מגנזיום: אל תתפסו בלעדיו

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

המגנזיום הינו מינרל הנמצא באופן טבעי במזוננו. הידלדלות האדמה וריבוי המזון המתועש מלא הסוכרים הפשוטים גורמים לדילול וחוסר מגנזיום ברובינו. צריכה קבוע של מגנזיום, מהמזון או כתוסף, חשובה ביותר למניעם מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מגרנות, קשיי נשימה והיתפסות שרירים. פעילותם של יותר מ- 300 אנזימים בגופינו תלויים בהימצאות המינרל ברמה מספקת.

מה תפקידו של המינרל בגופנו?
בעל השפעה חיובית על מערכת הלב וכלי הדם
המגנזיום נחשב ראשון במעלה בחשיבותו במניעת מחלות לב וכלי דם. קרדיולוגים אשר המליצו למטופלים חולי לב שלהם על השימוש במגנזיום דיווחו על תופעות של הסדרת קצב לב, שיפור באיזון לחץ הדם, ירידה בכאבים הנגרמים מתעוקת לב, עליית רמת ה"כולסטרול הטוב" HDL וירידה ברמת "הכולסטרול הרע" LDL.

גרעיני חמניות מכילות ריכוז גבוה של מגנזיום

גרעיני חמניות מכילים ריכוז גבוה של מגנזיום

המגנזיום מונע היצמדות של טסיות דם זו לזו ובכך מונע היווצרות קרישי דם אשר עשויים לגרום לאוטם לבבי, טרומבוזות ("פקקת") ושבץ מוחי.

טיפול בעצירות ובבעיות נשימה
בהיותו מרפה שרירים, המגנזיום נחשב למשלשל עדין, ויכול להקל בעצירות שנגרמת מקושי בהרפיית השרירים הטבעתיים, הוא גם עוזר בבעיות הקשורות במערכת הנשימה בכך שעוזר להרפיית הסימפונות.

לשחרר מתח, להרפות שרירים
המגנזיום יכול לשחרר מיגרנות שנגרמות פעמים רבות ממתח נפשי או פיזי. המתח גורם לכיווץ שרירי הצוואר וכן חגורת הכתפיים. מסייע גם בהיתפסויות שרירים בספורטאים במהלך הפעילות הגופנית. מומלץ ליטול תוסף תזונה של מגנזיום לפני פעילות גופנית עוצמתית למניעת היתפסויות שרירים. הסובלים מהתכווצויות שרירים ברגליים במהלך השינה, הגורמות להתעוררות מהירה ומכאיבה במיוחד יוכלו למצוא תוספי מגנזיום שיקלו על בעיה זו.

חוסר מגנזיום
במצבי חוסר מגנזיום בגוף נוכל לראות עוויתות שרירים, הפרעות קצב לב, עצירות, עייפות וחוסר איזון של רמות סוכר בדם, מה שהופך אותו לחשוב במיוחד בחולי סוכרת (חשוב לשים לב שנטילתו עשויה להוריד את רמות הסוכר בדם ולהימנע מהגעה להיפו-גליקמיה).

כמה מגנזיום כדאי לצרוך?
ראשית יש חשיבות רבה ליחס מגנזיום-סידן בגוף. על המגנזיום להיות תמיד ביחס של 50% מרמת הסידן הנצרכת. רמה של כ -350 מ"ג מגנזיום ליום נחשבת מצוינת, אך יש לוודא שקיימת כמות כפולה של סידן בתזונה על מנת לא להפר את היחס בניהם. בנוסף, רמה מוגזמת של מגנזיום עשויה להזיק, במיוחד לחולי כליות שמתקשים בפינוי עודפי מגנזיום. אין חשש לצריכת יתר במזון, משום שקשה להגיע לרמות כה גבוהות מצריכת מזון בלבד.

באילו מזונות יש מגנזיום?
לפי ריכוז המגנזיום בהם, מהגבוה לנמוך: גרעיני חמניות, שקדים, אגוזי קשיו, דגנים מלאים, ירקות ירוקים,בננות.

תוספי מזון של מגנזיום
המגנזיום עובד נהדר בשילוב עם ויטמין B6 ולכן תוסף המכיל B6 משפר את זמינותו של המגנזיום לגוף, ועוזר במניעת בעיות עצביות ואבנים בדרכי השתן. סוג נוסף של מגנזיום הינו מגנזיום ציטראט שהינו מגנזיום קשור לחומצה ציטרית. צורה זו של מגנזיום נחשבת ליעילה ביותר והנספגת ביותר. הדבר חשוב במיוחד באוכלוסיה המבוגרת והסובלים מהיפו-כלורידריה (רמה נמוכה של חומצת קיבה) המתקשים לספוג את המינרל.

הקיצבה היומית המומלצת  לפי ה-  (RDA) היא:
50 מ"ג (מלידה עד 6 חודשים),
70 מ"ג (מ- 6 חודשים עד שנה),
150 מ"ג (משנה עד 3 שנים),
200 מ"ג (4 עד 6 שנים),
250 מ"ג (7 עד 10 שנים),
300 מ"ג (נשים מעל גיל 11),
350 מ"ג (גברים מגיל 11 עד 14 ומעל גיל 19),
400 מ"ג (גברים מגיל 15 עד 18).
בתקופות הריון והנקה יש להוסיף 150 מ"ג.

במצבי פציעות קשים, ניתן על פי חוו"ד רופא להגיע עד 1500 מ"ג ליום.

תגובה אחת ל“מגנזיום: אל תתפסו בלעדיו”

  1. מאת אלה:

    שלום רב
    היום נאמר לי לקחת מגנזיום מיד לאחר הארוחה
    אבל לא ביחד עם סידן
    השאלה שלי האם לא לאכול גם דברי חלב באותה ארוחה.