כיצד להתמיד בדיאטה?:

דיאטת המכורים לפחמימות

קטגוריה ראשית > סוגי דיאטות

מאת: מערכת Diet

"יש לי ימים טובים עם האוכל בהם אני מצליח לאכול במידה ולא להגזים, ויש ימים, אוי ואבוי, שאין מי שיעצור אותי. זה פשוט  לא בשליטתי. משהו שולט בי ואני לא יכול להפסיק לאכול". האם הציטוט הזה נשמע כמוכם או כמו מישהו שאתם מכירים?

אם כן, כנראה שאין זו בעיית שליטה שלכם. יתכן שבאמת משהו שולט בכם. נעים מאוד
קוראים לו אינסולין.

במהלך ארוחת האושר תוכלו לאכול אפילו גלידה

במהלך ארוחת האושר תוכלו לאכול אפילו גלידה

כאשר נוצר חוסר איזון בהפרשתו, מתחילות להיות לנו צרות עם הדיאטה.

מהו המנגנון שמביא לחוסר האיזון בכמותו?
חוסר איזון של ההורמון אינסולין, המכונה גם "הורמון הרעב" נובע מהתמכרות ל
פחמימות. זה לא קורה ביום אחד. אך צריכה יומיומית של פחמימות מסוימות, בדר"כ פשוטות ומזוקקות, תביא עם הזמן לדרישה בלתי פוסקת ומנדנדת של פחמימות נוספות. "תאכלי אותי"! תצעק העוגיה. די, בבקשה! אבקש, אך אוכל בסופו של דבר, רק כדי להשתיק את הצורך. כאמור, אכילת מזונות עתירי פחמימות גורמת לייצור מוגבר של אינסולין בגוף. הרבה מעבר למה שצריך. למעשה, עודף מתמשך של אינסולין בגוף גורם להשמנה. ישנן סוגי דיאטות שונות, אך דיאטה חדשה נותנת מענה לכל אלה שנפלו בשדה הפחמימות ומתקשים לנהל אורח חיים נכון עם תזונה נכונה ומרוסנת.

בחן/ני את עצמך: האם אני מכור/ה לפחמימות?
ענו על השאלות הבאות ב-כן/לא ובידקו את התוצאה.
>האם לאחר ארוחת בוקר מלאה הנכם מרגישים רעב הרבה לפני ארוחת הצהריים?
>האם ברגע שהתחלתם לאכול מזונות ממותקים, ג'אנק פוד וחטיפים, אתם מתקשים לעצור וממשיכים לאכול עוד ועוד?
>האם לעיתים אתם מרגישים לא מסופקים ולא שבעים למרות שזה עתה סיימתם את הארוחה?
>האם מראה, ריח או אפילו מחשבה על מזון מעודדים אתכם לאכול?
>האם אתם אוכלים גם כשאינכם ממש רעבים?
>האם אינכם יכולים להתאפק ואוכלים גם בלילה?
>האם לאחר ארוחה גדולה, אתם מרגישים עייפים וחסרי מרץ?
>האם אתם רעבים או עייפים באופן בלתי צפוי בשעות אחה"צ?
>האם ישנם מקרים בהם אתם ממשיכים לאכול אע"פ שאתם מרגישים מלאים, ואפילו מלאים עד כדי חוסר נוחות?

>האם עשיתם בעבר דיאטה אחר דיאטה, בהן הורדתם במשקל, רק כדי להעלות אותו שוב?

אם עניתם על 3 שאלות ומעלה ב"כן"- הנכם מכורים לפחמימות ברמה כזו או אחרת. התמכרות לפחמימות מלווה בתחושות של רעב, תשוקה, תאווה למזונות עשירים בפחמימות. הסלמה שהולכת וגוברת, דחף מתמשך ללא שלטי "עצור!" או צורך שחוזר על עצמו ודורש באופן מיידי חטיפים, מזונות עמילניים וג'אנק פוד.

דיאטת המכורים לפחמימות היא שיטת דיאטה שפותחה ע"י בני הזוג ד"ר ריצ'ארד הלר וד"ר רייצ'ל הלר, וידועה בשמותיה הנוספים כ"דיאטת דרך המלך", או "דיאטת האושר". לטענת בני הזוג, כ-75% מבעלי עודף המשקל בעולם סובלים מהתמכרות לפחמימות.

העיקרון שמאחוריו עומדת דיאטת המכורים לפחמימות הוא שמזונות עתירי פחמימות מתורגמים לסוכרים, אשר מנווטים ע"י האינסולין לתאים השונים בגוף והופכים לאנרגיה.
הסוכרים העודפים, אלו שהגוף לא נזקק להם, מועברים אל תאי השומן והשריר, ומשמשים כ"רזרבות זמינות". כאשר רמת הסוכר בדם יורדת, הגוף משתמש ברזרבות הללו לאנרגיה.

אצל אדם שאינו מכור לפחמימות המנגנון הזה עובד היטב.
אצל אדם המכור לפחמימות, קיים ייצור מוגבר של ההורמון אינסולין ביחס לאדם שאינו מכור.

אינסולין מעודד את ייצור השומן בתאי השומן והשריר בגוף, ומעכב את פירוקו. עודף אינסולין בגוף ובאופן מתמשך גורם  גורם להשמנה.

כמויות מופרזות של אינסולין עלולות לגרום להצפה של רמות הסוכר בתאים, ועם הזמן האינסולין הופך להיות עמיד ואז יכול אף למנוע מהתאים סוכר, ולגרום למגוון רחב של בעיות החל מהתקפי חרדה ועד לסוכרת מבוגרים.

מזונות עתירי פחמימות זמינות עפ"י ההגדרה של הזוג הלר:
לחם
דברי מאפה
עוגות ועוגיות
דגני בוקר
שוקולד
קרקרים
פירות ומיצי פירות
משקאות ממותקים
גלידות
צ'יפס
פסטה
תפוחי אדמה
פופקורן
אורז
מרכיבי מזון נוספים: תחליפי סוכר מלאכותיים המצויין במוצרים דיאטטיים, אלכוהול המצוי במשקאות חריפים, מונוסודיום גלוטמט המצוי באבקות מרק וחטיפים מלוחים רבים. כולם פועלים על הגוף בדרך הזהה לפעולת הפחמימות האלו על הגוף. כלומר: גורמים לנו בסופו של דבר לחוסר שליטה ואכילה בלתי מרוסנת.

עקרונות הדיאטה:
עקרונות הדיאטה נבנו מתוך מחשבה להביא לאיזון בהפרשת ההורמון אינסולין בגוף, באמצעות התבססות על שני עקרונות- תזמון ושילוב.

הכל עניין של טיימינג
יש להקפיד על הורדת תדירות הארוחות הכוללות פחמימות אלו ולכן ארוחה הכוללת מזונות עתירי פחמימות תותר פעם אחת ביום. אורך זמן הארוחה יהיה ארוך מהרגיל. כשעה. כך, כאשר נאכל מזונות עתירי פחמימות נגרום לעליה הדרגתית בהפרשת האינסולין בגוף. כלומר: במקום לאכול את המזונות שהמכור לפחמימות רגיל לאכול כל היום, המזונות הללו נשמרים לארוחה אחת ארוכה ומיוחדת ביום, בשעות הערב.

מה הולך עם מה?
שילוב המזונות עתירי ה
פחמימות עם מזונות עתירי חלבונים ועתירי סיבים תזונתיים ישפיע אף הוא על רמות סוכר יציבות ואיזון בהפרשת האינסולין.
הדיאטה ממליצה על אכילת 2 ארוחות מלאות בוקר וצהריים שיהיו דלות במזונות עתירי
פחמימות (שימו לב לרשימה המופיעה למעלה). כך הגוף יתרגל במשך היום להפריש רמות מדודות של אינסולין. הארוחות הללו יכילו חלבונים מכל סוג שהוא (עוף, בשר, גבינות, ביצים, מוצרי סויה), וירקות דלים בפחמימות (ירקות ירוקים בעיקר).

ארוחת הערב היא הארוחה בה מותרות הפחמימות, ולכן נקראת "ארוחת העושר". בארוחה זו מותר לאכול כל מה שרוצים, כולל דברי מאפה, חטיפים, שוקולד וכדומה, בתנאי שעומדים ב-2 הגבלות חשובות:
הארוחה נמשכת כאמור, קרוב לשעה (תלעסו לאט, ממש לאט) ויש לשמור על מסגרת קלורית של 500-700
קלוריות לנשים, ו-1000-1200 קלוריות לגברים.
בין הארוחות ועד לארוחת המלך אסור להכניס לפה שום מאכל שהוא בגדר פחמימה- לא כפית סוכר ולא קוביית
שוקולד וכדומה.

תפריט דיאטה יומי לדוגמא לדיאטת המכורים לפחמימות

יתרונות הדיאטה:
* הגוף מאמן את עצמו להפריש אינסולין בצורה מבוקרת, ולהשתמש בסוכר כאנרגיה ולא כמקור לשומנים.
* למעט הארוחה השלישית אין צורך להתעסק בספירת קלוריות.
* מתאימה לאנשים שהארוחה העיקרית שלהם היא בערב.
* מתאימה לאנשים הרגילים לאכול מחוץ לבית. ניתן להעביר את ארוחת המלך משעות הערב לצהריים או לבוקר במידה ואוכלים בחוץ, ובשאר הארוחות להקפיד על דלות פחמימות.
* הארוחות במשך היום מאוד מוגדרות מראש ולכן אין הרבה התעסקות בהכנה של אוכל והערכות יומיומית.

*
ניתן לכלול בדיאטה את המזונות האהובים (בארוחת המלך).

חסרונות הדיאטה:
* 2 הארוחות הקטנות דלות מאוד ומקשות על התמדה לאורך זמן.
* בגלל הנטיה לאכול הרבה בארוחת ה"פרס", הירידה במשקל איטית יחסית לדיאטות אחרות.
* ארוחת ה
פחמימות בלילה עלולה לחזק את הצורך בפחמימות במהלך הלילה או בבוקר למחרת.
* צריכת פחמימות פשוטות ומזוקקות, לאורך זמן, יכולות להביא להתפתחות קנדידה.
* הדיאטה אינה מתאימה לילדים, נשים בהריון, ולאנשים עם בעיות ברמות הסוכר בגוף ועוד.


* יש להיוועץ ברופא ותזונאי לפני ההחלטה להתחיל בדיאטה.
אתר "דיאט" אינו אחראי לתופעות לוואי או נזק העלולים להתרחש כתוצאה מביצוע הדיאטה.


לא ניתן להגיב למאמר זה.