האם כדאי לעשות דיאטה מהירה?:

תזונה נכונה לפי הרמב"ם

קטגוריה ראשית > טיפים > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

מאת: אריק בלום כותב האוגדן "מהות החיים" ומרצה בנושא "הומור מחזק את הנפש".

קשה להאמין שהכללים שתבע הרמב"ם לפני מעל 800 שנה מהווים גם היום את יסודות התזונה הנבונה ואורח החיים הבריא. הרמב"ם (רב משה בן מימון), הוגה דעות ורופא פורץ דרך, כתב אחד-עשר ספרי רפואה בהם דן במגוון רחב של תופעות רפואיות והיה מראשוני המטיפים לרפואה מונעת.

תזונה נכונה עפ"י הרמב"ם

תזונה נכונה עפ"י הרמב"ם

בין המלצותיו, ישנן רבות המקובלות גם כיום כמו הצורך בהתעמלות, אכילה מתונה, הקפדה על שינה מספקת ועל היגיינה אישית.

חגית פלס, דיאטנית קלינית ואחראית תזונה במכוני הלב של מכבי אספה עבורנו את כללי היסוד לתזונה נבונה שתבע הרמב"ם ובחנה כיצד הם עומדים במבחן הזמן:

"לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב, ולא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא כדי רביע משבעתו…".
פלס מסבירה שגם היום ממליצים לקום מן השולחן לפני שחשים בתחושת מלאות. מחקרים מראים כי תחושת השובע מגיעה כ- 20 דקות לאחר סיום הארוחה ולכן מומלץ לאכול כשמרגישים רעב קל ולסיים את הארוחה בתחושת שובע ולא בתחושת מלאות.

"לעולם כשיאכל אדם, ישב במקומו … ולא יהלך ולא ירכוב ולא יזעזע גופו…לא יבלע שום מאכל בלי
לעיסה…"

פלס מסבירה כי אחד העקרונות החשובים הוא להקדיש זמן לאכילה איטית בישיבה לשולחן.
לא לאכול בצורה לא מודעת (למשל מול הטלוויזיה) ולא לחטוף אוכל בעמידה.
וכמובן שיש ללעוס היטב את האוכל לפני הבליעה כדי להקל על פעולת המעיים.

"לעולם ישתדל אדם שיהיו מעיו רפויים ויהיה קרוב לשלשול מעט…"
פלס מסבירה כי גם הרמב"ם הבין את חשיבות השמירה על יציאות רכות וטען כי עצירות מביאה לגזים ולמחלות. כיום הוכח כי יש להימנע מעצירות וכי תזונה עשירה בסיבים (מירקות, ודגנים מלאים) חשובה לעידוד פעולת מעיים תקינה.

"וכל מי שיושב לבטח ואינו מתעמל…אפילו ואכל מאכלות טובים ושמר על עצמו…כל ימיו יהיו מכאובים וכוחו תשוש".
לדברי פלס ידוע כי כדי לשבור את המשוואה של עודף משקל ומחלות יש לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע. הרמב"ם הכיר בחשיבות פעילות גופנית לצד תזונה נבונה והמליץ על צעדה לפני ארוחת בוקר.

לגבי השינה אמר הרמב"ם : "דע כי השינה תיכף אחרי אכילה מזקת לכל בני האדם…יש לחכות עד שיהיה בין האכילה והתנומה 2 עד 4 שעות".
פלס מסבירה כי כיום רואים בתחום השינה חשיבות בריאותית רבה.
הרמב"ם הבין את הקשר בין שינה טובה לבריאות הגוף – המליץ על 8 שעות שינה בלילה,
אך התריע מפני שינה במשך היום ושינה מיד לאחר הארוחה.

לא ניתן להגיב למאמר זה.