מתכון חזה עוף מתובל עם אורז ובצל סגול:

השמנת יתר בילדים

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > מאמרים נבחרים


המספר ההולך וגדל של ילדים בעודף משקל בארץ ובעולם בכלל, מצריך מחשבה, דאגה, והתערבות מצידינו המבוגרים. השמנת הילדים בעולם המערבי גוברת ממספר סיבות:
ראשית התזונה של ימינו ובעיקר תזונת הילדים קלוקלת ותעשייתית, מלאה בהורמונים ובשומנים לא חיוניים וחסרה באבות המזון החיוניים לילדינו אשר זקוקים למרכיבים אלו לגדילה התקינה ובנייה של הגוף. בנוסף לתזונה זו, המורכבת מתוספי טעם וצבע בעיקר ורוויה בשומנים שאינם בריאים, רב הילדים של ימינו אינם מוציאים במשך היום את אותה האנרגיה שנהגו הילדים להוציא בעבר. בעידן הטלוויזיה והמחשב הילדים בעיקר מאמצים את מוחם אבל פחות מאמצים את גופם במשחקים וספורט בחוץ. כמו כן ההשמנה יכולה להיות קשורה בהשפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות שליליות כמו סכרת, עודף כולסטרול, בעיות הורמונאליות, פגיעה בצמיחה, בעיות שלד ועצמות, דיכאון ודימוי עצמי נמוך היוצרים מעגל סגור שקשה לצאת ממנו .
מטרתנו כהורים היא למנוע מצבים אלו ולתמוך בילדים בכמה מישורים על מנת שיוכלו לשמור ולאזן את משקלם לרמה הבריאה. והשאלה הגדולה שנשאלת היא- איך עושים זאת?
ראשית יש לאבחן מדוע קיימת השמנת היתר- תזונה לקויה, מחלת רקע, מצב רגשי או שילוב של כולם, ולבנות תזונה קלינית אצל נטורופת המותאמת לילד באופן אישי .
חינוך ושינוי הרגלי התזונה מוטל על ההורים ולרוב דורש שינוי תזונה ודפוס מחשבה לכל המשפחה. חשוב להבין שעם כל הקושי שבדבר ההתגייסות, יש לכלול את כולם תוך הסבר על שינוי בבית לאורך חיים בריא יותר התורם לכולם ושהשינוי אינו נגרם "בגלל האח/ות השמן/ה". נקודה זו נחוצה להבנה.
מתן חיזוקים:
השתדלו להרבות במתן חיזוקים לילד ומניעת ביקורת מנמיכה. במקום לומר לו כמה הוא שמן ואת "הפגמים בגופו" מצאו את היתרונות ואמרו אותם ("איזה שיער יפה" ,"כמה שאתה חזק" וכדומה) חזקו אותו על ההישגים בבריאות בתזונה ובספורט וכמובן לא לשכוח את האחים הנוספים. הרגשה זו של תמיכה חשובה מאוד לתהליך.

פעולות עיקריות בשינוי-
מניעת הכנסת מזון המסכן את הבריאות לתוך הבית- ברגע שאין בבית ממתקים וחטיפים מיותרים, ממרחים שאינם מזינים, מזון תעשייתי כגון שניצלים מטוגנים מראש ואבקות אינסטנט לאכילה, כבר מתחיל השינוי …
הכנסת מזון מזין לבית- יש לדאוג שיהיה בבית מזון טרי ומגוון (ירקות ופירות שונים, דגנים מלאים, קטניות בשר שלא מתועש ודגים ).
חינוך להרגלי אכילה: צריך להתאים את מספר הארוחות ביום, לחנך לאכילה איטית, ללא צפייה בטלוויזיה או במחשב בזמן האוכל. דבר אשר עלול לצור שיבוש במנגנון השובע והעיכול…וחשוב שכלל זה יחול על המשפחה כולה.
על ההורים נדרשת האחריות על האוכל שנכנס לתוך הבית, אך על הילד מוטלת האחריות על האוכל שנכנס לגופו. תנו לילד מידה של חופש בחירה של מזונו. הוא זה שבוחר מתוך המוצרים הקיימים מה לאכול.
מומלץ לבשל יחד.
פעילות גופנית: לעודד את הילד לשחק בחוץ, לרשום את הילד לחוג (שחיה, אומנות לחימה, משחקי כדור, התעמלות, קפוארה ועוד …) אפשר לצאת לפעילות ביחד דבר אשר יכול להוות דוגמא טובה,חיזוק הקשר עם המשפחה, תמיכה וזמן איכות.

לסיכום: יש לתת חשיבות עליונה בהתייחסות למשפחה כמכלול ויחידה שלמה הנדרשת לשינוי!
כאשר ההורים ושאר המשפחה לוקחים חלק פעיל בטיפול להשמנת היתר מתקבלת תוצאה טובה יותר ועמידה לאורך זמן במישור התזונתי פיזיולוגי והן במישור הנפשי.
עצם המאמץ המשותף לשינוי תזונתי, הדוגמא החיובית של ההורים כלפי הכללים שלהם והמאבק המשותף- ישנן תוצאות חיוביות ומועילות לשינויים החלים.
מומלץ להיוועץ בתחילת השינוי עם רופא הילדים (למטרת אבחון פיזיולוגי), נטורופת מוסמך (המלצות תזונה מתאימות,תמיכה ואסטרטגיה טיפולית ומתן פתרונות לבעיות בזמן השינוי) וכל איש מקצוע היכול לתרום.. פסיכולוג, אחות בית הספר ,גננת וכו'.

רפואה שלמה
לבני רז
נטורופת N.D. וטפל בכיר בשיאצו
0544-795940

לא ניתן להגיב למאמר זה.