טרנדים לתזונה נכונה בשנה החדשה

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

כל שנה מגיעה עם התחלות חדשות, החלטות גדולות, ארוחות גדולות עוד יותר ו….טרנדים חדשים. בשנה שעברה כיכבו האומגה 3 וויטמין D. מהם הטרנדים שיצוצו על כל מדף בשנה הבאה? אלו ההערכות שלנו…

1. מקורות שונים לאומגה 3 בשנה החדשהmarva
אומגה 3 ממשיכה לככב, עם חידושים בתחום. למה חשוב לכולנו לצרוך אומגה 3 ודאי כבר הבנתם. הסוגיה החדשה בנוגע לאומגה 3 הינה מהו המקור הטוב ביותר לצריכתה. מקור דגי ים צפוני, שהוא הנהוג ביותר כיום, הינו המקור הקל ביותר להפקה בכמויות גדולות, אך הוא מגיע עם תג מחיר של כספית ומתכות כבדות אחרות אשר נספגות לעיתים קרובות בשומן הדגים וקשה לנקות אותו מהם.

מאמרים נוספים לראש השנה: מתחזקים עם ברזל בשנה החדשה, דיאטה גם בחגים, תפוח עץ אפוי, עוף בדבש תפוחי עץ וצימוקים, תה תפוחים טבעי לקטנטנים, שטרודל תפוחי עץ מבצק פילו, שפע הרימון, תזונה נכונה ודיאטה בחג

מקורות חדשים ונפוצים להפקת אומגה 3 הינם: צמח המרווה, אצות ים, וזרעי פשתן.

שלושת המקורות הנפוצים החדשים הינם צמחיים ומכילים חומצת שומן מסוג ALA בלבד, אך אין בכך שום בעיה, משום שגופנו יודע לייצר בעצמו, תוך שימוש בחומצת השומן ALA גם את החומצות החשובות EPA ו- DHA אשר ממקור חיצוני ניתן לצרוך רק מדגי ים עמוקים. היתרון בצריכת מוצרים צמחיים הינו הימנעות מצריכת מתכות כבדות וכספית, זמינות לצמחונים אשר מטבעם חסרים באומגה 3 ונמנעים מצריכת אומגה 3 בתכשירים שאינם צמחיים וכן הפסקת גידול דגים המוני לצורך הפקת אומגה 3.

2. האצות תופסות תאוצה..ממקורות שונים

ישנם סוגים רבים של אצות. באופן גס ניתן לחלק אותן לאצות ים – המכילות יוד ומינרלים אופיניים לים, ואצות אגם שאינן מכילות יוד וריכוז הנוטריאנטים (חומרים מזינים) בהן תלוי בסביבת הגידול שלהן. ניתן לצרוך את האצות במזון או ככמוסות, שתי הדרכים טובות. אלו הן כמה מהאצות המומלצות:

אצות ים
אצת קומבו - מעט מלוחה, נהוג לשלב בבישול ממושך,

אצת הקלפ מסייעת להורדה במשקל

אצת הקלפ מסייעת להורדה במשקל

כתבשלים כמו מרקים ותבשילי קטניות. היא מכילה ג'לטין רב ולכן עדיף להוסיפה למים הקרים בתחילת הבישול ולהוציאה עם הרתיחה. לאצה מיוחסות תכונות אנטי פטרייתיות, איזון הורמונאלי, בעיקר של בלוטת התריס, טובה לדלקות מעי, מורידה ל"ד, מונעת אנמיה.

אצת וואקאמה – גדלה באיזורים מסולעים, טעמה מלוח, מכילה חומרים מעודדי שריפת שומנים, מאזנת רמות כולסטרול, מכילה ויטמינים רבים, כלורופיל, מונעת תהליכי דלקת, נוגדת אנמיה, מאזנת פעילות בלוטת התריס. טובה נגד נשירות שיער. ניתן לאכול אותה יבשה או טרייה.

אצת נורי – אצת הסושי המוכרת, משולבת גם בחטיפים, נחשבת איכותית יותר ככל שכהה וצפופה יותר, מכילה יוד, מינרלים וויטמינים.

אצת קלפ (פוקוס) – אצה חומה, בעלת תכונות אנטיביוטיות, מכילה יוד, מסייעת בהרזיה, נוגדת דלקות.

אצת למינריה – ממריצה את בלוטת התריס, מעודדת הרזיה.

אצות מים מתוקים:
אצה כחולה-ירוקה: ייחודית לאגם קלמט בארה"ב. מכילה אנזימים, ויטמינים, מינרלים וכלורופיל. גדלה במים מתוקים, מכילה רמות אומגה 3 גבוהות, 70% מתוכה הן חומצות אמינו, היא גם מכילה כמות יפה של ברזל.

3.מיצים חדשים ומומלצים לראש השנה
מה נשתנה במחלקת המיצים? מסתבר שיש שינויים וטרנדים. שני מיצים שהתחלתי לשמוע את שמם צץ ועולה שוב ושוב לאחרונה הם:

מיץ רימונים - המיץ צובר תאוצה מזה זמן מה. מעט מפתיע, אך המיץ האיכותי ביותר נמצא דווקא ברימונים שגרגריהם בהירים יותר ונחשבים פחות מושכים לעין. הוכח מחקרית שהחומרים הטאנינים והאנטוציאנינים שבו, מפחיתים כ- 44% מהפלאק הטרשתי. המיץ נמצא חיוני לחולי סרטן, בדגש על חולי סרטן השד והערמונית, מפחית ל"ד, מכיל ברזל, רווי בנוגדי חמצון ומונע בעיות מעיים. יש לצרוך את מיץ הרימונים סחוט במקום על מנת לקבל את כל הטוב שבו, או לשתות קרוב ככל האפשר לזמן הסחיטה.

מיץ אלוורה – עד היום הייתם רגילים להשתמש בצמח

ניתן לקחת את ג'יל האלוורה מהצמח לריפוי כוויות והקלה על גרד

צמח האלוורה לריפוי כוויות

להרגעת כוויות ועקיצות, אך מחקרים שנעשו מוכיחים שמיץ האלוורה, המכיל 18 חומצות אמינו,חומרים אנטי חיידקיים ופטרתיים, וחומרים מפחיתי כאב, יעיל גם לזירוז הגלדת פצעים, לעידוד החלמה ממחלות פרקים, טיפול בחולי אונקולוגיה אשר מפתחים כיבים בחלל הפה והלוע ולאורך מערכת העיכול, מרפא כיבי קיבה (אולקוס), תסמונת המעי הרגיז, מוריד ל"ד, עשוי לעזור במיסוס אבני כליות, ומרפא חניכיים. יש לשים לב שיש לצרוך מעט מאוד מהמיץ בכל פעם (לרוב נמכר כתרכיז שפחות מרבע כפית ממנו ליום היא מנה מספקת), וכמו כן לשים לב שמדובר בצמח משלשל, אשר בשימוש יומיומי לאורך זמן עשוי לגרום התמכרות ומעי עצל.

הזורעים ברינה…
גם בתחום הזרעים יש חדש, בשנה החולפת החלו למכור בארץ זרעי צ'יה, רבים כבר שמעו את השם, אך עדיין לא מכירים את תכונות הזרעים. זרעי הצ'יה הם למעשה זרעים של זן של צמח המרווה. מקורם במרכז אמריקה, ובין סגולותיהם ניתן למצוא ריכוז גבוה של אומגה 3, מניעת מחלות לב וכלי דם, נוגדי אנמיה, נוגדי סרטן, מייצבי מערכת הורמונאלית, מונעי קרישיות יתר של הדם, נוגדי חמצון, משפרי השגים בספורטאים ונוגדי אלרגיה. את הזרעים ניתן להוסיף ליוגורט, לקרקרים, לחם (לערבב עם הקמח ממנו אופים) ואף כחטיף.

שנת האירוודה
כבר שנים רבות שהרפואה הסינית מבססת את מקומה כרפואה האלטרנטיבית המוכרת ביותר. בעשור האחרון גם הנטורופתיה נותת את אותותיה בארץ, אך השנה זוהי שעת האירוודה.האירוודה הינה תורת הרפואה ההודית העתיקה. כמו כל תורת ריפוי אלטרנטיבית, גם פה עיקר התורה עוסק ברפואה מונעת וטיפול טבעי במחלות. לפי תורה זו עולמנו נחלק ל- 3 כוחות/ "דושות": ואטה – כח החיים והתנועה, פיטה – כח החום והאש וקאפה – כח החיבור. כוחות אלו משפיעים על היקום כולו ועל האדם, חוסר איזון בניהם – יגרור מחלה. מטפל אירוודי יטפל באמצעות הכלים שברשותו – תזונה, עיסוי ושימוש בצמחי מרפא, על מנת להביא את האדם לאיזון פנימי וכן איזון עם היקום, במטרה לחזור לבריאות.

אנחנו מאחלים לכם שנה מלאה בהתחדשות, רענון וצמיחה.


2 תגובות ל“טרנדים לתזונה נכונה בשנה החדשה”

  1. מאת רינה:

    איפה ניתן להשיג את זרעי הצ'יה ואת מיץ האלוורה?
    בכללי, איפה ניתן להשיג את כל המומלצים?

    מאמר מעניין ומרתק, נהנתי לקרוא וגם השכלתי:)

    תודה

  2. מאת editor:

    היי רינה
    זרעי הצי'יה ומשקה אלוורה ניתן להשיג בבתי טבע. שנה טובה!