כיצד להתמיד בדיאטה?:

מנביטים בבית: שיטות להנבטת אוכל בריאות

קונים בריא > אוכל בריא > קטגוריה ראשית > טיפים

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

הם מופיעים בכל רשימות "מזונות העל", מגיעים במגוון רחב של סוגים וטעמים, טעימים מאוד, ניתן להוסיף אותם בקלות רבה לכל ארוחה ואפילו לגדל אותם לבד בבית, קבלו את הנבטים.

מדוע נחשבים הנבטים למזון איכותי כל-כך, ואיך ניתן להנביט אותם בקלות בבית?

הנבטה בקרקע לחה

הנבטה בקרקע לחה

לכאורה, הם עשויים להיראות כמו סתם עוד "עשב" דליל שמוסיפים לסלט, אך מה שהופך אותם למזון על חשוב כל כך היא תכולתם וההיבט האנרגטי שלהם.
נבט הינו לרוב זרע , גרעין או קטניה אשר החלו לגדל גבעול קטן (בשלב הראשוני יקראו נבטוטים ויש לבשלם לפני האכילה), ובמידה ומאפשרים לו להמשיך לגדול הוא אף מתפתח לשורשים, עלים וגבעולים. ניתן להשוות את התהליך לאישה הרה אשר מגדלת בתוכה עוד "נצר". כפי שמהאישה נדרשת מיטב האנרגיה, הויטמינים והכח שלה במהלך ההריון, כך גם בתהליך ההנבטה, הקטניה או הזרע נדרשים למקסם את הפוטנציאל שלהם. למעשה, שלב ההנבטה הינו השלב בו ישנם הכי הרבה ויטמינים, אנזימים וחומצות אמינו חיוניות בנבט מאשר בכל שלב אחר. הם גם נמצאים בזמינות הגבוהה והקלה ביותר לפירוק ע"י מערכת העיכול שלנו ועוזרים לה לעבוד טוב יותר.

הנבטה ביתית
ניתן להנביט כל קטניה, זרע או גרעין בבית. משרים את הנבטים בסיר או קערת מים למשך לילה שלם. בבוקר שוטפים היטב ומסננים עם מסננת רשת. מכאן מתחיל הפלא הגדול: את הנבטים השטופים אנו מעבירים למסננת רחבה ושטוחה ומעמידים אותה מעל צלחת ריקה, מגש תנור או קערה ריקה. (זהירות, הקטנטנים האלו נכנסים ונתפסים בכל חור של המסננת, הקריבו מסננת שכבר עשתה את שלה…). מזליפים מידי פעם (כל 4 שעות) מים ומכסים במגבת רטובה. במקרה של שעועית או זרעים גדולים יותר, משאירים מצע לח כמו צמר גפן או אדמה (יש לוודא שהמצע לא מוצף מים, כדי לא ליצור קרקע פוריה לעובש) על המסננת,, מניחים במקום מאוורר ומוצל (אני משאירה את הנבטים על מגש תנור בתוך תנור כבוי), וממתינים לפחות 24 שעות (זמן ההנבטה משתנה מסוג לסוג). דואגים שהמצע יישאר לח אך לא רטוב מדי, ע"י הרטבה של הנבטים מפעם לפעם. במידה וצץ נבט קטן, ממשיכים בתהליך עד לקבלת נבט יפה. במידה וחומר הגלם התרכך אך לא הוציא נבט יש לזרוק את כל ההכנה, נראה שהתפתח עובש.

הנבט הכי הכי טוב
כל דבר אשר מתחיל את חייו מזרע, גרעין או קטניה (בעצם, כמעט כל מה שצומח), ניתן להנביט. כמו בכל דבר אחר בתזונה, גם בנבטים, גיוון היא מילת המפתח. לכל סוג נבט התכונות הייחודיות שלו. כל סוג מכיל ויטמינים אחרים וכן טעם ייחודי אשר משתלב אחרת במזון ועם טעמו האישי של הסועד.

נבטי אלפלפא (אספספת) – אולי הנבט המוכר ביותר על מדפי הסופר ובטוח שפגשתם אותם בעבר בסלט או כריך טוב שאכלתם. נבטי אלפלפא מכילים מינרלים רבים ובהם: סידן, אבץ, ברזל, מגנזיום אשלגן ומנגן. ויטמינים ובהם – A, ויטמיני C, D,K, B. חומצות אמינו חיוניות, וסיבים תזונתיים. בצריכה גבוהה מגבירים תנובת חלב אם במניקות, מונעים פריכות עצמות – מאוסטיאופורוזיס ועד נקעים ושברים, משפרים קרישת דם, מאזנים רמות כולסטרול בגוף.

נבטי צנונית- מזכירים מעט בחריפותם ובצבע הגבעול שלהם את טעמה של הצנונית. הם נחשבים ל "תרופת סבתא" לטפילים ותולעים במערכת העיכול, מכילים נוגדי חמצון רבים, עשירים במינרלים: אשלגן, זרחן, סידן, מגנזיום, ברזל. מכילים כמות יפה של הויטמינים – A, ויטמין C ויטמיני B .

נבטי חמניה – קלים לזיהוי לפי העלים הגדולים והגבעול הארוך יחסית. משתלבים מעולה בכל סלט וכריך. מכילים ויטמיני D,E,B. מעט סידן, ברזל ומנגן. עשירים בחומצת שומן חיונית אומגה 6, ומונעים טרשת עורקים.

נבטי ברוקולי - זוכרים שהייתם ילדים ואמא ניסתה להכריח אתכם לאכול ברוקולי? ובכן גם סרבני ברוקולי גדולים נפלו במלכודת נבטי הברוקולי ונהנו מטעמם. הם מעט חריפים ומזכירים במשהו (קלוש…) את טעמם של נבטי הצנונית, מכילים את כל הטוב שבברוקולי ו- טעימים! בנוסף לכל זאת, הם מכילים שפע של אנזימים אשר מנקים את גופנו מבפנים, משפעלים פעולות חיים בגוף, מכילים אנטי אוקסידנטים, נוגדי סרטן, מגינים מפני לחץ דם גבוה, מחלות לב וכליות ובעלי יכולת הרס של החיידק הליקובקטור פילורי אשר רבים סובלים ממעלליו. יעילותם הוכחה גם בטיפול משלים כנגד סרטן שד.

נבטי חילבה – בדומה לנבטי האספספת, אכילתם משפרת את ייצור החלב באם המניקה. ריחם נודע למרחוק, כריחו של התבלין החילבה, אך יש שאוהבים את טעמם המר מאוד. כך או כך הנבטים מסייעים בתהליכי ניקוי כבד, מסייעים בשמירת רמות גלוקוז מאוזנות (מצוין לסוכרתיים), מפחיתים כמיהה לדברי מתיקה, מפחיתים גזים במערכת העיכול ועשירים מאוד בנוגדי חימצון.

נבטי שעועית- קלים מאוד לזיהוי, גבעולם עבה ופריך, נהוג להוסיף אותם לתבשילים "מוקפצים" מהמזרח, טעמם נטרלי וקל יחסית להתחיל איתם ולשלב אותם בכל כריך וסלט. מכילים חומצות אמינו חיוניות רבות, אנזימים פעילים, נוגדי חימצון, ויטמיני A,C,E,B.מינרלים כגון – סידן, ברזל, אשלגן, זרחן ומגנזיום. הם גם מכילים חומרים פלבנואידים אשר נחקרו והוכחו כנוגדי סרטן מובהקים.

נבטי עדשים בצבעים שונים – נפוצים פחות בסופרים, אך ניתן להשיגם בחנויות טבע מתמחות או להנביט לבד בבית. מכילים נוגדי חמצון חזקים, חומצות אמינו חיוניות באיכות וכמות גבוהה, אנזימים רבים, מינרלים כגון ברזל, סידן, נתרן, זרחן, מגנזיום. מסייעים בחידוש רקמות ומניעת אנמיה.

יתרונה הבולט של ההנבטה הביתית הוא הטריות, מההנבטה – לבטן וכן במידה וקניתם נבטים איכותיים (עדיף אורגניים), הנבטים שלכם יהיו ללא רבב וחומרי הדברה. יש מנגד שיגידו שמחירם הלא יקר משמעותית של הנבטים, מאפשר לקנות נבטים טריים מדי שבוע.

היכן קונים נבטים מוכנים?
המבחר רחב מאוד בחנויות טבע מתמחות (אשר גם אותן ניתן למצוא היום כמעט בכל עיר), אך כיום עם המודעות לאוכל בריאות, קשה למצוא סופר שלא מקצה חלק ממקרר הירקות שלו לנבטים ונבטוטים. חשוב לבדוק את התאריך על חבילת הנבטים וכן לבחון את מצבם. הנבטים אמורים להיות פריכים, מלאי צבע, וחיוניים. נבטים שאיבדו כבר מפריכותם וצבעם ונראים עייפים, לרוב כבר עברו כמה ימים מהנבטתם המלאה וכבר איבדו את רוב תכונות הבריאות שפירטנו כאן.

דור העתיד: מנבטות חשמליות
משקיענים עם יותר כסף מזמן יכולים למצוא היום בחנויות הטבע שלל מנבטות חשמליות. מחירן עומד על מאות ואף אלפי שקלים – תלוי בקיבולת ובחברה כמובן. תהליך ההנבטה בהן פשוט – ממלאים מים במקום הנכון ואת מה שתרצו להנביט במקום הנכון ותוך יום-יומיים יתקבלו נבטים יפים מאוד. שלא כמו בהנבטה המנואלית, נדיר שיתפתח עובש.

כך או כך, עשו כל שביכולתכם לאכול מנת נבטים מדי שבוע ותרגישו את הבריאות בכל ביס. בתאבון!

לא ניתן להגיב למאמר זה.