אדום, אדום – הליקופן

קטגוריה ראשית > תזונה נכונה > אבות המזון, ירקות ופירות > מפת האתר > מושגים דיאט

מאת: מערכת Diet

ליקופן הוא הקרטנואיד בעל הפיגמנט האדום. זהו פיגמנט מדהים בעוצמתו כאנטיאוקסידנט מאוד חזק, ויש המכנים אותו כטורף הרדיקלים החופשיים. הוא מצוי בשפע בעגבניה ובמוצריה: רסק עגבניות, קטשופ, עגבניות מיובשות.

הליקופן מצוי בשפע בעגבניה ובמוצריה

הליקופן מצוי בשפע בעגבניה ובמוצריה

הליקופן עמיד בפני בישול ומפתיע בתכונותיו: חימום או בישול עגבניות גורם לליקופן להיות יותר דומיננטי ולהגביר את פעילותו. הוא מסיס בשומן ולכן הוא גם נספג טוב יותר בנוכחות שמן. זו הסיבה שכדאי להשתמש במעט שמן (עדיף שמן זית או קנולה) כשמכינים רוטב עגבניות. ברסק עגבניות או בקטשופ יש יותר ליקופן (פי 4) מאשר בעגבניות טריות.

יש לו נטייה להצטבר בריאות ובבלוטת הערמונית, ולכן קשור בירידה בשכיחות בסרטן באיברים אלה. למעשה, הוא משמש כמרכיב דומיננטי בתרופות טבעיות  נגד סרטן הערמונית ונמצא יעיל גם כחלק מתזונה לריפוי טבעי במחלות לב וכלי דם. מחקרים שנעשו על סרטן בבלוטת הערמונית הראו שמיצוי שלם של העגבניה כולה, השפיע טוב יותר ממיצוי של הפיגמנט ליקופן לבדו. כנראה תודות להשפעתם של חומרים פעילים נוספים בעגבניה שטרם נחקרו. ליקופן נחקר גם ונמצא יעיל בהפחתת הסיכון לסוכרת, הוא גם יעיל בהאטת הזדקנות העור.

רוצים להגדיל את צריכת הליקופן? נסו את מגוון המתכונים שלנו המשלבים עגבניות ורוטב עגבניות:
מתכון לקציצות גזר ברוטב עגבניות
מתכון לסלט עגבניות ועשבי תיבול
פסטה ברוטב עגבניות ובזיליקום

מקורות טובים לליקופן הם שעועית אפויה או מבושלת, פפאיה, קטשופ, אבטיח, אשכולית אדומה, פלפל אדום מתוק, מיץ עגבניות, רסק עגבניות, מרק עגבניות ועגבניות טריות.

לא ניתן להגיב למאמר זה.