סטיביה – מלך הממתיקים

כללי > מאמרים נבחרים > קטגוריה ראשית > תוספי מזון וצמחי מרפא > צמחי מרפא > קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי > קטגוריה ראשית > תזונה קלינית

מאת מערכת דיאט

 

סטיביה הינו צמח במקור מדרום אמריקה המוכר ביותר כמקור של ממתיקים טבעיים במקום סוכר, למעשה ילידים בדרום אמריקה השתמשו בצמח כממתיק במשך מאות שנים, אך צמח הסטיביה ידוע גם בשימושו כתרופה טבעית לכל מיני תחלואים .
הסטיביה עוזר לירידה במשקל מתיקותו כפולה פי 300 מהסוכר הרגיל אך יש בקושי בשפעה על רמות הגלוקוז בדם והצמח אינו מכיל קלוריות, ידוע בסגולתו לעזרה בטיפול בסוכרת, לחץ דם גבוה וצרבת, להורדת רמות חומצת השתן, הגדלת חוזק השרירים וחיזוק הלב.
מקור השם : הצמח נקרא על שם הרופא והבוטנאי פדרו חאימה אסטבה מהמאה ה 16

סטיביה

סטיביה

כיום צמח הסטיביה הינו אלטרנטיבה טבעית לממתיקים מלאכותיים, והוא בחירתו של הפיזיקאי האמריקני ומבקר נגד הסוכר גארי טאובס שאמר כי הסוכר שאנו צורכים היום גורם לעליה חדה של רמות האינסולין בדם , הוא טוען כי הסוכר ולא השמן הוא האחראי למגיפת ההשמנה ושורה ארוכה של מחלות .
במאמר לניו יורק טיימס אמר גארי : " צמח הסטיביה מקבל את הקול שלי כממתיק הטוב ביותר, מעצם היותו היחיד שבאמת טבעי … " תמציות של הצמח היו בשימוש כממתיק במשך מאות שנים . ביפן , הסטיביה כבר נמכרת בצורה נרחבת כתחליף לסוכר מאז שנת 1970 ועד כה לא נודעו כל תופעות לוואי מתועדות בנושא.
דוד גילספי, מחבר הספר "רעל מתוק" תוהה לגבי הצמח, ובספרו הוא הכניס את הסטיביה לרשימת ממתיקים שהוא מאמין שצריך יותר לחקור לגביהם .
ואכן, חששות הועלו לסירוגין על הסטיביה לאורך השנים, בערך באותה תקופה שתחליפי סוכר אחרים כגון "סכרין" היו חומרים מסרטנים חשודים החלו לחקור גם על הסטיביה, ואז בשנת 2008 ממש בוש נתן אור ירוק ופעמוני האזעקה החלו לצלצל.
המרכז למידע לטובת הציבור פרסם הודעה באותו זמן, שאומרת כי הצמח מזיק וכי "זה מוקדם מידי לאפשר לצרוך את החומר במשקאות מוגזים דיאטטיים ובמשקאות מיץ הנצרכים על ידי מיליוני אנשים , הצמח אושר ע"י ה FDA רק כתוסף תזונה ולא כממתיק מלאכותי .
אך, על פי רוב, הוכתר הסטיביה על ידי אנשי מקצוע שונים בתחום הבריאות וחברות של מוצרים טבעיים, כתרופת פלא טבעי במקום הסוכר .
חברת "שוופס" אוסטרליה השיקה פפסי הדור הבא ושיווקה אותו כ "זן החדש של הקולה הממותק באופן טבעי עם סטיביה " וכי " בצמח נמצא בשימוש מאות שנים ברחבי העולם וידוע כי הוא ממתיק טבעי לחלוטין" .
ד"ר אלן ברקלי דוברת איגוד הדיאטנים של אוסטרליה אמרה בתגובה כי, צמח לא יכול להיות טבעי לחלוטין כמו שמערכת השיווק של שוופס היתה רוצה שנאמין .
למרות זאת, אליס גיבסון, דיאטנית במכון בודן להשמנת יתר, תזונה, פעילות גופנית והפרעות אכילה באוניברסיטת סידני, רואה בסטיביה כאופציה טובה לאנשים ששומרים על משקלם או סופרים קלוריות.
היא מציעה לקנות את הצמח בצורתו הטבעית ולקטוף עלים לשימוש כממתיק טבעי, בהמשך לכך היא טוענת כי "הסוכר לא רע אם הוא נצרך בכמויות מתונות, במידה ואנשים צורכים הרבה חשוב מאיפה מקור הסוכר ממשקאות קלים או פירות" .
היא אומרת, כמו עם רוב המזונות, המינון עושה את ההבדל, "אנו זקוקים לסוכר, פחמימות ושומן כדי לשרוד, אך מעל רמות מסויימות זה כבר יוצר בעיה … רק בגלל שמשהו נגזר באופן טבעי לא אומר שזה טוב לנו " .
סגולות הסטיביה
בברזיל בשנת 1986 ערכה קבוצת חוקרים מחקר על השפעת הסטיביה על רמות הסוכר בדם, התוצאות הצביעו על שיפור בערכי הסוכר בדם ובמיוחד על שיפור במקרים של חולי סכרת.
חוקר בשם מאליס מאוניברסיטת סאו פאולו עשה מחקר על השפעת הסטיביה במקרים של לחץ דם, תוצאת המחקר על חולדות בעקבות שימוש בסטיביה הראה על ירידה בלחץ הדם.
צמח הסטיביה מעורר פלאים במקרים כמו : בעיות בעור – חיטוי של פצעי בגרות, שריטות, כוויות, פטריות למיניהם, מרפא אפטות ודלקות חניכיים , משפר מצב של פצעי לחץ
מכיוון שהצמח ללא קלוריות וללא פחמימות הוא טוב במקרים של קנדידה (דיאטת קנדידה) ולכל דיאטות נטולי פחמימות למיניהם .
איך משתמשים ?
העדיפות היא כמובן לצרוך את הצמח בצורתו הטבעית, ניתן להשיג במשתלה או בבית טבע, עם העלים הטריים עושים חליטה (בכדי להמתיק כוס אחת מספיק עלה אחד של סטיביה) וממתיקים איתה את התה, קפה או כל מאכל אחר שיש צורך להמתיק, חשוב לציין שוב כי הצמח מתוק פי 300 מסוכר רגיל כך שאין צורך בכמות גדולה.
במידה ואתם מעדיפים מוצר מוגמר כגון : אבקה, עלים מיובשים או נוזל סטיביה חשוב לוודא כי החומר מכיל סטיביה בלבד ללא כל תוספת אחרת, את המוצרים הנ"ל ניתן למצוא היום בכל מדף בסופר או בבתי טבע .

לא ניתן להגיב למאמר זה.