לא כל המשמין הוא חטא: מאכלים שכיף וצריך לאכול:

ג'ינג'ר (זנגביל)

קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > צמחי מרפא

מאת: חן אדדי, B.Med.Lab.Sc, CI.H, מטפלת בתזונה וצמחים למודעות ואנרגיה.

זהן קנה שורש שמוצאו באסיה. הוא כיכב לפני אלפי שנים אצל ההודים, והגיע לרפואה הסינית המסורתית ומשם אלינו למערב. הוא בין הצמחים הנחקרים ביותר כיום הודות פעילותו החזקה והחומרים הפעילים שבו.

מעולה להצטננויות, גזים, ובחילות.

הג'ינג'יר מעולה להצטננויות, גזים, ובחילות.

הגי'נג'ר מוכר כתבלין באוכל אסייתי ובתבשילים שונים, הולך טוב עם תה בתוספת צמחי מרפא אחרים כמו לואיזה, מליסה ולימון גראס.

צעירים שנוסעים להודו יעידו כי תה עם לימון, ג'ינג'ר ודבש יעיל להצטננות ואכן קל מאוד לבקש במסעדה בהודו, תה עם גי'נגי'ר. הצ'אי המסורתי המפורסם כולל את הג'ינג'ר יחד עם הציפורן, התה השחור והחלב.

קר? שתו ג'ינג'ר
אכן, ג'ינג'ר טוב להצטננות ולמחלות קור. הוא מחמם את הגוף ומגרש את הרוח, הקור והלחות לפי הסינים. למעשה, אם מרתיחים חתיכות דקות של גי'נגי'יר ושותים כמה כוסות ביום, מזיעים. ג'ינג'ר נחשב למייזע חם והוא מצוין גם לשפעת, מכיוון שהוא מונע את הצמרמורות ואת תחושת הקור. ממש סוויט לוג' (סאונה) פנימי.

ג'ינג'ר יכול לעזור גם למי שסובל מקור בכפות הרגליים או הידיים. הוא משפר את זרימת הדם לחלקים הפריפריים של הגוף.

הג'ינג'ר מכיל מס' רב של חומרים פעילים: פנולים פשוטים, שרפים, חומצות אורגניות, ויטמינים ומינרלים ועוד. מה שנותן לו להיות בעל השפעות רפואיות נוספות.

הפרעות עיכול
הגינגי'ר נחשב לצמח קרמנטיבי (סופח גזים), או במילים אחרות, במקרה של אזעקת אמת (כרוב, כרובית, קישוא, חומוס, שעועית או מחוללי גזים נוספים), הוא יספח את הגזים ויקל על ההרגשה (ועל הריח). הוא גם מגן על רירית הקיבה. הוא גם צמח מניע צי' ע"פי הסינים ולכן יעיל גם במקרה של תסמונת מעי רגיז.

כדאי להרתיח את הג'ינג'יר או לגרדו דק כדי להפיק ממנו את המיטב

כדאי להרתיח את הג'ינג'יר או לגרדו דק כדי להפיק ממנו את המיטב

לא עוד בחילות
ג'ינג'ר מצוין לבחילות. אם אתם בנסיעה ארוכה או עולים על מעבורת או ספינה, כדאי לקחת ג'ינג'ר. הוא מחזיק כשבוע גם ללא קירור ואפשר תמיד לגרד אותו בפומפיה ולהוסיף אותו לתה. אפשר למצוא בחנויות טבע גם ג'ינג'ר ממותק.

ג'ינג'ר מעולה נגד בחילות בהריון, הוא בטוח לשימוש מאחר ואין תיעוד לרעילות לעובר אך כדאי לצרוך אותו בפיקוח מקצועי.

תוספת למאכלים
הג'ינג'ר מלווה מאכלים רבים ומשמש כחלק מתזונה סינית מחזקת לחורף שקט. לפי הסינים, ירידה במערכת החיסון נובעת מקור שחודר אל הגוף. הגינגי'ר נחשב צמח מחמם ויבש. בכך הוא מחזק את מערכת החיסון. אפשר להוסיף אותו למרקים ולתבשילים שונים. מי שאוהב סושי יגלה אותו בצבע ורדרד בצד הצלחת. זהו גי'נגי'ר יפני כבוש עם צבע מאכל ורוד. (Gari Shoga)

רוצים להתפנק? מתכון למרק כתום עם גי'נגי'ר, הל וציפורן באדיבות הפסיכותראפיסטית דניאלה בוס.

מתכון לסלט כרוב ברוטב דבש, ג'ינג'ר, אגוזים קלויים וסויה באדיבות הגולש אלעד חסיד.

איך משתמשים בו?
בג'ינג'יר כדאי להתמש כתוספת למאכלים כמו עדשים, אטריות מוקפצות, או עם הסושי. אפשר לשלב אותו בתה גם בחליטה. לשם מיצוי הפוטנציאל הרפואי שלו כדאי להרתיחו או לגרדו בפומפיה.

הג'ינג'יר חריף. כדאי להזהר עם החריפות. עם הזמן אפשר ללמוד כמה חריף אנחנו רוצים שזה יהיה, ובהתאם לכך להרתיח, לגרד או רק להשרות במים רותחים כ – 10 דקות.

מתי לא לקחת ג'ינגי'ר?
על אף פעילותו החזקה, הגי'נגי'ר אינו רעיל ובטוח לשימוש. אך כדאי לשים לב: גי'נגי'ר מגביר זמינות ביולוגית של תרופות ולכן אין לקחת אותו סמוך לנטילת תרופות. הוא יכול להגביר את השפעתן.

לא ניתן להגיב למאמר זה.