לאכול בשביל הנפש: מאכלים מרוממי מצב רוח:

אספרגוס: מלא בחומצה פולית, עשיר בויטמינים

קטגוריה ראשית > תזונה נכונה > אבות המזון, ירקות ופירות > קונים בריא > אוכל בריא

מאת: מערכת Diet

אספרגוס קיבל את שמו מהיוונים הקדמונים.

אספרגוס בא טוב עם הרבה חומצה פולית

אספרגוס בא טוב עם הרבה חומצה פולית

אבל היו אלה הרומאים, אשר טיפחו את הירק הזה. הם נהנו לאכול אותו כל השנה והיו הראשונים שלמדו להקפיא אותו (מרכבות מהירות לקחו את האספרגוס מאזור נהר הטיבר אל קו השלג של האלפים שבו הוחזק במשך שישה חודשים עד לחג האפיקורוס).

היום, במהלך עונת האספרגוס, בכל מסעדה בגרמניה, מציע התפריט הרגיל שלהם גם "spargelkarte", תפריט אספרגוס מיוחד אשר יכול להיות מובנה מ 45 וריאציות שונות של ירק האביב הראשון.

יתרונות האספרגוס:
1.המדע המודרני מצא כי אספרגוס הוא המקור המזון השני הטוב ביותר לחומצה פולית וקבוצת ויטמיניB , הקשורים לירידה בסיכון למומים מולדים עצביים והורדת הסיכון למחלות לב ומחלות הכבד.
2. על פי המוסד הבין לאומי לסרטן, אספרגוס מכיל כמות גבוהה של גלוטטיון, נוגד חמצון חזק במיוחד. זהו אחד החומרים הלוחמים החזקים ביותר נגד סרטן.
3. האספרגוס הוא בעל ערך גבוה של ורוטין, שהוא בעל ערך על בחיזוק כלי הדם. אספרגוס הוא גם מקור טוב של חלבון, ויטמין A , ויטמין C, סידן וברזל.
4. לתינוק המוציא שיניים:  אפשר להקפיא אספרגוס מבושל, ולתת לו למצוץ וללעוס, הוכח במחקרים כמרגיע.
הגיל שאפשר להתחיל: 8- 10 חודשים (מבושל ומרוסק).

עכשיו כשאנחנו יודעים כמה הוא בריא לנו, כדאי  ללמוד איך לטפל בו:
כיצד בוחרים אספרגוס בשוק?
כדאי לבחור אספרגוס ירוק בהיר וסגור (לא פורח).
איחסון בבית:
יש לשמור את האספרגוס טרי ונקי, קר ומכוסה. לנתק או לחתוך את הקצוות הקשים ולשטוף במים חמימים כמה פעמים. להכניס למקרר בכלי מכוסה או בשקית אחסון מפלסטיק. כדאי להשתמש בו בתוך יומיים או שלושה מקסימום.
בישול: אספרגוס יש לבשל כמה דקות בלבד כדי לקבל את מלוא הבריאות באכילתו. תלוי בעובי, יש לבשל אותו כ 5 עד 8 דקות.  למטרות סלט או טבילה ניתן לחלוט אותו למשך דקה אחת  או שתיים. בכל מקרה, יש  לקררו במים קרירים בכלי נפרד, כי אחרת הוא ממשיך להתבשל.

איך משלבים אותו בארוחות היום יומיות?
רעיונות קלים להוספת אספרגוס לארוחות שלכם:
1. מוסיפים כוס אחת של ירק מבושל, ולהוסיף לירקות החתוכים בצלחת.
2. אפשר לבשל אספרגוס ולהוסיף למחיר ביצה קשה, לסלט תפ"א ו/או לחביתה.
3. לבשל ולחתוך לקוביות להוספה לאורז או קוסקוס.

4. סיני מוקפץ טוב עם אספרגוס. זה לוקח 3-5 דקות כדי להקפיץ את האספרגוס. יש כל מיני אפשרויות ושילובים: נסו להחליף את הבקר ועשו את המוקפץ עם ברוקולי ואספרגוס. נסו צדפות עם אספרגוס ניצן קטן, מערבבים ומטגנים, או טופו, גזר ואספרגוס מוקפץ.

5. לסלט, ניתן להשרות גבעולי אספרגוס מבושלים קלות ברוטב ויניגט לשעה שעתיים ולקשט עם עירית קצוצה ופלפלים אדומים קלויים. לסלט מהיר יותר ויומיומי השליכו אספרגוס קצוץ לתוך אוסף הירקות המועדפים עליכם.

6. אספרגוס בגריל יוצא ממש טעים. בחרו את הגבעולים הגדולים, כי הם נופלים פחות אל הגחלים, מישכו אותם עם שמן זית ושום. פזרו מלח ופלפל ושימו ישר על הגריל במשך כ – 10 דקות, (יש להפוך לפחות פעם אחת).

הידעתם?
אספרגוס ירוק או לבן? אם אתם כמו רוב האירופים, התשובה היא לבן. האספרגוס הלבן הוא לא זן שונה: הצבע הלבן שלו מושג על ידי גידול של גבעולי האספרגוס תחת ערימות עפר כך שהשמש אינה מגיעה אליהם והם אינם יכולים לייצר כלורופיל (ירוק).
בהינתן התנאים המתאימים של שמש ומים, אספרגוס מסוגל לגדול בכ -  2 ס"מ בשעה!

בתאבון ולבריאות.

2 תגובות ל“אספרגוס: מלא בחומצה פולית, עשיר בויטמינים”

  1. מאת אלי אטיאס:

    למה השתן מסריח אחרי אכילה של אספרגוס?

  2. מאת editor:

    שלום אלי,
    אספרגוס מכיל תרכובת גופרית שמכונה מרקפטן. היא מצויה גם בבצל, בשום, בביצים מקולקלות ובהפרשות של בואש. הריח המיוחד נגרם כשהחומר הזה מתפרק במערכת העיכול. לא לכל האנשים יש את הגן שמייצר את האנזים שמפרק מרקפטן, כך שחלק מאיתנו יכולים לאכול אספרגוס מבלי להסריח. מחקר שפורסם בכתב העת 'בריטיש ג'ורנל אוף קליניקל פרמקולוג'י' מצא שרק 46% מהבריטים שנבדקו הפיקו את הריח, בעוד ש-100% מהצרפתים שנבדקו הריחו.
    בברכה
    צוות אתר דיאט