תזונת האם והתינוק – משלב ההיריון ועד לינקות

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > היריון, לידה, הנקה > כללי > מאמרים נבחרים

תזונה בריאה הינה אחד הגורמים החשובים המשפיעים על בריאותנו ועל הרגשתנו הטובה במהלך חיי היום יום. הנושא הופך אף חשוב יותר כשאנו  אחראים להזנה לא רק של הגוף שלנו, אלא גם לגוף של עובר מתפתח או תינוק. תזונת האם משפיעה ישירות על העובר שהיא נושאת ברחמה כמו גם על החלב של האם המניקה ממנו ניזון התינוק, לכן כל רכיב תזונתי של האם ישפיע על התינוק בשלבים אלה.

תזונת האם והשפעתה על העובר במהלך ההריון:
הקשר הינו ישיר וברור  – כל מזון שהאם צורכת מגיע גם למערכת של העובר. למרות שמה שמגיע אל העובר הוא מזון מעובד חלקית, כל החומרים שהכיל המזון אותו צרכה האם עדיין מגיעים אליו. זאת הסיבה לכך שצריכת הקפה והתה הינה מוגבלת במהלך ההריון ל-3 כוסות ליום או לכך שמומלץ לצרוך לא יותר מ-3 מנות סויה בשבוע (בגלל החומר דמוי ההורמון הנשי שנמצא בו). למידע נוסף על הגבלות תזונה במהלך ההריון מומלץ לפנות לרופא המטפל.

תזונת התינוק לאחר הלידה – הנקה:
התזונה אליה עובר התינוק לאחר יציאתו לעולם מרחם אינו הינה חלב אם, אותו לרוב הוא יונק מאמו. כיוון שהחלב המופק בחזה של האם מושפע ממרכיבי התזונה שלה, כך הם גם הופכים לחלק מתזונת התינוק. מומלץ להימנע מחומרים אלרגניים נפוצים כגון תפוזים או תותים, וכמובן להקטין את צריכת הקפאין ככל האפשר. גם אלכוהול משפיע על חלב האם לכן הינו אסור לצריכה עבור אמהות מניקות.

תפקידם של תחליפי החלב בתזונת התינוק:
לעיתים כתוצאה מסיבה כלשהיא לא ניתן להניק את התינוק בחלב אם. לעיתים מדובר במצב שבו החלב אינו מופיע ולכן לא ניתן להניק או שתהליך היניקה או השאיבה כה כואב וקשה לאם שמוחלט לוותר עליו, לעיתים גם מדובר בהחלטה אישית של האם לא להניק את התינוק. במצבים אלה על התינוק לקבל תחליף לחלב אם שיספק את הצרכים התזונתיים שלו. קיימות מספר חברות שונות המייצרות תחליפים לחלב אם, וקיימים גם סוגים רבים עם תוספים לשיפור מערכת העיקול, לחיזוק המערכת החיסונית ועוד. כל תחליפי חלב האם עוברים אישורים של משרד הבריאות ובדיקות מחמירות לפני יציאתם לשוק בכדי לוודא שהם אכן מספקים את כל צורכי התזונה של תינוקך.

לא ניתן להגיב למאמר זה.