ויטמין D: להוסיף שמש לחיים

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

הטרנד הלוהט היום על מדפי תוספי התזונה הוא ויטמין D. הויטמין הוכח מחקרית כיעיל נגד מגוון מחלות ובהן: סוגי סרטן, סוכרת וכמובן, אוסטיאופורוזיס.

ויטמין D מיוצר עם החשיפה לקרינת UVB

ויטמין D מיוצר עם החשיפה לקרינת UVB

מי אתה, ויטמין D?
ויטמין D הינו ויטמין מסיס שומן. המשמעות הינה שעדיף לצרוך אותו ממקור שומני, או בצמוד לשומן מכל סוג שהוא. ניתן להשיג אותו במזון מן החי – שמן כבד דגים, דגי מקרל, סלמון, חלמון ביצה וכן בחלב מועשר. מעט שמן זית במקביל למזונות המכילים ויטמין D, אפילו כמה טיפות – יעשו את עבודת הספיגה. חשיפה לשמש מייצרת ויטמין D הדרוש לגופינו ללא צורך בצריכה נוספת במזון.
ויטמין D הינו חומר הגלם ליצירת ההורמון קלצידיול, אשר הופך בכליות לצורתו הפעילה, קלציטריול. תפקידו של הורמון זה בגוף, הינו ויסות משק הסידן בעצמות גופנו, והוא בעל השפעה על מערכת החיסון ובקרת חלוקת התאים בגופנו.

מה תפקידו של ויטמין D?
ויטמין D חשוב ביותר לשמירת משק הסידן בגופינו. סידן, וכן נוטריאנטים חשובים אחרים כגון מגנזיום, אבץ וברזל אינם נספגים במיטבם ללא הימצאותו של ויטמין D. לכן, ישנה חשיבות לצריכת סידן בצמוד לויטמין D ולמקור שומן שיאפשר לויטמין D להיספג.
ספיגת הסידן חשובה במיוחד לקראת גיל המנופאוזה (גיל המעבר) בו יש נטייה לדילול עצם (אוסטיאופורוזיס) וכן בגילאי גדילה בהם העצם נבנית.

הקשר בין ויטמין D לסוכרת
מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שיש קשר בין חוסר בויטמין D וסוכרת סוג 1. מחקרים שנעשו לפי מיקום גיאוגרפי ביחס לקו המשווה, הדגימו שבארצות בהן ישנו כיסוי עננים רב וחשיפה מוגבלת לשמש יש יותר ילדים החולים בסוכרת סוג 1 מאשר בארצות "מוארות" יותר בהן קל יותר לייצר ויטמין D מחשיפה לשמש. בנוסף, מחקרים שנעשו על סוכרת סוג 2 – תנגודת לאינסולין, הראו שמינונים גבוהים של ויטמין D שניתנו לחולי סוכרת סוג 2, שיפרו את רגישותם לאינסולין והביאו להטבה במצבם.

סרטן השד בצל ויטמין D
מחקרים שנעשו באירופה הסיקו כי הימצאות ויטמין D ברמה מספקת, ללא קשר לגוון העור, מביא לירידה משמעותית בשכיחות סרטן השד וסרטן המעי, וסברו כי על ידי הקפדה על הימצאות הויטמין בגוף, אף ניתן להפחית את שכיחות סרטן השד כמעט בחצי באוכלוסייה.
מצב רוח טוב, אריכות ימים, מניעת שפעת, שיפור יכולות אתלטיות, שיפור יכולות קוגנטיביות ושמירת משקל תקין כולם נקשרו מחקרית להימצאותו של ויטמין D. גם תפקודה של בלוטת התריס תלוי בהימצאותו של ויטמין D, שכן הוא מווסת את כמויות הסידן בדם.

לינקים בריאותיים:
קיץ ישראלי עם חוסר ויטמין D?

מנצלים את השמש ויורדים לים, על דיאטה בחוף הים
מה הקשר בין חילוף חומרים ועלייה במשקל?
אחת מתשע – על תזונה לבריאות השד

חוסר ויטמין D בקיץ ישראלי
מחקרים חדשים מצביעים כי לחלקים רבים מהאוכלוסיה יש חוסר בויטמין D. כיצד?
כדי לייצר ויטמין D בגוף באופן טבעי אנחנו חייבים להחשף לשמש או יותר נכון לקרינת UVB. קרינה זו אינה חודרת חלונות זכוכית של מכוניות, בתים או משרדים. לעומתה, קרינת UVA, חודרת את חלון הזכוכית. לכן נהיגה ממושכת או ישיבה ליד חלון המשרד לא יעזרו לנו לספוג ויטמין D.
על סיבות נוספות לחוסר ויטמין D.

כיצד בא לידי ביטוי חוסר ויטמין D?
חוסר ויטמין D יבוא לידי ביטוי ברככת עצמות ושיניים שאינן חזקות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי במבוגרים ובילדים. חוסר עשוי לגרום לעוויתות שרירים בשל הפרת היחס בין סידן ומגנזיום.
מחסור בויטמין עשוי להיגרם עקב חשיפה שאינה מספקת לשמש, טבעונות חריפה בה אין כלל צריכה של כולסטרול, הדרוש להשלמת תהליך ייצור ויטמין D בגוף, מחלת כליות/כבד המונעת תהליכי ייצור של הויטמין וכן בשל עודף זרחן בגוף, אשר לרוב נגרם מצריכת משקאות מוגזים, בהם הזרחן נמצא בכמות גבוהה. כמו כן, תרופות המכילות זרחן ברמה גבוהה ותרופות נגד אפילפסיה, גורמות להפרת מאזן ויטמין D ואף לעליית רמת הזרחן בדם או הוצאת סידן מהגוף בשתן.

עודף ויטמין D
הינו מסוכן ועשוי לגרום להרעלה. הוא יכול להעלות את רמת הסידן בדם ואח"כ בשתן. הדבר יכול לייצר שקיעת סידן בכלי דם ורקמות רכות, אבני כליות, שלשולים, קצב לב שאינו סדיר, עקצוצים בעור, בחילות והתכווצויות שרירים.

כמה ויטמין D לצרוך?
לפי המלצת ה- RDA, הקצובה המינימאלית בכל גיל, מינקות, הינה 400 יחב"ל ליום. במידה ויש חוסר בויטמין אשר אובחן בבדיקת דם, או שמדובר באדם מבוגר (מעל גיל 50), ולמניעת אוסטיאופורוזיס, יש לצרוך 1000 יחב"ל ליום. בכל מקרה, חשוב לשים לב לא לעבור מינון של 2000 יחב"ל ליום, שכן מדובר במינון רעיל.

תוספים מומלצים:
תוסף של ויטמין D ניתן לצרוך בכמוסות ג'ל המכילות שומן, או בכמוסות יבשות, אשר יש צורך להצמיד לשומן על מנת להגיע לספיגה טובה. ניתן גם להשיג את התוסף בטיפות לשתייה במינון של 200 יחב"ל לטיפה לתינוקות, 400 יחב"ל לטיפה למבוגרים – לשמירה על כמות נאותה של הויטמין, או 1000 יחב"ל לטיפה למניעת אוסטיאופורוזיס ושימוש במבוגרים.

לא ניתן להגיב למאמר זה.