איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

תרופות להרזיה

באדיבות ד"ר אוסנת רזיאל, המנהלת הרפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר.

ישנן מגוון של תרופות וערכות  להרזיה העומדות על המדפים. בינהן שתי התרופות להרזיה המאושרות לשימוש בארץ: קסניקל ורדוקטיל. שתיהן תרופות מרשם, הניתנות על ידי רופא המשפחה או על ידי אנדוקרינולוג בקופת החולים, הן אינן מיועדות לכל אחד וההמלצה היא לטיפול באנשים הסובלים מהשמנה עם ערכי BMI בסביבות ה-30.

תרופות מרשם ניתנות על ידי רופא המשפחה או על ידי אנדוקרינולוג בקופת החולים

תרופות מרשם ניתנות על ידי רופא המשפחה או על ידי אנדוקרינולוג בקופת החולים

קסניקל
קסניקל היא התרופה הנפוצה ביותר בעולם לטיפול בהשמנה. עד היום נטלו את התרופה מעל 25 מיליון איש בעלי משקל עודף ביותר מ-140 מדינות ברחבי העולם.
לאור בטיחותה, קסניקל היא התרופה היחידה לירידה במשקל המאושרת לשימוש ללא מגבלת זמן, לטיפול במתבגרים, ובמדינות מסוימות אף ללא מרשם במינון מופחת.

התרופה אינה מיועדת לנשים הרות או מניקות, לסובלים מבעיות מעיים (IBD), ומומלץ לבדוק את תקינות ערכי אנזימי הכבד לפני כן בבדיקת דם פשוטה. אוכל שומני מאוד יביא בדר"כ לשלשול. דבר שיש לקחת בחשבון לפני אכילה של מזונות עתירי שומן.
תרופת הקסניקל הוכיחה יעילות בהורדת במשקל ובשמירה עליו לאורך זמן. במחקרים רבים נמצא כי, מלבד הירידה במשקל, הושגו גם יעדים בריאותיים נוספים: ירידה בלחץ הדם וברמות השומנים, איזון הסוכרת וירידה בצריכת התרופות למחלות אלו. במטופלים בעלי רמות סוכר גבוליות נמצא כי טיפול בקסניקל הפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 (סכרת המתבטאת בעמידות לאינסולין ועליית רמת הסוכר בדם) בכ- 80%.

קסניקל עובדת באופן מקומי במעי ואינה משפיעה על המוח. כתוצאה מכך, התרופה בטוחה ואינה מלווה בתופעות לוואי מערכתיות. קסניקל מעכבת את פירוק השומנים במזון הנאכל, וכתוצאה מכך מונעת ספיגת שליש מהשומנים בכל ארוחה.
מומלץ ללוות את השימוש בתרופה עם תזונה נכונה. ניתן להעזר בדיאטנית. כמו כן כמו בכל תהליך של ירידה במשקל, מומלצת תוספת של פעילות גופנית.

רדוקטיל
רדוקטיל היא תרופה המיועדת לטיפול בהשמנת יתר בצירוף תוכנית דיאטה להורדת משקל. הטיפול בתרופה מיועד לאנשים עם מדד מסת גוף (BMI) שווה או גדול מ -30, או לאלו הסובלים מעודף משקל (BMI שווה או גדול מ-27) עם גורמי סיכון נוספים כגון: יתר לחץ דם, סוכרת ודיסליפידמיה (עודף שומנים בדם).

השימוש ברדוקטיל אינו מתאים לבעלי יתר לחץ דם ולסובלים מאי סדירויות בלחץ הדם ,בעיות לבביות, וכן אנשים הסובלים ממחלות פסיכיאטריות שונות, בעיות כבד, נשים הרות ומניקות.
רדוקטיל מיועד לבני 16 ומעלה ועד גיל 65 וכן מסובסד ע"י קופות חולים מסוימות בישראל.

רדוקטיל עובדת באמצעות עיכוב ספיגתם החוזרת של מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) במוח. עיכוב זה מביא להעלאת רמת המעבירים העצביים במוח: סרוטונין, נוראפינפרין, ודופאמין. ההשערה היא, כי הגברת רמת הסרוטונין תורמת להגברת תחושת השובע מאכילה, וכך גורמת למטופל לאכול פחות, ואילו הגברת רמת הנוראפינפרין מגבירה את קצב חילוף החומרים בגוף.

אנשים הנוטלים רדוקטיל יכולים להשיג 5 עד 10 אחוזים של ירידה ממשקלם ההתחלתי.
תופעות לוואי הן זמניות ועוברות עם חלוף הזמן. התופעות שיכולות להתקבל עקב שימוש בתרופה יכולות לכלול: יובש בפה, הכבדה על מע' עיכול, כאבי ראש, חולשה. אם מתקבלות תופעות אחרות,יש להוועץ ברופא.

מנהל התרופות האירופאי המליץ לאחרונה (ינואר 2010) להוציא משימוש את התרופה רדוקטיל מהשוק האירופאי המשותף. לפי דבריהם הסיכונים הבריאותיים שבנטילת התרופה גוברים על היתרונות הבריאותיים. ההנחיות למטופלים ברדוקטיל הן למצוא פתרון חלופי אחר בעזרת רופא.

מחקרים הצביעו כי שימוש ברדוקטיל באוכלוסיה בעלת היסטוריה רפואית של מחלות לב וסוכרת סוג 2 יכול  להגביר את הסיכון להתקפי לב ושבץ.

לסיכום : תרופות ההרזיה יכולות להוות חלק מטיפול בהשמנת יתר, מומלץ מאוד לשלב תפריט מאוזן הכולל את כל רכיבי התזונה להן הגוף זקוק וכן להוריד קלוריות מיותרות מהתפריט. פעילות גופנית אף היא מומלצת כדי להשיג תוצאות טובות.

2 תגובות ל“תרופות להרזיה”

  1. מאת ורד:

    היכן ניתן למצוא תפריטים לדיאטה בזמן שימוש בקסניקל?

  2. מאת editor:

    היי ורד
    תוכלי להקיש את שם התרופה באנגלית ולחפש במנוע חיפוש תפריטים או להעזר בדיאטנית.