בריאות בחסות הטבע: שמנים אתריים

מאת: כלנית אושפיז - נטורופתיה, תזונה, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה ואימון הוליסטי

ט"ו בשבט עבר ואנחנו, שכבר טרודים בעניינים רבים אחרים, פחות חושבים על העצים והצמחים שעמדו במרכז החג שחלף. אבל, העצים שלנו ממשיכים לספק לנו צרכים רבים ומגוונים לאורך כל השנה: צל קריר בקיץ, אוויר לנשימה עשיר בחמצן ופירות עסיסיים, אשר מלבד טעם גן עדן, מעניקים לנו "חבילת בריאות" שלמה הכוללת ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
אבל המתנות שמספקים לנו העצים לא נגמרות כאן, מכל חלקי העץ ניתן  להפיק שמנים אתריים, בעלי סגולות ריפוי נפלאות ומגוונות אשר בזכותן נוצר ענף ריפוי שלם בשם ארומתרפיה. שמנים אתריים הם שמנים טבעיים, מיוחדים במינם, בעלי סגולות ריפוי רבות ומגוונות אשר בזכותם נוצר ענף ריפוי שלם בשם, ארומתרפיה.

מה הם שמנים אתריים

השמנים האתריים הם מולקולות זעירות שנמצאות בתוך הצמחים והעצים ותפקידם בעיקר להגן על הצמח עצמו מפני טפילים ומזיקים למיניהם. כיום אנו יודעים לנצל את יכולת ההגנה הזאת ולהעזר בה במקרים של מחלות, חיידקים, וירוסים, פטריות וכד'.

שמן ארומטי מופק מפרחיםמעבר ליכולת הגנה וחיטוי, יש לשמנים האתריים תכונות רבות נוספות כמו שיקום רקמות, הרפיית שרירים, הרגעת מערכת עיכול, חיזוק מערכת החיסון, טיפול בדלקות ואפילו השפעה על מצבים מנטליים: מצב רוח, ומצב נפשי ורוחני.

שמנים אתריים ניתן להפיק מכל חלקי העץ והצמח: עלים, קליפות הפרי, קליפות הגזע והשורשים. תהליך הפקתו של שמן אתרי נעשה במספר טכניקות כמו זיקוק בקיטור, זיקוק במים, סחיטה, כבישה קרה ועוד.

איך משתמשים בשמן אתרי

ציינתי קודם שניתן להעזר בשמנים אתריים למגוון רב של צרכים, כעת אתמקד בשיטות הטיפול המגוונות והאופנים בהם ניתן לצרוך שמנים אתרים.

הרחה - הדפת השמן באויר על ידי מבער, טבילה באמבט חם שטופטפו אליו שמנים אתריים. בפעולת ההרחה, מוצאות המולקולות הזעירות את הדרך המהירה לכיוון המוח. שם, הן מסווגות לפי הרכבן הכימי ומופנות לאזור הלימבי במוח – האזור האחראי על רגשות, אסוציאציות, זכרונות, עיבוד נתונים תחושתיים וכיו"ב. לכן, שיטה זו יעילה מאד לאפקט התרפויטי בעיקר בתחום הרגשי.

מריחה על הגוף
מכיוון שהמולקולות של השמנים האתריים הן כל-כך זעירות, הן בין החומרים הבודדים בטבע שמסוגלים לחדור דרך העור ולהגיע ישירות למחזור הדם.

תכונה מיוחדת זו מאפשרת לשמנים לעשות עבודת ריפוי ישירה בתוך הגוף, מבלי לעבור דרך מערכת העיכול (דבר הפוגע באפקטיביות של הטיפול). בנוסף, הדבר מאפשר לנו להתמקד באזור ספציפי בגוף, מה שלא ניתן לעשות בבליעת תרופות, אשר עוברות דרך ארוכה בגוף עד שמגיעות ליעדן.

לכן, כדאי להשתמש בחומרים איכותיים בלבד ולהעזר במומחה בתחום, מאחר והשמנים האתריים חודרים למחזור הדם ולאיזור המוח.

גרגור ובליעה
חשוב מאד: רק בהשגחת ארומתרפיסט מומחה – לא כל השמנים ניתנים לבליעה ועבור אלו שכן, צריך לדעת מה המינון המותר!
בצורה זו מגיעות המולקולות לכלי הדם באזור הפה, הגרון והלוע ועושות עבודת ריפוי יסודית וממוקדת לדלקות גרון, דלקות וזיהומים בחניכיים, אפטות ופצעים בפה.
עבור מי שסובל מאפטות או דלקות חניכיים באופן כרוני, כדאי לעשות טיפול מונע בגירגור יומיומי. דלקות שנמצאות באזור הפה לאורך זמן הן מסוכנות ויכולות לנדוד, די בקלות, לאזור הלב ולעשות שם נזק לטווח ארוך.

שמנים אתריים ושמנים צמחיים

הארומתרפיה עושה הבחנה ברורה בין שמנים אתריים לשמנים צמחיים. הצמחיים כמו: שמן שקדים, שמן אבוקדו, שמן שומשום, שמן זרעי ענבים, או שמן נבט חיטה ואחרים – מופקים מסחיטת הפרי עצמו, או הגלעין.

השמנים האתריים הם חומרים מרוכזים הרבה יותר ולמעשה מבחינה כימית הם לא באמת שמנים אלא מולקולות זעירות נדיפות (כלומר בגלל גודלן הזעיר הן נישאות באוויר בקלות רבה וכך מגיעות, בין השאר לתוך האף שלנו).

בגלל ריכוזם הגבוה של השמנים האתריים, לא ניתן למרוח אותם ישירות על העור אלא יש לדלל אותם באמצעות השמנים הצמחיים אשר נקראים גם "שמן נשא", או "שמן בסיס". כלומר הם מהווים בסיס אשר נושא עליו את השמנים האתריים הזעירים. השילוב בין שני סוגי השמנים יוצר אפקט טיפולי מושלם, אשר מאפשר ספיגה איטית ומבוקרת של השמנים האתריים לתוך הגוף, תוך טיפול משלים למראה העור ובריאותו.

אז למה לי ארומתרפיה עכשיו?

בזכות מגוון השמנים הרב והיכולת להתאים שילוב שמנים אישי לכל מטופל בהתאם לצרכיו, הארומתרפיה יכולה לעזור לקשת רחבה מאד של בעיות הן בריאותיות והן מנטליות ויכולה להתאים לכל גיל החל מתינוקות ועד לאוכלוסיה המבוגרת. ארומתרפיה מסייעת במקרים של:
•    שרירים תפוסים
•    דלקות גרון
•    דלקות מפרקים וגידים
•    כאבי ראש ומיגרנות
•    כאבי מחזור
•    חוסר איזון הורמונלי
•    בעיות עור – פסוריאזיס, אקנה, דרמטיטיס
•    בעיות במערכת העיכול
•    חיזוק המערכת החיסונית
•    טיפוח העור
•    טיפוח העור והשיער
•    הרחקת חרקים וכינים.
•    קשיים בהירדמות
•    עייפות
•    מצבי סטרס
•    ועוד

כאשר מטפלים בילדים, ההורים יכולים למרוח את השמנים תוך כדי עיסוי ועל ידי כך גם לטפל בילד וגם לחזק את הקשר עימו באמצעות המגע.
אז בפעם הבאה שאתם נמצאים בחיק הטבע ושואפים את ריחם המשכר של הפרחים והעצים זכרו, מה שאתם מריחים אלו הם השמנים האתריים שבצמחים. חושו כמה זה עושה טוב לגוף ולנפש – זהו הספא של הטבע.

קוראים שקראו כתבה זו, התעניינו גם ב:

הכינו גופכם לחורף – על שפעת, תזונה והקשר ביניהם

עשרת המזונות שחייבים לצרוך

מחשבונים דיאטיים

טיפ סלולרי יומי

___________

כלנית אושפיז היא נטורופתית ומאמנת הוליסטית המטפלת באמצעות מגוון שיטות: תזונה קלינית טבעית, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, ורפלקסולוגיה. כלנית משלבת במערך הטיפולים אימון הוליסטי (קואצ'ינג) ודמיון מודרך, אשר בעזרתם מקבל המטופל כלים עוצמתיים להתמודדות עם החסמים הרגשיים והפסיכולוגיים.
מתמחית בבעיות עיכול, בעיות הורמונליות, פיברומיאלגיה, מיגרנות, התמכרות לפחממות ועוד.
kalanitush@gmail.com

תגובה אחת ל“בריאות בחסות הטבע: שמנים אתריים”

  1. מאת Latricia:

    Wow, this is in every respect what I neeedd to know.