משקאות קלים מזיקים לשיניים

קטגוריה ראשית > היריון, לידה, דיאטה לילדים ולנוער > דיאטה ותזונה נכונה לילדים > כללי > מאמרים נבחרים

מאת: שרון

 חשוב שרופאי השיניים יחזרו ויזכירו שוב ושוב למטופלים עד כמה חשוב לנקוט בצעדים הנחוצים לשמירת בריאות השיניים שלהם. צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי וביקור קבוע במרפאת השיניים אמנם חשובים מאד לשמירה על בריאות הפה, אבל לא די בכך. גם לדיאטה יש תפקיד חשוב בשמירה על שיניים בריאות.

למרות שהיום הטכנולוגיה העדכנית בתחום רפואת השיניים מאפשרת שיקום הפה באופן מדהים, עדיף שלא תגיעו למצב של אובדן שיניים רק בגלל שהזנחתם את ניקיון השיניים ולא שמרתם על בריאותן (לגבי השתלות שיניים מחירים ותנאים אחרים תוכלו לבדוק אצל רופא השיניים שלכם).

למרבה הצער, שתיית משקאות קלים מוגזים באופן קבוע הפכה אצל אנשים רבים במדינה לדרך חיים. בארצות הברית צורך האדם הממוצע כ-45 ליטרים של משקאות קלים בשנה! הבעיה היא שאנשים רבים אינם מודעים לנזק הגדול שגורמים המשקאות המוגזים לשיניים.

שתיית משקאות קלים ומוגזים יכולה להזיק למבנה השן ולגרום לבעיות חמורות של ריקבון. סודה מוגזת מכילה כמויות גדולות של סוכר, יותר מ-11 כפיות סוכר! בקבוק משקה רגיל מכיל כ-19 כפיות סוכר!! אבל לא מדובר רק בסכנה שטמונה בתכולת הסוכר. משקאות מוגזים מכילים גם חומצות שמאכלות את האמייל של השיניים וגורמות לאדם להיות פגיע יותר לעששת ולשחיקת ציפוי האמייל של השיניים. אנשים, ובעיקר צעירים וסטודנטים, ששותים משקאות קלים במשך היום בשיעורים ובשעות הלילה כשהם לומדים – נמצאים בסיכון רב מאד ליצירת ריקבון בשיניים. כאשר צורכים סודה למשך זמן ארוך, השיניים בעצם רוחצות בחומצה לאורך תקופה ממושכת. שלא לדבר על כך שהסוכר בסודה מומר גם הוא לחומצה על ידי החיידקים בפה, כך שביחד, הדבר מהווה מתכון טוב להרס השיניים!

למרות שיש אנשים שחושבים שמשקה מוגז דיאט הוא טוב יותר כי הוא אינו מכיל סוכר, חשוב שידעו שמשקאות הדיאט עדיין מכילים את אותן חומצות שיכולות לגרום לנזק רציני. אנשים גם חושבים שטוב לשתות משקה מוגז דיאט כי הוא אינו מכיל קלוריות, אבל אותו תרחיש חל גם עליהם.

לא רק צעירים וסטודנטים נמצאים בסיכון, אלא גם מבוגרים. אם אתם חייבים לשתות סודה, עדיף שתגבילו את עצמכם לפעם אחת בכל יום בזמן הארוחה. זאת, כדי להפחית את החשיפה לסוכר ולחומצות. עם סיום האוכל יש קודם כל לשטוף את הפה במים כדי לנטרל את החומצות, ואז לצחצח שיניים עם משחת שיניים שמכילה פלואוריד ולשטוף במים. התנהגות שכזו תסייע להפחתת שחיקת האמייל בשיניים, תשמור על שיניים בריאות לאורך זמן ותמנע את הצורך לעבור בעתיד טיפולי שיקום פה. אגב, השתלות שיניים מחירים ותקופת החלמה הם אינדיבידואליים, לפי מצבו הספציפי של כל מטופל.

 

לא ניתן להגיב למאמר זה.