איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

ויטמין B12

מפת האתר > מושגים דיאט > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > תוספי מזון

מאת: מערכת Diet

הוויטמין האחרון שהתגלה מבין כל הויטמינים הידועים לנו כיום. שמו קובלאמין. הויטמין בודד מכבד לאחר שחוקר בשם ויפל גילה כי צריכה קבועה של מרק כבד הביא להחלמה ולריפוי חולים ממחלת "אנמיה ממארת", מחלה לטלית אשר קטלה אנשים עד תחילת המאה ה-20.
מולקולת הוויטמין הינה הגדולה ביותר ובעלת המבנה הכימי המורכב ביותר מבין כל הוויטמינים. ויטמין B12 מהווה סדרת תרכובות אשר, בין היתר, חיוניות לייצור DNA בתאים ובכללם תאי הדם האדומים.

ויטמין B12 נמצא בבשר, דגים, פירות ים, ביצים וחלב ומוצריו.

ויטמין B12 נמצא בבשר, דגים, פירות ים, ביצים וחלב ומוצריו.

היכן ניתן למצוא את ויטמין B12 במזון?
ויטמין זה, בשונה מוויטמינים אחרים, מסופק באופן בלעדי ע"י צריכת מזונות מן החי. ויטמין B12 נוצר אך ורק ע"י חיידקים אשר מהם הוא מגיע לגופם של בע"ח.

ויטמין B12 נמצא בבשר, דגים, פירות ים, ביצים וחלב ומוצריו. בשר בקר וביחוד כבד בקר עשירים בויטמין זה. (ראו טבלה בהמשך המאמר).
ישנו
מזון פונקציונלי מתועש שמועשר בויטמין B12 באופן מלאכותי. תוכלו למצוא אותו בדגני בוקר, ובחטיפים מסוימים מלוחים או מתוקים.

תפקידי ויטמין B12 בגוף:
• חיוני לסינתזת DNA וליצירת תאים חדשים, ביניהם תאי הדם האדומים.
• מסייע ליצירת מעטפת התא העצבי – המיאלין.
• מסייע לריאקציות אנזימטיות מסוימות, ביניהן מטבוליזם של חומצות שומן ושל הומוציסטאין: חומצה אמינית אשר גורמת לקרישתיות יתר של הדם.
• מסייע לספיגה יעילה של פחמימות ו
חומצה פולית מהמזון.

חוסר בויטמין B12:
עד לפני זמן לא רב מצבי חוסר בויטמין זה נחשבו נדירים ויוחסו למדינות העולם ה-3 אולם לאחרונה התבררה תמונת המצב שונה. ממחקרים שנערכו בארץ עולה כי, באופן מפתיע, אחוז גבוה יחסית מהאוכלוסייה לוקה בחסר בויטמין זה. יחד עם הפנמת חשיבות התזונה הנכונה והסכנות שבצריכת יתר של בשר אדום חלה ירידה משמעותי בצריכה שלו. הנתון הזה נפוץ בעיקר בקרב נשים אשר אצלן השכיחות ללקות בחוסר ויטמין B12 גבוה פי שניים. במחקרים שנערכו בארה"ב הגיעו לתוצאות ולמסקנות דומות. חשוב מאוד לצרוך ויטמין B12 בדיאטה כדי לשמור על תזונה נכונה.

הסיבות העיקריות לחוסר בוויטמין B12:
• תזונה חסרת ויטמין B12 – מיעוט או הימנעות מצריכת מזונות מן החי ובעיקר בשר בקר כתוצאה ממעמד סוציו אקונומי נמוך, צמחונות וטבעונות וכן בקרב תינוקות יונקים לאמהות צמחוניות או טבעוניות.
• בעיות בספיגת הוויטמין בגוף – תהליך ספיגת הוויטמין בגוף ארוך ומורכב ולכן פגיע. מצבים פיזיולוגיים מסוימים ומחלות שונות עלולים לגרם לליקויים בספיגה יעילה של הוויטמין, ביניהן: מחלת קרוהן, מחלת צליאק וכיבי קיבה שונים. ישנן גם תרופות מסוימות שעלולות להפריע לספיגה.
• אלכוהוליזם – גורם להפרשת יתר של ויטמין B12 בשתן.

לכל מי שחסר ויטמין B12, מומלץ לצרוך ויטמין B12 בכמויות קטנות מידי יום.
קיימים תוספי מזון שונים של ויטמין B12 בבליעה ומציצה מתחת ללשון.
חוסר בויטמין B12 ניתן לגלות בבדיקת דם פשוטה בקופות החולים ובהמלצת רופא.

סימפטומים אופיניים לחוסר בוויטמין B12:
• אנמיה מגלובלסטית – אנמיה שבה, להבדיל מאנמיה הנובעת מחוסר ברזל, כדוריות הדם האדומות גדולות מהרגיל. למרות זאת תסמיני האנמיה זהים והם כוללים: חולשה, עייפות, סחרחורת ודופק מואץ.
• תופעות נוירולוגיות שונות – כתוצאה מפגיעה במיאלין. השכיחות לתופעות אלו גבוהה בעיקר בקרב קשישים הסובלים מחוסר בויטמין וכוללות: בעיות זיכרון, תחושת נימול בגפיים, חולשה בשרירים, הפרעות שינה, עייפות קשה, אי שקט ועצבנות עד למקרים של דיכאון.
• מחלות לב וכלי דם – כתוצאה מעליה ברמת החומצה האמינית הומוציסטאין.
• עלייה בשכיחות מומים בעובר, בייחוד פגמים בתעלה העצבית, בגולגולת ובמוח. כמו כן עלייה בשיעור ההפלות הטבעיות.
• בעיות במערכת העיכול: כאבי בטן, גזים, עצירות/שלשול, אובדן התיאבון.
• בעיות פוריות – אימפוטנציה בגברים, וביוץ לא סדיר בנשים.

סוג המזון
תכולת הויטמין (מק"ג) ל – 100 גרם מוצר
כבד בקר
83
בשר בקר רזה (ירכה, פלה, פלה מדומה, כתף)
4
כבד עוף

16.8
כרעיים עוף
0.2
הודו אדום
0.4
טונה משומרת בשמן
2.2
חלב
0.4
גבינה לבנה/ קוטג' 0.4
גבינה צהובה 1.5
ביצה קשה 1.1

ויטמין B12 נחוץ לגוף בכמויות מזעריות שאותן קל לספק בתזונה  נכונה ומאוזנת הכוללת מזונות מן החי. בזמן הלידה גוף התינוק מכיל מאגרי ויטמין B12 אשר עשויים להספיק לו ל-5 שנים הבאות בחייו בתנאי שתזונתו מאוזנת.

בכל יום הגוף מאבד מהמאגרים הקיימים של הויטמין. כדי להשלים חוסר זה יש לצרוך מזון מן החי (מאחר ולא כל הכמות נספגת ביעילות בגוף).
אין עדויות לתופעות לוואי מיוחדות במינונים גבוהים שכן עודפי ויטמין B12 מופרשים בשתן אולם בכל מקרה לא מומלץ לעבור את ה- ug 2,000 ליום.

6 תגובות ל“ויטמין B12”

  1. אחלה מאמר,
    מפורט ומעניין.

  2. מאת editor:

    היי יניב
    תוכל למצוא מאמרים מעניינים נוספים בניוזלטר שלנו. ההצטרפות היא חינמית ותכנים חדשים מתעדכנים מידי שבוע. להלן הכת': http://www.newspapers.co.il/magazine.php?id=5

  3. מאת יוסי וולקוב:

    אישתי חולת סרטן לבלב נמצא B12 1500; עודף. מה זה אומר?

    תודה על תשובתכם

  4. מאת admin:

    שלום יוסי
    האם הערך הוא 1500? או שיש עודף של 1500 יח'? מהם הערכים המצויינים כגבולות? רפואה שלמה!

  5. מאת איילה:

    שלום,

    מהי הכמות של B12 שרצוי לאכול ביום על מנת שתהיה כמות נורמלית של ה-B12?

  6. מאת editor:

    היי איילה

    המינון של ויטמין זה קשור לגיל, משקל וכן המצב: הריון או ספיגה נמוכה במערכת העיכול. וכמו שנאמר: כל מקרה לגופו. רופא מוסמך או נטורופאת יוכל לתת לך אינפורמציה בהתאם לנתונים האישיים שלך.