לרדת במשקל ללא דיאטה

קטגוריה ראשית > סוגי דיאטות > דיאטה ללא דיאטה > קטגוריה ראשית > טיפים > טיפים אקראיים > מאמרים נבחרים

חלק גדול מבעית ההשמנה נובעת מכך שהאכילה הפכה לאוטומטית, אנחנו אוכלים מהעיניים, אוכלים עם הלב, אך לא באמת מה שהבטן צריכה. באורח החיים המודרני של היום, כשהכל צריך להיות מהר וכאן ועכשיו, האוכל הופך להיות משהו שולי, שלא מקדישים אליו יותר מידי מחשבה וזמן. פעמים רבות, אם נהיה קצת יותר מודעים לאכילה, ונחשוב מה וכמה אנחנו באמת ורוצים לאכול, נצליח לשלוט בכמויות ולרדת במשקל מבלי לעשות דיאטה.

סיגלית פז

חמש עצות לאכילה מודעת:

  1. פנו לכם זמן להפסקת אוכל- עם כל הקושי שבדבר ומיליון הדברים שיש לעשות ושבדרך כלל עושים בו זמנית, מגיע לכם לשבת ולאכול בצורה מסודרת. כשתקדישו הפסקה מסודרת לאכילה, תנו יותר מהאוכל והוא יותר יספק. אכילה תוך נהיגה או בהליכה בן פגישה לפגישה, לא נספרת מבחינתנו כאכילה, ולכן פחות תורמת לשובע. יש כאן גם עניין נוסף,  ברגע שנמנע הצורך הבסיסי של אכילה מסודרת, פעמים רבות, נוצר צורך בפיצוי. ולרוב הפיצוי מגיע באמצעות אוכל.
  2. תתרכזו באכילה- מחקרים רבים מראים שאכילה תוך די צפיה בטלויזיה או במחשב, גורמת לאכילה לא מודעת, להגדלה בכמות הקלוריות היומית הנצרכת והשמנה. חוש הראיה הא חוש מאוד דומיננטי והוא שואב את כל ההתמקדות שלנו מהאכילה למסך. בטח אתם מכירים מצבים בהם בן הזוג או הילדים צופים בטלויזיה ואתם צריכים לקרוא להם מספר פעמים עד שמקבלים תגובה, פשוט בגלל שהם ממש שקועים במסך. וכשממש שקועים במסך, לא שקועים באכילה. אכילה שלא קשובה, גורמת לכך שקשה להיות מודעים לכמות ולשים לב מתי זה כבר מספיק. כשאוכלים באופן מודע, אפשר להקשיב לתחושות הרעב ושובע, ולבחון מחדש האם יש צורך לאכול את כל הכמות או שאולי אפשר להסתפק בפחות. כשאוכלים מולך הטלויזיה, אופציה זו כלל לא עולה. מחקרים רבים הראו שאכילה מול מסך גורמת לכך שהארוחה תהיה פחות משביעה, עולה אח"כ הצורך באכילה נוספת מהר יותר,  ובעיקר של מזונות לא בריאים כמו ממתקים למינהם.
  1. תאכלו לאט- בטח זו לא הפעם הראשונה ששמעם על כך, שאות השובע מגיע למוח כעבור 20 דקות וככל שאוכלים מהר יותר, בפרק זמן זה של 20 דקות, אוכלים יותר אוכל. בנוסף, אכילה איטית מאפשרת לכם באמת להנות מהאוכל, להרגיש את הטעם, הריח, לחוות את החוויה הנעימה של האכילה. ככל  שהחוויה של האכילה יותר נעימה ומספקת, הצורך אח"כ באכילה נוספת קטן. לכן- פשוט תהיו שם ותהנו מהאוכל.
  2. תאכלו מצלחת- לא מפלסטיק, לא מהשקית ולא מהסיר. כשאנחנו אוכלים ללא צלחת, ההרגשה היא שזה לא משהו שבאמת נספר, האכילה הרבה יותר מהירה, ותוך שתי שניות נגמר. כך אנו לא באמת מתיחסים לאוכל, ולא שבעים ממנו. פעמים רבות כשהמשימה שנתתי לאנשים  היתה להתחיל לאכול הכל מצלחת, בלי שינויים נוספים בתפריט, הם ירדו במשקל. ברגע שלוקחים צלחת זה כבר הופך לארוחה ולא לנשנוש, אנחנו חושבים פעמיים לפני שאוכלים. ולמה לא מפלסטיק/ שקית? כדי לחגוג ולהנות מהארוחה, לעשות אותה מכבדת וכיפית, גם כאן ככל שנקדיש לה או יותר נכון לעצמנו, נזדקק לפחות אוכל.
  3. תאכלו מצלחת קטנה-  היה מחקר מעניין בדק את הנושא ומצא שאנשים שאכלו מצלחת קטנה, הסתפקו בכמות קטנה יותר. הסיבה היא שכמות האוכל נראתה להם גדולה בגלל הצלחת הקטנה, ולכן הם היו מסופקים, לעומת זאת, כשאותה כמות היתה בצלחת גדולה, היה צורך לקחת מנה נוספת, כי זה נראה מעט מידי. כאן ניתן לראות שאין זה קשור כלל לשובע, אלא צורך פסיכולוגי להרגיש שיש הרבה אוכל. זו ממש אכילה מהעיניים ולא מהבטן. לא סתם אומרים שהכל זה עניין של פרספקטיבה. בנוסף, לצלחת קטנה יש גבולות, ברגע שנגמרת הכמות, שוב אנו נאלצים לבחור אם מספיק לנו או לא. אם נשים  מראש את הכמות הגדולה בצלחת גדולה, יהיה הרבה יותר קשה   לעצור באמצע ולבדוק אם כבר מספיק. הצלחת הקטנה עוזרת לעשות טיים אווט ולבחון מחדש מה באמת וכמה באמת אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים.

שיהיה בתאבון!

סיגלית פז, היא דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות הרזייה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.