כיצד להתמיד בדיאטה?:

נוגדי חמצון והמערכת החיסונית שלך

קונים בריא > אוכל בריא

מאת: מערכת Diet

אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על המערכת החיסונית שלך חזקה ולמנוע התקררות ושפעת, עשויה להפתיע אותך: עשה קניות בין מדפי התוצרת החקלאית בסופרמרקט שלך.

מומחים אומרים שדיאטה עשירה בפירות וירקות עשוייה לסייע בהדיפת זיהומים כגון התקררות ושפעת. זאת כיוון ש"מזון על" זה מכיל נוגדי חמצון לחיזוק המערכת החיסונית.

מהם נוגדי חמצון?

יותר צבעים, יותר נוגדי חמצון

יותר צבעים, יותר נוגדי חמצון

אלה הם ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים נוספים המגנים ומתקנים תאים מנזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. מומחים רבים מאמינים שנזקים אלה לוקחים חלק בגרימת מחלות כרוניות שונות, כמו התקשות העורקים (טרשת העורקים), סרטן ודלקת פרקים. רדיקלים חופשיים יכולים גם להתערב במערכת החיסונית שלך. לפיכך, לחימה בנזקים בעזרת נוגדי חמצון מסייעת לשמור על מערכת חיסון חזקה ומגבירה את היכולת להדוף התקררות, שפעת וזיהומים נוספים.

נוגדי חמצון לחסינות: היכן למצוא אותם?

חסינות, עליה נלחמים בכל הכוח, לא תמצא רק בטלויזיה. הוספת פירות וירקות מסוגים שונים לתזונתך, תשפר את חסינותך ובריאותך. אולם יש מזונות עשירים בנוגדי חמצון יותר מאחרים. שלושת הויטמינים נוגדי החמצון העיקריים הם בטא קרוטן, ויטמין C וויטמין E. ניתן למצוא אותם בפירות וירקות בגוונים שונים – במיוחד פיטוכימיקלים בצבעים סגולים, כחולים, אדומים וצהובים. כדי להשיג את התועלת הרבה ביותר מנוגדי החמצון, יש לאכול מזונות אלה במצבם הטבעי או מאודים קלות.

להלן פירוט המזונות:

בטא קרוטן וקרוטנואידים אחרים: משמשים, אספרגוס, סלק, ברוקולי, מלון, גזר, תירס, פלפל ירוק, כרוב עלים, מנגו, לפת, נקטרינות, אפרסקים, אשכוליות אדומות, דלעת, תרד, בטטה, מנדרינות, עגבניות ואבטיח.

מכיל בטא קרוטן: נוגד חמצון חזק בעוצמתו.

מכיל בטא קרוטן: נוגד חמצון חזק בעוצמתו.

ויטמין C: פירות יער, ברוקולי, כרוב ניצנים, מלון, כרובית, מנדרינות, אשכוליות, כרוב, קיווי, מנגו, נקטרינות, תפוזים, פפאיה, פלפל אדום, צהוב או ירוק, אפונה, בטטה, תותים ועגבניות.

ויטמין E: ברוקולי, גזר, חרדל, לפת, מנגו, אגוזים, פפאיה, דלעת, פלפל אדום, תרד וזרעי חמניה.

"מזונות על" נוספים עשירים בנוגדי חמצון הינם:

שזיפים רגילים ומיובשים, תפוחים, צימוקים, פירות יער, ענבים סגולים, נבטי אספסת, בצל, חציל, שעועית.

ויטמינים אינם נוגדי החמצון היחידים במזון. נוגדי חמצון אחרים שעשויים לסייע להגברת החסינות כוללים:

אבץ: מצוי בצדפות, בשר אדום, עופות, שעועית, אגוזים, מאכלי ים, דגנים מלאים, דגנים מועשרים ומוצרי חלב.

סלניום: מצוי באגוזי ברזיל, עופות, לחם מועשר ודגנים אחרים.

כיצד מזונות שונים מגבירים חסינות?

איננו יכולים להשיג נוגדי חמצון מלקיחת ויטמין או תוסף? אכן כן, אך יהיו חסרים מרכיבים אחרים שתפקידם לחזק את המערכת החיסונית. מזונות שונים כוללים חומרים מזינים רבים, שפועלים יחדיו (בסינרגיה) בכדי לשפר את הבריאות. לדוגמא, חוקרים שבדקו את יתרונות נוגדי החמצון בירקות ופירות מצאו את היתרונות הבאים:

QUERCETIN: כימיקל צמחי המצוי בתפוחים, בצל, תה, יין אדום ומזונות נוספים. כימיקל זה נלחם בדלקות ועשוי להפחית באלרגיות.

LUTEOLIN: פלבנואיד המצוי בכמויות גדולות בסלרי ופלפל ירוק. מרכיב זה גם נלחם בדלקות, ומחקר מראה שהוא מסייע בהגנה מפני מחלות כמו אלצהיימר.

CATECHINS: סוג של פלבנואיד המצוי בתה. הוא עשוי לסייע בהורדת הסיכון למחלות לב, סרטן ומחלת האלצהיימר.

אם אינך יכול להשיג מספיק נוגדי חמצון בתזונה שלך על ידי אכילת מזונות טריים כדוגמת הנ"ל, יש מומחים הממליצים ליטול מולטי-ויטמין המכיל מינרלים, בין היתר, וכן תוספים לחיזוק המערכת החיסונית. יחד עם זאת, יש לנהוג במתינות לגבי נוגדי החמצון. ויטמין A ו-E, לדוגמא, מאוחסנים בגוף ונעלמים באיטיות. לקיחתם בהפרזה עלולה להיות רעילה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.