האם כדאי לעשות דיאטה מהירה?:

איך מבטיחים צום קל יותר ביום כיפור?

קטגוריה ראשית > טיפים > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

מאת: סיגלית פז הינה דיאטנית קלינית בוגרת האוניברסיטה העברית

מערכת אתר Diet מאחלת לגולשי האתר גמר חתימה טובה וצום קל.

לינקים נוספים ליום כיפור: 8 טיפים תזונתיים לארוחה מפסקת, מה אוכלים אחרי הצום?, מתכון למרק עוף צח, מתכון למרק גריסים וירקות, מתכון לפשטידת פלפלים קלויים, מתכון לעוגת שוקולד עשירה ודיאטטית, מתכון למאפה גבינה בבצק פילו, מתכון לפשטידת כרישה וגבינות, מתכון לאגרול בסגנון סיני.

אנשים רבים חושבים שצום יום כיפור זו הדרך לכפר על ארוחות ראש השנה ולהוריד כמה קילוגרמים. האמת היא שהאבסת הגוף בכמות קלוריות עצומה במהלך שתי ארוחות והימנעות מאכילה ביניהן גורמת לתוצאה ההפוכה.

ההסבר הפיזיולוגי טמון בכך שבארוחות הגדולות אנחנו נותנים לגוף כמות אנרגיה גדולה בהרבה ממה שזקוק לה באמת, ולכן הוא נוטה לאגור את העודפים כשומן לעת הצורך. בהמשך כאשר מתחיל הצום והגוף לא מקבל אנרגיה כלל, הוא הופך לחסכן ומפחית את ההוצאה האנרגטית שלו. התנהלות זו גורמת לירידה זמנית בקצב חילוף החומרים שמקשה בסוף הצום על הגוף להתמודד עם כמות האנרגיה הגדולה אליה נחשף.

מכך ניתן להבין שהרזיה לא תצא מזה, איבוד נוזלים ושריר- יתכן. אז נכון אנחנו לא יכולים לשנות את יום כיפור אך אנחנו בהחלט יכולים להשפיע ולשנות את הרכב הארוחות שלנו בארוחה מפסקת ובארוחה שלאחר הצום על מנת להפחית את התוצאות השליליות הללו.

כדאי לשלב מזונות עם פחמימות מורכבות כמו פסטה מלאה ולחם מחיטה מלאה

כדאי לשלב מזונות עם פחמימות מורכבות כמו פסטה מלאה ולחם מחיטה מלאה

כיצד עוברים את צום יום כיפור בשלום?

כללים לתזונה נכונה במהלך היום שלפני הצום:
1. ארוחת בוקר – הקפידו לאכול ארוחת בוקר מאוזנת הכוללת חלבונים ופחמימות מלאות.

2. אכול כפי יכולתך? אנשים רבים אוכלים מעט במשך היום עד לארוחה המפסקת כדי להגיע רעבים לארוחה ולאכול כמות גדולה שתשביע אותם ותקל על הצום. התנהלות זו פחות עדיפה, כיוון שהיא גורמת לאגירת שומן מוגברת, זאת עקב העמסה גדולה מידי של אוכל על הגוף בזמן קצר. עדיף לאכול כל שעתיים-שלוש עד לארוחה המפסקת. במיוחד מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות כמו קרקרים מחיטה מלאה, לחם מלא, פסטה מלאה. הפחמימות המלאות ימלאו את מחסני האנרגיה הזמינה בגוף (גליקוגן בכבד) ויאפשרו ניצול שלהם בזמן הצום.

3. מים, מים בששון – הקושי העיקרי בצום הוא התמודדות עם חוסר הנוזלים בגוף שמאופיין בצמא, כאבי ראש, סחרחורות ועוד. נוכל למזער זאת ע"י חלוקה נכונה של כמות הנוזלים במשך היום עד לצום. נסו לשתות כל שעה – שעתיים כוס מים, ולהגיע ל – 10-12 כוסות נוזלים עד תחילת הצום.

מאילו מזונות כדאי להמנע?

1. קפה, תה ומה שבניהם – לקראת הצום הפחיתו בשתייה של משקאות המכילים קפאין כמו קפה תה וקולה, עקב היותם משתנים. במידת האפשר נסו להתחיל הפחתה זו מספר ימים קודם על מנת למנוע כאבי ראש שעלולים להגיע בצום עקב חוסר קפאין.

2. ממתקים – נסו להימנע מצריכת סוכרים פשוטים כמו אילו שנמצאים בממתקים המעלים את רמת הסוכר לרמות גבוהות ולאחר מכן יגרמו לירידה דרסטית של הסוכר בדם ורעב מוגבר.

3. פעילות גופנית - הימנעו מביצוע פעילות גופנית מאומצת. בפעילות הגופנית אנו מנצלים פחמימות מהמאגרים, שביום זה חשוב לנו לשמר. שמרו את הפעילות הגופנית לימים אחרים.

לינקים נוספים לצום קל יותר:
מה אוכלים בארוחה מפסקת?
מה כדאי לאכול בשבירת הצום?

לא ניתן להגיב למאמר זה.