הייטק – על הדבש ועל העוקץ

כללי > מאמרים נבחרים

באדיבות: איה הוד, נטורופתית מוסמכת  www.ayahod.com
מאת: מערכת "Diet"

אומרים שנכנסנו לעידן חדש. עידן ההי טק, הננו טק. העידן שבו נחזיק מכשיר אחד קטן, מחשב קטנטן שיכלול את כל מה שאנחנו צריכים בחיים: יומן, אינטרנט ואי מייל, רדיו, טלפון, ומה לא.
ככה, נוכל לחסוך זמן יקר. קניות בסופר? יש אינטרנט ומשלוחים הביתה, עיתון? מחלקים ברכבת ובינינו "למי יש זמן לקרוא עיתון?", בעידן של היום זמן= כסף. והעבודה לוקחת את רוב היום.

בעבודה הזמן מהווה גם הוא פקטור מרכזי ודומיננטי. יש עומס מהבוס, יש עומס על הבוס, ויש עומס על הבוס של הבוס. כולם רוצים תוצאות. כולם כבר לוקחים כדורים נגד כאבי ראש.
העבודה גובה מחיר בריאותי גבוה. זה לא בריא לאף אחד מהצדדים. גם בעבודה עצמה אנשים נוטים לקחת יותר ימי מחלה ולהחסיר עבודה. היצירתיות יורדת, הראש מנופח ועסוק. ואח"כ? אח"כ יש את הפקקים.
השיגרה הזו גובה מחיר ואומנם קיימת מודעות לגבי הנזקים של שעות עבודה מרובות ולחץ, אבל למעשה, לא נעשה הרבה כדי לשפר את המצב.

שאלתי את מיטב חבריי המקיפים אותי בחיי האישיים וכן המקצועיים מה מחזיק אותם בשיגרה המטורפת הזו. איך הם לא מתייאשים?
האם הרעפת המתנות, התנאים, ההטבות, הארוחות מצ'פרים את המצב?
מצד המעסיק,עובד חולה או עובד עייף עולה לחברה כסף, מצד העובד, התרופות והטיפולים גם הם יקרים ועולים כסף. עושה רושם שהמעגל ממשיך וממשיך עד שמתחילות להופיע בעיות ומחלות שונות.

hitech ראשי

הסטרס לא מופיע בתלוש המשכורת

1. שפעת ולא רק בחורף
נטיה לסבול מתופעות השפעת הכוללות כאבים בכל הגוף. השפעות כבר מזמן אינן מסתכמות בשלושה ימי מחלה בלבד כמו שהורגלנו לראות או לחוות בעבר. היום שפעת יכולה ל"תפוס" אדם וללוות אותו ל- 3-4 שבועות, לרתק אותו למיטה ולהשאיר אותו עוד כמה חודשים בתחושות שהוא "לא ממש חזר לעצמו". תוסיפו על זה את הנתון המסתמן ששפעות ומצבים ויראליים מתחילים להופיע לא רק בחורף.

2. מחלת הנשיקה והרפס
מחלה שמאפיינת ירידה מתמשכת במערכת החיסון ובעקבותיה ביטוי של הוירוס החוצה.

3. כאבי ראש
כאבי הראש מחייבים משככי כאבים אשר לאורך זמן פוגעים בכבד.

4. עודף משקל
תזונה לקויה, דיאטה שאינה מוקפדת, ישיבה ממושכת מול המחשב, אכילת ארוחות עסקיות גדולות (ראה מאמר: תצטרף אליי לעיסקית?) ספורט ופעילות גופנית שמסתכמת בלהתניע את הרכב ולחנות. אנשים בעלי עודף משקל נמצאים בסיכון גדול יותר למחלות לב וכלי דם, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה וסכרת.

5. חרדה ופחדים
אי עמידה בזמנים, פרפקציוניזם וצריכה מוגברת של קפאין יכולה להוביל למצב של חרדה ולגרום אט אט לשחיקה נפשית.

6. חוסר מנוחה, תשישות, סטרס
רבים שומעים את המילה "סטרס" וחושבים שמדובר רק במצבים מלחיצים כמו פיטורים, דאגות, או עומסי עבודה. אך לגוף, מסתבר, יש פירושים אחרים לסטרס.

סטרס יכול להתבטא בחוסר שעות שינה , חשיפה ממושכת לקור או לחום, עבודה ועירנות בשעות "לא שעות" , אכילה לא מסודרת שמתבטאת בדילוג על ארוחות, דיאטה חריפה, שתיית קפה מרובה, אכילה של ג'אנק פוד לאורך זמן.
הביטוי לסטרס מגיע גם מסביבת העבודה: חשיפה ממושכת לאור מלאכותי כמו הפלורסנט, למסך המחשב, לסביבת עבודה סגורה ללא חלונות ובלי אוורור נכון.

הרעיון הוא שסטרס הוא כל סוג של מתח הגורם לגוף להרס ולמוות של תאים. והמתח הזה כאמור, יכול לנבוע ממספר רב של מצבים שאינם בהכרח נפשיים, אך, לצערי, כולם משפיעים פיזית על הגוף.
האמרה הישנה אומרת שגוף האדם יכול לספוג עד שלושה ימי סטרס רצופים ולהתמודד עם המצב, זאת מאחר ולגוף מערכות משוב ובקרה המאזנות את עצמן במצבי סטרס. אך לאחר שלושה ימים רצופים בהם אדם חווה סטרס, הגוף מתחיל לגבות מחיר יקר. התוצאות יכולות להיות מורגשות מיידית: כאבי ראש, כאבי שרירים, תסמונת מעי רגיז, תופעות בטן ואולקוס.

מה קורה בגוף בזמן מתח?
עפ"י מחקרים שנעשו ישנה הפרשה מוגברת של מס' הורמונים: קורטיזון, אלדוסטרון ואדרנלין. הורמונים אלו מצויים בגופינו כדי לסייע לגוף להגיב מיידית כמו בטבע, תקיפה או בריחה. מנגנון זה נועד לשרת את האדם ולסייע לו במצבי מצוקה. אך כשמנגנון זה מנוצל לאורך זמן והלחץ מתמשך ונמצא ברקע כל הזמן, הגוף מאבד מינרלים וויטמינים, לחץ הדם עולה, רמת הסוכר בדם אינה מאוזנת, יכולות להופיע בעיות עיכול, בעיות בלב ובכליות ויתכן קושי עתידי להכנס להריון.

נשים והיי טק
היי טק כבר מזמן אינו שייך רק לגברים, נשים רבות נכנסו לתעשייה הזו. מידי חודש פוקד גם את האישה המודרנית, המחזור. נשות קריירה רבות מדווחות יותר על כאבי מחזור, תחושת מלאות, כבדות, גודש ועצבנות המשפיעים גם על שינויים במצב רוחן. עליית משקל בהיריון לעיתים אינה מאוזנת.

ומה לגבי הריון? אישה העובדת בהייטק ונכנסת להריון לא תמיד מודעת להשפעת רמות הלחץ והשעות הלא שגרתיות על גופה. ידוע שמצבי סטרס משפיעים על המערך ההורמונלי בגוף. נושא האיזון ההורמונלי והתחזוקה במהלך ולאחר ההריון (במאמר על תזונת אימהות טריות) מאוד חשוב כדי למנוע בעיות כמו נשירת שיער, שינויים במצב הרוח, חולשה או חסרים תזונתיים.
אז תשתה קפה טורקי ותתעורר?
נס או שחור? כמה קפה אנחנו שותים ביום? רוב האנשים מדווחים על מספר כוסות רב של קפה ביום. כשאני שואלת בדבר התמכרות לקפה, הרוב אומרים לי: "אני? מכור?! מה פתאום!
באמת? באמת באמת??
מבחן הניסיון של התנזרות מקפה לחלוטין ליום אחד בלבד מעולם לא אכזב. כשהגוף לא מקבל את שלו, הוא עובר תופעות גמילה שונות: כאבי ראש חזקים יכולים להופיע, תחושת "חוסר" שנראית ממש כמו התמכרות. נס או שחור? הקפאין מעמיד מציאות שונה ממה שחשבנו. אני עצמי אוהבת קפה ושותה אותו בשמחה והנאה מרובה, אני לא חושבת שיש לוותר עליו אלא אם כן קיימת בעיה בריאותית כלשהי המצדיקה זאת כגון, כאבים, דלקות, רגישות לקפאין, חרדות ועוד. אך כאשר מגזימים (כמו בכל דבר בחיים) נוצרת בעיה.

איך עוברים את גבול הארומה הטוב?
שוקולד, תה, שוקו, קקאו ומשקאות אנרגיה אנשי הייטק רגילים לעשות בקפה, שימוש רב מידי. הקושי להתעורר בבקרים, שתיית קפה בשעות הצהריים ואחר-הצהריים כדי להישאר מפוקסים ועירניים, אחרי ארוחת הצהריים כדי לא להרדם על המחשב ובכלל אם הבאתם תינוק לעולם, נעשה מאמץ על אנושי להחזיק את העיניים פקוחות. התלות בקפאין הולכת וגדלה, בעיית העייפות והעירנות חוזרת ואף מחמירה (לאחר שההשפעה הממריצה חולפת) והמינון הנוכחי כבר כבר לא ממש משפיע. נוצר צורך בעוד ועוד קפאין ובקלות מגיעים לכמויות אדירות.
על השפעות הקפאין ראה מאמר נס או שחור ? הכל על הקפאין.

מניעת נזק Stress Management
אורח חיים נכון הוא המפתח לבריאות שלמה ואריכות ימים. כדאי לזהות את המקומות בהם אתם נכנסים ל"סטרס" ולנסות לנשום. להרגע. לקחת את הדברים בפרופורציה. זה לא תמיד קל, אבל, כדאי מידי פעם, לטפוח לעצמכם על השכם ולאמר: עשיתי ככל יכולתי. ובמקביל: לא יצאתי מגדרי. לא שטפתי את הגוף בהורמוני לחץ. שמתי גבולות, הורדתי כמה שעות.
ניתן למנוע את הנזק הנגרם מאובדן רכיבי תזונה חשובים ע"י אכילת מזונות בעלי ערכי ויטמינים גבוהים, מזונות עשירים במגנזיום, סידן, סיבים תזונתיים וכן אומגה 3.
נטורופת מוסמך יוכל גם להתאים באופן אינדיוידואלי פורמולת צמחי מרפא אשר תסייע לפי הבעיה ממנה סובל האדם.

על תזונה ועייפות
מה יש במקרר? מה אנחנו מאסנים בארונות ה"פינוק?" נקניקים, גבינות, ירקות ופירות, מעדני חלב מלאי סוכר, שוקולדים, קרואסונים, עוגיות והרבה הרבה קמח לבן. מזונות מעובדים מכילים כמויות גדולות חומרים משמרים, חומרי טעם וריח ומונו סודיום גלוטמט. חומרים אלו עלולים לעצבנות למצבים של כאבי ראש, הזעה, ושינויים לא מוסברים במצב הרוח. בעידן ה"מהיר" יש נטיה לחטוף משהו, או לאכול שניצלים מעובדים ואוכל מתועש.
ארוחה עיסקית גורמת בדר"כ לאכילה הרבה מעבר לרעב האמיתי. מנה ראשונה, שניה, וקינוח הם מעמסה יומיומית על מערכת העיכול המסכנה. העיכול יתבצע בעצלתיים, לעיתים מלווה בנפיחות קלות (או כבדות). העייפות תגיע ואיתה קרוב לוודאי, הקפה.

אימון גופני
אנשי היי טק מתחלקים לשניים כאשר מדובר בתחום הפעילות הגופנית.
אלה שמשקיעים, ואלה ש"אין מצב!".
אלה שמשקיעים מאמינים, ממש כמוני שיש לנתב את הלחצים החוצה, כל סוג של ספורט או פעילות גופנית מנקז רעלים, ממריץ את הגוף, מחזק את מערכת החיסון, ממלא מצברים, נותן שלווה, שמחה וביטחון עצמי.
גוף שאינו פעיל, הולך ומתנוון, עולה במשקל, אינו חש רענן, עלול לסבול מעצבנות וקשיי ריכוז ונוטה לאסוף על הדרך כמה מחלות.
לכל אדם מבנה אישיות ייחודי אשר יקבע במידה רבה את סוג ואופי הפעילות המתאימה לו. פילטיס, יוגה, אימון אירובי לירידה במשקל, אימון CORE. כולם מבורכים כדי להכנס לכושר. לא כל אחד מסוגל להתמיד בפעילות ספורט כלשהי לבדו ורצוי שיצרף אליו מישהו או יצטרף לקבוצה שמתאמנת או יוצאת להליכה יומיומית. זה עוזר.

לסיכום:
אורח חיים נכון הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית ומחשבה בריאה הם מתכון מנצח לחיים מלאים בשמחה ועם קצת פחות דאגות. כדאי לנו לקחת אחריות על בריאותנו ולטפל בגוף ובנפש. הם חשובים מאוד, לא פחות מהמשכורת.
התאמת תפריט אישי על ידי נטורופת והתאמתו למקומות בהם אוכלים, הכוונה לשינוי הרגלים ומתן כלים להתמודד עם המציאות הקיימת, עושה שינוי של ממש.

גו'ן סקאלי ממקימי "חברת מחשבי אפל" אמר ש"הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא אותו". כדאי להסתכל קדימה גם כשמדובר בגוף ובבריאות שלנו, למה שלא נמציא אותם כבר היום?


מאת: מערכת "Diet".

לא ניתן להגיב למאמר זה.