומלץ לאפשר לילדות ולנערות לבחור בחוג הכולל פעילות גופנית מהנה ורבגונית וללמדן לשלב את הפעילות בחיי היומיום .
השינוי אינו אומר שצריך להתחיל בדיאטות כאסח למיניהן אלא מתריע כי עלינו להתחיל בפעילות ספורטיבית.
רשת סטודיו C מציעה אימון ייחודי לילדות ולנערות מגילאי 9 ועד 18, השם דגש על יציבה נכונה תוך עבודה ממוקדת על חיטוב הגוף וחיזוקו, שיפור הסיבולת השרירית ופיתוח מודעות גופנית.
ההתנסות הרב-גונית תשפר את השליטה העצמית,הקואורדינציה ותוביל להגברת הביטחון העצמי ,פיתוח גישה חיובית ומוטיבציה לנסות אתגרים וחוויות חדשות.
מבנה ותכני השיעור:
השיעור מורכב מפעילות אירובית כשהמטרה היא העלאת דופק ושריפת קלוריות.
במהלך האימון ייחשפו הבנות למגוון רחב של פעילויות אירוביות מאתגרות ומגוונות כמו:אימון דינמי תנועתי ,אימון מחזורי,אימון בתחנות,הליכה מודרכת ועוד..
בנוסף יינתנו הדגשים נוספים בפעילות שיובילו לחיזוק וחיטוב השרירים וזאת ע"י תרגילים בשילוב מבחר אביזרי עזר שמטרתם לעלות את דרגת הקושי ולגוון את הפעילות כך שההנאה תהיה מוטיב מוביל בשיעור וזאת בכדי לגרום לילדות ולנערות לאהוב את הפעילות ולהבין שניתן לעסוק בפעילות גופנית תוך כיף והנאה.
האביזרים הנלווים לפעילות הם :כדורי פיטבול,בודי-בר,גלילים,משקוליות גומיות דלגיות  ועוד..
אין ספק שעדיף למנוע השמנה בגיל הילדות והבגרות מאשר לטפל בה בגיל מבוגר.

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב, דיאטניות קליניות, מנהלות מקצועיות, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C. לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופניתhttp://www.studioc.co.il/

לא ניתן להגיב למאמר זה.