- פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה - http://www.diet.co.il -

תעשיית הבשר – בעד ונגד

Posted By natali@a.co.il On 25 בנובמבר 2013 @ 13:17 In אוכל בריא,כללי,מאמרים נבחרים,תזונה נכונה | Comments Disabled

בסרט "ישנוני" של וודי אלן, הבעלים של מסעדת "הגזר השמח – מזון בריא" מופשר לאחר שנים רבות בהם היה מוקפא לאחר שנכנס לניתוח שגרתי של כיב קיבה שהסתבך. לאחר שהוא מעט מתאושש, רופאיו מקבלים דיווח על התנהגותו. מסתבר כי הוא ביקש לארוחת הבוקר נבט חיטה, דבש אורגני וחלב נמרים. ההיסטוריון שבינם אומר – כן, אלו היו המאכלים שנחשבו בריאים בתקופתו, והרופאים סביב לא מבינים – מה הם לא שמעו על טיגון בשמן עמוק? סטייקים? עוגות קצפת או פאדג' שוקולד?

דנה רובין

בשנים האחרונות תופעת הטבעונות והצמחונות הולכת ומתפשטת. יש אומרים כי מדובר בטרנד חולף, והוא יעבור כשם שבא, אחרים מדברים על מגמה שהם צופים שתלך ותתעצם ככל שהזמן עובר. הסיבות המביאות אנשים להמנע מאכילת בשר, ולעתים גם מוצרים אחרים שמקורם מהחי כמוצרי חלב וביצים, הן רבות. חלקם בוחרים להמנע ממוצרים אלו כיוון שהם מנסים לשמור על אורח חיים בריא ומאמינים כי תזונה צמחונית או טבעונית תקדם אותם בשמירה על אורח חיים שכזה. אחרים מזדהים עם סבל בעלי החיים והסיסמה ש"בשר הוא רצח" ונמנעים מאכילת חיות.

Image courtesy of Suat Eman at FreeDigitalPhotos.net [1]

Image courtesy of Suat Eman at FreeDigitalPhotos.net

על המוסריות שבאכילת בעלי חיים

הוויכוח על הנקודה הזו אינו חדש. על פי הדת הבודהיסטית אחד החוקים הראשוניים הוא – אל תעשה נזק. בודהיסטים רבים המאמינים גם בגלגול נשמות אדם בבעלי חיים, נמנעים מאכילת בשר משום ציווי זה, אולם במרבית תרבויות האדם, אכילת בשר היא חלק בלתי נפרד מהתרבות.
אם בעבר אנשים היו קרובים יותר אל הטבע וגידלו או צדו את החיות שאת בשרן אכלו, כיום ריכוזי האדם הגדולים הינם עירוניים ומרוחקים מתעשיית הבשר. את תוצרת התעשייה הזו הם צורכים כמוצר מעובד שאינו מזכיר את המקור ממנו הוא נלקח.
אחת הטענות הראשיות העולות ביחס למוסריות אכילת בעלי חיים נוגעת לנקודה זו ומועלית בידי הלוחמניים יותר מבין הצמחונים והטבעונים. לשיטתם, הסיבה בגללה אנשים ממשיכים לצרוך בשר היא התעלמות מכוונת מהידיעה מהו מקור המזון שאותו הם צורכים. אילו היו נותנים לעצמם דין וחשבון – אומרים טוענים אלו – אנשים היו מפסיקים לצרוך בשר.

על המוסריות שבתעשיית הבשר
דעות מעט יותר מתוחכמות אינן מדברות על צריכת בשר כשלעצמה אלא על המוסריות שבתעשיית הבשר המקומית. מילא להרוג חיות לצרכי אכילה, אבל למה להניח לחיות לסבול עד למותן? דעה זו מקבלת חיזוקים אחת לתקופה עקב כתבות החושפות את מצבן של החיות בתעשיית הבשר ולא מכבר למשל, בתוכנת "כלבוטק" שחשפה את תנאי התרנגולים הירודים במשחטת זוגלובק [2].
הרעיון העומד מאחורי דעה זו אומר כי גם אם סופו של תרנגול בצלחת, הרי שיש להתייחס אליו בכבוד ולתת לו תנאים טובים עד להריגתו. דעה זו אחראית לא רק לענייני אכילת בשר אלא גם לאכילת מוצרים מהחי. אם נתייחס לביצים למשל הרי יש הפרדה בין ביצים רגילות, ביצי חופש וביצים אורגניות. בעוד שביצי חופש שמות את הדגש על תנאי מחיית התרנגולות, ביצים אורגניות שמות את הדגש על המזון האורגני אותו צורכות התרנגולות.
כנגד הדעה האומרת כי גם אם סופה של החיה בצלחת, עלינו לכבדה בחייה, יש את אלו הסוברים כי אם מקבלים את ההריגה – מה זה כבר משנה איך מתייחסים לחיה לפני כן?

על הבריאות שבהימנעות מאכילת בשר

ככל יתר הנקודות הנוגעות לצמחונות וטבעונות, גם לסוגיה זו תומכים נלהבים משני צידי המתרס. הטבעונים והצמחונים מוכנים להשבע בכל היקר להם כי לא רק שניתן לקיים אורח חיים בריא טבעוני, אלא שאורח חיים כזה הוא בהכרח בריא יותר מאורח חיים הכולל אכילת בשר ומוצרים מהחי.
לעומתם, רבים הם הסוברים כי תזונה טבעונית גורמת לחוסרי תזונה ופוגעת בבריאות. המחלוקת נמשכת לא רק בין אנשים שעוסקים באכילת בשר או הימנעות מאכילת בשר, אלא גם בקרב תזונאים ואפילו חוקרים. קיימים לא מעט מחקרים המדגימים כיצד אכילת מוצרים מהחי פוגעת בבריאות, ולצידם לא מעט מאמרים נוספים המדגימים כי אכילת בשר מהחי תורמת לחיים ארוכים יותר ובריאים יותר.

הדיון סביב אכילת בשר ומוצרים מהחי אינו חדש וסביר שימשך עוד שנים רבות. יחד עם זאת היחס לתעשיית הבשר הוא יותר הומוגני וגם אוכלי בשר נלהבים מזדעזעים כאשר הם צופים בתנאי מחייה, הובלה ואחזקה ירודים של החיות.


Article printed from פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה: http://www.diet.co.il

URL to article: http://www.diet.co.il/general/13605-%d7%aa%d7%a2%d7%a9%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%91%d7%a9%d7%a8-%d7%91%d7%a2%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%92%d7%93

URLs in this post:

[1] Image: http://www.diet.co.il/wp-content/uploads/meat2.jpg

[2] זוגלובק: http://www.globes.co.il/news/%D7%96%D7%95%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%91%D7%A7.tag

כל הזכויות שמורות ל © 2009 Diet.co.il.