מהם תוספי מזון?

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון

מאת: מערכת Diet

תוספי מזון משווקים במקומות רבים. סופרמקטים אורגניים, בתי טבע ובתי מרקחת. הפופולריות שלהם הולכת וגדלה כבר כמה שנים עם המודעות לתזונה נכונה. התחום הוא רחב מאוד, וכולל בתוכו קבוצות שונות של ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים, חומצות שומן כמו אומגה 3 ואומגה 6, פרוביוטיקה, מרכיבים ליפוטרופיים, חומצות אמינו, סיבים תזונתיים, משקאות איזוטונים, אבקות חלב ופיטוכימיקלים.

אין טעם ליטול כמויות גדולות של תוספי מזון.

אין טעם ליטול כמויות גדולות של תוספי מזון.

ישנן גישות שונות בנוגע לצריכת תוספי מזון:
1. הרפואה המערבית – תתן מרשם לתוספי מזון במידה ויש צורך ברור בהם. לדוגמא: מתן חומצה פולית לאישה הרה, ויטמין D לרך הנולד או מתן תוספות ברזל במקרה של אנמיה.

2. הנאטורופתיה – ממליצה על נטילת תוספי מזון כהשלמה תזונתית וכן כטיפול בתסמינים וסימפטומים שונים. תוספת אבץ לדוגמא, תנתן במקרה של דלקת גרון. האבץ יסייע למערכת החיסון להלחם בחיידקים, ויעזור לריפוי הדלקת. לספורטאים יומלצו מנות שונות של חלבון, אנזימים וצמחי מאכל.

3. הרפואה הסינית – תמליץ על צמחי מרפא ועל מזון פונקציונלי המחזק את האנרגיה של מערכות גוף שונות.

עקרונות חשובים בתוספי מזון:

1. המינונים בשיטות השונות נקבעים ע"י המטפלים בהתאם לצורך.
אם ניקח לדוגמא את הויטמינים, נגלה, כי נטילה גדולה של ויטמין C (ויטמין המסיס במים), תופרש בשתן. בנטילת כמות מוגזמת, תעלה הרגישות לאבנים בכליות. בנטילת ויטמינים שאינם מסיסים במים אלא מסיסים בשומן, תתכן רעילות עקב הצטברותם. הויטמינים A, D, E ו K  נכנסים למאגרי השומן של הגוף ואינם נפלטים החוצה. במינון עודף, ויטמינים אלה יכולים לצאת אל רקמות הגוף ולגרום לנזק. צריכה מוגברת של ויטמין A לדוגמא, עלולה לגרום נזק לכבד, לעצמות ולמוח.
2.
יש לשים לב גם לאינטרקציה בין תרופות לתוספי מזון. ישנן תוספי מזון ש"יעכבו" ספיגה של תרופות וההפך. יש לשים לב ולדווח לרופא או למטפל על כל נטילה של תרופה או תוסף תזונה.
3
. לכל תוסף מזון ישנן התוויות נגד. ישנם תוספים אשר יגרמו לעלייה של לחץ הדם, כאלו שיגבירו את רגישות העור לחשיפה לשמש (פוטוטטוקסים). משמע, יש ליטול תוספי מזון בהתבסס על גיל, מין, מחלות רקע במשפחה, תזונה והמצב הרפואי. לשם כך, כדאי להוועץ רופא, נאטורופת, או הרבליסט.

לא ניתן להגיב למאמר זה.