שום

קטגוריה ראשית > תזונה נכונה > אבות המזון, ירקות ופירות > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > צמחי מרפא > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון

 מאת: חן אדדי, B.Med.Lab.Sc, CI.H, מטפלת בתזונה וצמחים למודעות ואנרגיה.

(Alium sativum Garlic)


השום מכונה גם "אנטיביוטיקה הטבעית"

שום: חייבים ללעוס את שיני השום ולא לבלוע אותם.

השום הוא אחד מהצמחים הנחקרים ביותר בעולם. הוא משמש כתרופה למחלות רבות ויש כאלה שיכנו אותו "האנטיביוטיקה הטבעית".
בהיותו חריף ובעל ריח עז, השום מעורר את המערכת החיסונית ומרחיק את היתושים. אך לא רק. סיפורים רבים ואמונות תפלות מייחסים לשום הגנה מעין הרע, שמירה על הבית והרחקת אנרגיות שליליות טפו טפו טפו…

אנטיביוטיקה ללא אנטיביוטיקה:
השום הוא חלק ממזון פונקציונלי ויעיל מאוד בטיפול במחלות שונות. אכילת שום על בסיס יומיומי תגרום לנו להדבק בפחות מחלות ולחסן את הגוף בצורה טבעית. הוא נמצא יעיל נגד וירוסים, חיידקים, פרזיטים ותולעים מסוגים שונים.
החומר המקנה לשום את ריחו וטעמו האופייניים הוא האליצין. חוקרים מאמינים כי חומר זה מעכב את פעילותם של הרדיקלים החופשיים בגוף ועל כן מונע מצבי חולי רבים.

על תרכובות הגופרית:
תרכובות גופרתיות הן תרכובות פעילות המופיעות המצויות בצמחים כמו חרדל, חזרת, שום ובצל ונותנות לצמחים אלו את ריחם האופייני.
התרכובות נוצרות בצמחים כתוצאה מפירוק של החומצה האמינית ציסטאין.
הפעילות הרפואית של תרכובות אלו כוללת פעילות נוגדת זיהום חיידקי, פעילות אנטי סרטנית, עיכוב ייצור פרוסטגלנדינים (המעורבים בתהליכים דלקתיים), נוגדי קרישה, ואיזון רמת הסוכר בדם.
גופרית מהווה גם מרכיב של רקמות החיבור וקולגן. מזונות עשירים בגופרית עשויים להגביר את האלסטיות והגמישות של רקמות, מה שמביא לשיפור מראה העור.
סלבס רבים מודעים לעוצמת תוספי תזונה כמו השום. הם מאמצים את דיאטת היופי.
מזונות העשירים בגופרית: שום, כרוב, צנוניות וגרעיני דלעת.

לינקים למתכונים:
מתכון לסלט כרוב ברוטב דבש, גי'נגי'ר, אגוזים קלויים וסויה.

מתכון לאגרול סיני עם בצק פילו ושום.

חוקרים רבים מאמינים כי התרכובת האורגנית אליצין היא זו שממלא את כל הפונקציות הרפואיות של השום.
עם זאת, בליעה של שן שום לא תביא לאפקט מירבי, אלא לעיסה, כתישה או מעיכה של שום תשחרר חומר בשם "אלאין "שהופך ל"אליצין" עם פירוק אנזימתי. אליצין הוא הוא החומר הפעיל בשום.

מהם סגולותיו הנוספות של השום?
מסייע במחלות לב וטרשת עורקים.
השום מוריד את רמת הכולסטרול הרע בדם, מונע משומני הדם להדבק לדפנות העורקים ומוריד את לחץ הדם. מוריד את הסיכון לשבץ לב.

נוגד סרטן:
מחקרים הוכיחו כי לשום יכולת להשמיד תאים סרטניים.

מערכת נשימה:
סופח ליחה, וטוב נגד שיעול.

הורדת רמות סוכר בדם:
השום מוריד רמות סוכר בדם ומהווה תרופה פופולארית לחולי סוכרת סוג 2.

הרחקת יתושים וחרקים:
טריק ידוע של טיילים הוא לאכול במהלך הטיול כל יום לפחות שן שום אחת. כך יוכלו להפגש פחות עם חרקים ומעופפים מאיימים יותר או פחות.

שימוש חיצוני בפטריות:
השום יעיל נגד פטריות מסוגים שונים וניתן להכין משחה לטיפול מקומי.

מדוע לא לצרוך שום?
1. ריח השום חזק במיוחד, כשאוכלים שום לאורך זמן, ריח הגוף יכול להשתנות ולהפיג את ריח השום המוכר. גם כשלועסים אותו, לוקח לריח זמן רב להתפוגג.
2. לשום יש השפעה על מערכת העיכול וצריכה מוגברת שלו יכולה להביא לאי נוחות בבטן, בחילות, צרבות, גזים וכאבי ראש. לכן, לסובלים מכיב פפטי (אולקוס) או מהמעי הרגיז מומלץ לצרוך שום במינון נמוך, ולבדוק את השפעתו. אם הוא מעורר תחושות לא טובות בגוף, כדאי להפסיק להשתמש בו.
3. הצמח מגביר את פעילותו של ציטוכרום P-450, ובכך גורם להפחתת ריכוזן של תרופות מסוימות בדם. יש להוועץ עם רופא בנוגע לנטילת תוספים של שום עם תרופות אחרות.

אין מניעה לשימוש בצמח במהלך תקופת ההיריון.

18 תגובות ל“שום”

  1. מאת יפעת:

    שלום
    אני לא מסוגלת לאכול שום טרי במצבו הרגיל, אבל מאד אוהבת שום אפוי בקליפתו
    (אוכלת לאחר הסרת הקליפה).
    האם עדיין נשמרות סגולותיו של השום, או במידה מעטה מאד?
    תודה,
    יפעת

  2. מאת editor:

    שלום יפעת! החומר הפעיל בשום נקרא אליצין. זוהי תרכובת לא יציבה במיוחד. היא נהרסת באופן מהיר על ידי בישול. לכן, אם את רוצה להנות מההשפעות החיוביות של השום (בין השאר חיזוק מערכת חיסון) , עלייך לאכול שום חתוך או כתוש, בצורה לא מבושלת. גם בליעה של שן שום, לא תביא לאפקט המיוחל. חייבים ללעוס אותו כדי להנות מהשפעת האליצין.

  3. מאת יפעת:

    חן תודה.
    תגובתך מקיפה ומובנת.
    להתראות
    יפעת

  4. מאת מאיר:

    בזמן האחרון מעירים לי שיש לי ריח של שום , למרות שאני אוכל פטרוליזיה לנטרול הריח.כאשר אני שואל אם הריח מהפה הם טוענים שהריח מגיע מהגוף ולא מהפה. חשוב לציין שההערות הללו באו רק בזמן האחרון , כנראה מאכילת השום הטרי שיצא לשוק בימים אלו.
    מה אפשר לעשות כדי למנוע את הריחות מהגוף .

  5. מאת editor:

    שלום מאיר! אכן הפטרוזליה ידועה ביכולתה לנקות את הדם ולמנוע ריחות, אך מניסיון קליני של מטפלים, גם שתייה של חליטות צמחים יכולה לעזור. תוכל לנסות לשתות חליטה מעלים של מנטה, נענע, מרווה ושיבא (זהירות!מר). כדי להגיע לתוצאות טובות, כדאי לשתות את התה 3 פעמים ביום. כדי להכין חליטה, יש להשרות את הצמחים במים למשך 10 דקות במים רותחים (אך לא להרתיח אותם יחד, לסנן ולשתות. יום טוב!

  6. מאת אסחאק לוהאם:

    קניתי בזמן האחרון באפריל שום טרי בשוק אני טוחן אותם ,"במיקיסר" שם אותם בסיר<עם מים למטרה רפואית השאלה שלי זה הפסיק לעזור בגלל ששום טרי ללא חריפות.חזקה ריח חזק.שלא התיבש כמה חודשים אין לא תועלת זה נכון.?

  7. מאת editor:

    היי אסחאק
    יש בזה תועלת מסויימת, אך התועלת האנטי חיידקית, נוגדת הזיהום של השום טמונה בהיותו שום טרי.

  8. מאת חיים:

    האם מריחת שום כתוש על המקום הנגוע (פטרת ציפורניים)יעילה?

  9. מאת editor:

    היי חיים
    לשאלתך: זה יכול לעבוד, אבל צריך לדעת על איזה רקע יצאה הפטרת, ובאיזה סוג של פטריה מדובר. ממליצה לך לפנות להרבליסט קליני (מטפל בצמחי מרפא) או נאטורופת. הוא יתן אבחנה מדוייקת יותר בשילוב עם תוצאות מהרופא.

  10. מאת אילנה שניצר:

    שלום רב,
    כתשנו כמות גדולה של שום טרי ישר מן השדה. האם הקפאתו פוגעת ביעילותו?

  11. מאת זמיר בסון:

    אני לועס שום כ16 שנים ולא היה לי לחץ דם מעולם אבל לפני שבוע בדקתי לחץ דם שיגרתית ונמדד 160 על 80 אני צועד כ6 קמ כל יום ואוכל בריא מה קורה פה תודה זמיר.

  12. מאת admin:

    היי אילנה
    האליצין הוא החומר הנחקר ביותר מבחינה רפואית, ובו מצטיין השום. האליצין הוא חומר נדיף, מרגע הכתישה הוא מתנדף במהירות. ישנן תרכובות נוספות יעילות בשום, הנחקרות עד היום.

  13. מאת admin:

    היי זמיר. לחץ הדם משתנה בעקבות גורמים רבים. אפילו ישיבה מול מחשב יכולה להעלות את לחץ הדם. כמו כן, מומלץ לבצע את הבדיקה לפחות 3 פעמים ברצף, לאחר מנוחה של 10 דקות, ולבצע את הבדיקה לפחות פעם בשבוע באותה השעה. כך הנתונים יהיו מדוייקים יותר. עפ"י מחקרים שום מוריד לחץ דם, אך ישנם צמחי מרפא חזקים ממנו, בהורדת לחץ דם. לדוגמא Cimicifuga racemosa. אך רק נטורופאת או הרבליסט יכול לתת לך את צמח המרפא המתאים לך במידה ותצטרך. בריאות שלמה!

  14. מאת יפעת2:

    בס"ד

    שלום,

    יש לי הליקובקטר ולפעמים תוקפים אותי כאבי בטן חזקים וממוקדים,
    זה ממש מעצבן וגורם לי לחוסר תפקוד.
    המליצו לי על אנטיביוטיקה אך אני מסרבת לקחת,
    עכשיו לדוגמא יש לי כאב בטן ובלעתי חצי שן שום, האם זה עוזר? אפילו קצת?
    אני לוקחת גם כדורים של שמן אורגנו אך לא מרגישה שזה עוזר לי?
    האם יש לך המלצה מועילה במיוחד??
    אודה לך מאוד,

  15. מאת editor:

    שלום יפעת!
    הליקובקטר פילורי הוא חיידק ששוכן בדפנות הקיבה. הטיפול האנטיביוטי הוא ארוך ולא תמיד פותר את הבעיה. אם אינך רוצה לקבל טיפול אנטיביוטי (הכולל גם נוגדי חומצה), את יכולה לפנות להרבליסט (מטפל בצמחי מרפא) כדי לקבל פורמולה צמחית לטיפול ספציפ י בחיידק.השום הוא חזק מאוד, ישנם צמחי מרפא שמתאימים יותר. תוכלי לכתוב מייל ל: chen@a.co.il ואוכל לשוחח איתך לגבי מטפל/ת אופציונאלית בהתאם לאיזור מגורייך.

  16. מאת יואב:

    שלום יפעת.
    האם לאכילת שום אפוי אין סגולות בכלל?
    מהי הכמות המומלצת של אכילת שום ביום? האם יש כזה דבר כמות מוגזמת?
    תודה מראש

  17. מאת editor:

    שלום יואב!
    ישנן תרכובות גופרית בשום וכן תרכובות כימיות שעד היום נחקרות. לכן, לשום האפוי יש גם כן סגולות רפואיות רבות. אם זאת, השום הטרי, מגרה את ריריות הקיבה, יש לצרוך ממנו במתינות, מחשש לכאב בטן.

  18. מאת נעם:

    שלום,
    אני בת 12 ואני שותפה בקבוצת רובוטיקה .
    אנחנו השנה חוקרים על שימור מזון בעזרת שום .
    האם יש חומר מסויים שמפיג את הטעם והריח הרע של השום, שאנשים יוכלו לאכול אותו?