איך שורפים שומנים, חלק ג'

כללי

מאת: דפנה לב מומחית בתזונה וספורט מנהלת את www.aley-daphna.co.il בעלת שיטת רזים לחיים בריאים. http://razim.aley-daphna.co.il

נו…אז מתי כבר השומנים נשרפים?

אחרי 20 דקות בערך מתחילת הפעילות הגופנית האירובית (מבחן הדיבור זוכרים?) הגוף השתכנע שאתם רציניים ומתכוונים להמשיך לעבוד, בינתים מדידת הפחמימות הזמינות מראה על ירידה במאגרים הגוף נכנס לשלב ב'. חומצות השומן יהוו את הרכיב הדומיננטי בייצור האנרגיה וירידה במשקל כתוצאה משימוש בשומנים תתרחש.

שוקולד, פירות או פחמימות זמינות אחרות אינן מומלצות בסמוך לאימון.

שוקולד, פירות או פחמימות זמינות אחרות אינן מומלצות בסמוך לאימון.

נעשה סיכום בינים בהרפתקאות השומן והפחמימות בשבילי הדם והשריר.

בזמן מנוחה הגוף משתמש בחומצות שומן זמינות בדם (טריגליצרידים בשמם המלא) לשם הפקת אנרגיה בסיסית לכן תמיד יהיו חומצות שומן בשריר אבל הן רק טיפות בודדות, לא כאלו שישפיעו על המשקל.

בעת המעבר ממנוחה למאמץ גדל בבת אחת הצורך באנרגיה. כמות השומן שהייתה בשרירים והוותה כ 60% מהאנרגיה בזמן המנוחה, אינה מסוגלת לענות על הדרישה האנרגטית של השריר.

כאן באות לעזרת השריר הפחמימות האגורות המאגר נקרא גליקוגן.

השימוש בגליקוגן עולה ומזג האויר מתחמם, בוודאי תרגישו שהשמש יצאה ממחבואה ואז תווכחו לדעת שיש גם גשם טרופי חם, אולם ממבט קרוב יותר נראה כי זהו חום של פעולת שרירים וזיעה שהיא תוצר לוואי של חום ופירוק אנרגיה.

לאחר כ 20 דקות שבוודאי מרגישות כמו 100 שנות בדידות, בהם יש ויכוחים פנימיים על מהות החיים ונשאלת השאלה הרת הגורל האם אני באמת צריכה את זה, האם זה שווה ולמה אי אפשר להמשיך להשאר שמנה אז מה אם השמלה קצת צפופה ?…ואז מה אם הכרס גדלה, אז נמשוך עוד מזומנים ונקנה מכנסים קצת יותר גדולים נפתח חור בחגורה ונסתכל יותר על הפנימיות ופחות על הגיזרה… ועוד לפני שבאה לעברי המדריכה החתיכה עם מבט של מכי"ת טירונים במחנה 80 אני מחליטה לשנות את הגישה ואומרת לעצמי תמשיכי יא פדלאה,את לא רואה כמה את נהנית ? האמת היא שלא שמתי לב…הנאה.. איפה את חמודה? שוב מסתתרת בפינה?

בכל מקרה בין שיחה לשיחה כבר עברה רבע שעה ועוד 5 דקות כאלו אני מתחילה להרזות ומפלי שומנים יפלו ממני ובסיום האימון לא תזהו אותי…

מרגע שמתחילות חומצות השומן לעשות את הדרך מהמאגר לדם ומשם לשריר אנחנו צריכים להמשיך עוד חצי שעה באותו קצב לפחות כדי לשרוף, לשרוף, לשרוף…

את בטוחה? אין דרך אחרת? את שואלת…ואני אומרת ספורט זו התרופה הכי טובה- תזהרי את עלולה להתמכר אליה…

היה שווה לחכות לחלק הרביעי בסדרה שלקוחה מתוך ההרצאה שנתתי בפני קהל רב.

מהי תרומתה של הדיאטה – אחרי שדיברנו על שומנים, ספורט וסבל…

בנימה אופטימית זו כשיש סוף טוב להרפתקאות חומצות השומן בעולם, נדבר על תרומתה של הדיאטה למאזן פירוק ושימוש חומרי הדלקת המטאבולי, ובאופן מעשי זה נשמע כמו : מה צריך לאכול על מנת להגביר את השימוש בשומן בעת הפעילות הגופנית.

כאן נכנס לתמונה מושג חדש שנקרא תשישות.

תשישות זו תכונה שמתגנבת לאיטה למסילה לאליפטיקל, או לאופנים לא משנה איך נתחבא לה היא תמצא אותנו לפי הריח של הזיעה…

הרכב התזונה שאנו צורכים משפיע על הרכב הדלק שייעשה בו שימוש לצורך הפקת אנרגיה . דיאטה מאוזנת ומותאמת אישית לך שנבנת ע"י איש מקצוע בהתחשב באורח חייך, במשקל, באהבות וברגישויות שלך, מובילה אותך לתוצאות אופטימליות של אימון ותשישות נסבלת כלומר שתוכל לבצע אימון, בסביבות שעתיים של פעילות משולבת אירובית וסיבולת שריר.

תזונה עשירה בשומנים תביא לתשישות מהירה מאשר תזונה מאוזנת או מבוססת פחמימות, כלומר בשפת המעשה, מי שאוכל הרבה שומנים ואומר לעצמו "לא נורא היום נלך לחדר כושר ונקרע את הצורה…" זה לא יעבוד טוב, כי הוא יגיע לתשישות יותר מהירה האימון יהיה פחות אפקטיבי.

לעומת זאת יש את המתאמנים שאוכלים פחמימות פשוטות סמוך לזמן האימון, אומרים לי אני חייב שוקולד כדי שתהיה לי אנרגיה, או: " לא הספקתי לאכול אני חייבת איזה פסק זמן…"

אפילו פרי או לחמניה, לא מומלצים בחצי שעה שלפני האימון.

אמנם פחמימות פשוטות גורמות להפרשה מוגברת של אינסולין. שמכניס את הסוכר לשריר אך הוא גם מכניס את הסוכר לתאי השומן, דבר המעכב את יציאת חומצות השומן. וגורם להיפוגליקמיה (ירידת סוכר בדם).

שריפת שומנים חלק ד'

לא ניתן להגיב למאמר זה.