כיצד להתמיד בדיאטה?:

טיפול בעצירות אחרי לידה

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > היריון, לידה, הנקה > כללי > מאמרים נבחרים

מהם הגורמים לעצירות בקרב נשים בתקופה שלאחר הלידה?

 

מעיים עצלים – העלייה ברמת הפרוגסטרון בתקופת ההיריון גורמת להרפיית שרירי המעיים ולהאטה בפעילותם. הירידה בתנועתיות המעי נמשכת גם מספר ימים לאחר הלידה.

השפעה פסיכולוגית– רוב היולדות (בעיקר לאחר לידה ראשונה) חוששות לבצע לחיצה ממושכת בשירותים עקב הכאב הפיזי הנובע מהתפרים. כמו כן, חלקן חוששות שמה התפרים יקרעו כתוצאה מלחיצות חזקות חוזרות ונשנות.

טחורים– בתקופת ההיריון ובזמן הלידה עלולים להיווצר טחורים, כתוצאה מבעיות עצירות. אמנם במרבית המקרים בעיית הטחורים חולפת עד מספר שבועות אחרי הלידה, אך היא יכולה להחמיר תופעות של עצירות ולגרום למעשה למעין "מעגל קסמים" שיהיה קשה לצאת ממנו באם האישה לא תקבל טיפול באופן מידי.

חולשה של שרירי האגן – היחלשות שרירי רצפת האגן לאחר הלידה עלולה לפגוע בתפקודו התקין של הרקטום ופי הטבעת ולגרום לעצירות.

פיסורה – לעיתים עלולה להיווצר פיסורה (סדק או קרע בפי הטבעת) במהלך הלידה. במצב זה תימנענה הנשים מלחיצות בשירותים עקב כאב פיזי. ההתאפקות הרצונית עלולה לפגוע בדחף הטבעי של היציאה ולגרום לעצירות.

היעדר פעילות ספורטיבית – נשים שלא הקפידו על פעילות ספורטיבית מתונה במהלך ההיריון עלולות לסבול מעצירות לאחר הלידה. מחקרים מלמדים כי נשים שהיו בשמירת היריון נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר לבעיות עצירות.

תזונה לקויה ובלתי מאוזנת – תזונה לא נכונה במהלך ההיריון ואחרי הלידה מעלה את השכיחות לבעיות עצירות.

תוסף ברזל – נטילת תוסף ברזל במינון גבוה במהלך ההיריון ואחרי הלידה גורם פעמים רבות להפרעות במערכת העיכול ולעצירות.

תופעת עצירות הינה כאמור שכיחה לאחר הלידה, אך יחד עם זאת התדירות שבה היא מופיעה ומידת חומרתה משתנה מאישה לאישה. לרוב מדובר בתופעה חולפת אך חשוב לטפל בה מבעוד מועד, על מנת לא להחמיר את התסמינים וכדי למנוע הידרדרות למצב של טחורים קשים (המצריכים לעיתים התערבות כירורגית), דלקות מעיים והצטברות רעלים ופסולת בגוף.

שיטות לטיפול בעצירות לאחר לידה

תזונה – תזונה נכונה המבוססת על סיבים תזונתיים, ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות תסייע הן לבריאותו של התינוק היונק והן להפחתה ניכרת בתופעות לוואי של עצירות בקרב האם.

נוזלים – הקפדה על שתייה מרובה של מים (לפחות 8 כוסות ביום) תסייע בהסדרת פעילות מערכת העיכול והמעי.

ברזל עדין– באם יש צורך בנטילת תוסף ברזל רצוי להקפיד ליטול ברזל עדין (רצוי בצורת נוזל), הנספג בקלות בגוף ושאינו גורם לתופעות לוואי.

פרוביוטיקה – מחקרים מראים כי נטילת תוסף של חיידקים פרוביוטיים תורם הן להתפתחותו ולבריאותו של התינוק היונק והן לבריאות האם ולפעילות תקינה של מערכת העיכול שלה.

פעילות ספורטיבית – תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן הן במהלך ההיריון והן לאחר הלידה, יסייעו במניעה של עצירות.

תרופות סבתא – תרופות סבתא תמיד עזרו לפתרון בעיות במערכת העיכול. שתייה של מים שהושרו בהם שזיפים, סלק, ארטישוק ושמן זית, לרוב, יסייעו בהתמודדות עם תופעות של עצירות.

רפואה משלימה – לעיתים ניתן להיעזר באחת משיטות הטיפול הטבעיות של הרפואה המשלימה, כגון דיקור סיני או צמחי מרפא המותאמים אישית ע"י מטפל מקצועי, במטרה להחזיר את האיזון למערכת העיכול.

עצירות אחרי לידה הינה תופעה נפוצה וכואבת. הבשורה הטובה היא שלא חייבים לסבול ממנה. אימוץ אורח חיים בריא וקבלת טיפול טבעי יעצרו את העצירות ויאפשרו לכל הנשים ליהנות בתקופה היפה והפורחת בחייהן.

צוות חברת גרמזה פרמצבטיקה
שירות לקוחות – 1-800-366-777

לא ניתן להגיב למאמר זה.