קיץ ישראלי ללא ויטמין D?

קטגוריה ראשית > טיפים

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

חשיפה יומיומית לשמש מייצרת ויטמין D הדרוש לגופינו ללא צורך בצריכה נוספת במזון, אך עדיין הטרנד הלוהט היום על מדפי תוספי התזונה הוא ויטמין D. מדוע?

קיץ ישראלי: מסתבר שעדיין חסר לנו ויטמין D

קיץ ישראלי: מסתבר שעדיין חסר לנו ויטמין D

גופינו אכן יודע לייצר ויטמין D תוך שימוש בקרינת השמש הנספגת בעורנו בתהליך המשלב את הכבד והכליות.

לכן, בעבר היה נהוג לחשוב שבארץ שמשית כמו שלנו, לאף אחד לא יחסר ויטמין D לעולם.
אך ראו פלא, מחקרים חדשים מצביעים כי לחלקים רבים מהאוכלוסיה יש חוסר בויטמין הזה, החשוב כ"כ לשמירת מאזן הסידן בגוף,מערכת חיסון חזקה ומניעת אוסטאופורוזיס.

מהן הסיבות לחוסר ויטמין D בארץ בה השמש נצחית?
1. חשיבות סוג קרינת השמש
במציאות היומיומית רובינו יוצאים לעבודה מוקדם בבוקר, נכנסים לחניון תת קרקעי ומשם למעלית ולמשרד. במשרד מבלים את היום מאחורי חלון או קיר בטון וחוזרים הביתה דרך החניון התת קרקעי עם או לאחר שקיעת החמה.

אך כאמור, כדי לייצר ויטמין D בגוף באופן טבעי אנחנו חייבים להחשף לשמש או יותר נכון לקרינת UVB. קרינה זו אינה חודרת חלונות זכוכית של מכוניות, בתים או משרדים. לעומתה, קרינת UVA, חודרת את חלון הזכוכית. לכן נהיגה ממושכת או ישיבה ליד חלון המשרד ללא קרם הגנה לא יעזרו לנו לספוג ויטמין D. יתרה מכך, חשיפה לקרינת ה – UVA ללא קרם הגנה מסוכנת ומעלה את הסיכון לחלות בסרטן העור.

2. תמיד דופקים… את הכהים?
ככל שהעור כהה יותר, כך יורדת חדירותו לקרינת UVB ולכן כהי עור נוטים יותר לסבול מחוסר בויטמין D. אך גם בהירי העור בארץ לא סופגים ויטמין D מהשמש בקלות, שכן הם למדו לא להיחשף לשמש ללא מקדם הגנה גבוה במיוחד, מסיבות מוצדקות.

3. שומרים על צניעות?
אוכלוסייה נוספת המתקשה לספוג ויטמין D מהשמש הינה שומרי מסורת, מכל דת שהיא, המקפידים על צניעות ומכסים את רוב חלקי עורם.

מה כן עושים כדי לספוג ויטמין D ?
היחס בין קרני UVA/UVB אופטימאלי בצהריים. חשיפה קצרה של כרבע שעה לקרני השמש דווקא בשעות שנחשבות למסוכנות 15:00-17:00, ללא מקדם הגנה, נחשבת לאופטימאלית לייצור ויטמין D ופרודוקטיבית יותר מחשיפות ארוכות בשעות הבוקר או אחר הצהריים. כמובן שעדיף לבהירי עור או בעלי היסטורית מלנומה, להימנע מהרעיון. אז בפעם הבאה שהבוס תופס אתכם מטיילים מחוץ למשרד בשעת צהריים, הסבירו לו שאתם סופגים ויטמין D, והמליצו לו להצטרף אליכם…

לינקים בריאותיים:
על תזונה נכונה לבריאות השד

סליחה, היכן יש ויטמין C, וויטמין A? על סוגי ויטמינים ואוכל.

זהירות! עישון סיגריות פסיבי ואקטיבי מכלה ויטמין C וזולל ויטמיני B.

לא ניתן להגיב למאמר זה.