- פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה - http://www.diet.co.il -

חשיבותם של הויטמינים

Posted By On 10 במאי 2010 @ 11:44 In תוספי מזון וצמחי מרפא | Comments Disabled

מאת "מערכת Diet"

אנו לעיתים קרובות טועים וחושבים שויטמינים נחוצים רק לילדים חלשים שלא התברכו בתיאבון בריא, לאנשים רזים במיוחד או לחולים. אולם ויטמינים נחוצים לכל שכבות האוכלוסייה ואף אנשים שנראים בריאים לחלוטין עלולים ללקות במחסור בויטמינים.

צריכה יומיומית של פירות וירקות מוסיפים ויטמינים לגוף

ויטמינים מהצומח: פירות וירקות במגוון צבעים

לדוגמא: אכילה של מוצרים המכילים סידן היא מצויינת לעצמות, אך  לא תהיה יעילה ללא ויטמין D. ויטמין D עוזר לסידן להספג ובלעדיו הסידן לא ימצא את דרכו אל העצם. מי שאינו מקבל ויטמין D בכמות מספקת מהמזון או אינו נחשף מספיק לאור השמש (ויטמין D נוצר עם החשיפה לשמש), יכול לסבול מדלדול עצם ולהגביר את הסיכון לשברים בעצמות.

מהם הויטמינים ומדוע הם כה חשובים לגופנו?
ויטמינים הינם רכיבים אורגניים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף ובלעדיהם לא היינו יכולים לחיות, הם משמשים כזרזים וכקופקטורים לתהליכים חיוניים בגוף. הויטמינים נחוצים לגוף בכמויות מזעריות ואת מרביתם הגוף איננו מסוגל לייצר בעצמו. על כן עלינו לצרוך אותם מהמזון. מי שנמצא בתהליך דיאטה אינו צריך לחשוש מנטילת ויטמינים בשל ערכם הקלורי. הויטמינים נטולי קלוריות ולכן אינם משמינים.

תפקידי הויטמינים:
1. חיוניים לתהליך הגדילה.

2. מסייעים לתהליכים מטבוליים בגוף.

3. מסייעים לעיבוד אבות המזון.

4. דרושים לתהליך הפקת האנרגיה מהמזון ולתהליך העיכול.

5. משתתפים ביצירת הורמונים וכדוריות הדם בגוף.

6. משתתפים ביצירת כימיקלים הדרושים לפעילות עצבית תקינה.

7.מונעים מחלות ועשויים להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וסרטן.

מקורות לויטמינים:
ויטמינים מצויים באופן טבעי במקורות מן החי – בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים. במקורות מן הצומח ניתן למצוא אותם בפירות ובירקות.

נהוג במדינות מסוימות להוסיף ויטמינים למוצרי מזון כמו דגני בוקר (B12, חומצה פולית), לחמים ומרגרינות.

בנוסף ניתן לצרוך ויטמינים כתוספי מזון. למי לא יצא לעבור בבתי מרקחת ולראות קיר שלם של צנצנות, כמוסות וכדורים צבעוניים עם שמות לא תמיד מוכרים. חברות רבות מייצרות ויטמינים כתוספי מזון, ואין כבר צורך לרסק לילדים כדורי ויטמינים בתוך הקציצות. יתרה מכך, אפשר למצוא ויטמינים "ידידותיים" לילדים בצורת סוכריות ג'לי (ויטמין C), סוכריות לעיסה טעימות או מטבעות שוקולד.

10 סיבות ידועות למחסור בויטמינים:
מחסור בויטמינים הינו לעיתים קרובות תוצאה של אורח החיים המערבי ועלול להגרם מסיבות שונות ומגוונות:

1. תזונה לא מאוזנת שאינה כוללת את כל אבות המזון, ארוחות לא מסודרות או תפריט לא מגוון.

2. צריכת מזון מתועש ומעובד – במהלך תהליכי העיבוד ויטמינים רבים נהרסים. אבל זה לא הכל. מזונות מעובדים המכילים פחמימות מזוקקות דורשים ויטמינים לשם עיכולם ועלולים לגרום לחוסר ויטמינים בגוף.

3. דיאטת הרזיה – לצריכה יומית תקינה של ויטמינים דרושים 1600 קלוריות ומעלה של מזון מגוון ועשיר.

4. מצב נפשי – מתח ודיכאון עלולים לגרום לניצול מאגרי הויטמינים בגוף, או בקיצור, כדאי לצאת מהלחץ ואם אפשר להיות בשמחה!

5. צריכת אלכוהול ועישון עלולים להשפיע על ספיגת הויטמינים ולדלדל את מאגרי הויטמינים בגוף. גם נטילת תרופות מסוימות על בסיס קבוע יכולים לגרום לתופעה.

6. מחלות שונות – בזמן מחלה הגוף משתמש במאגרי הויטמינים בגוף וכתוצאה מכך הם מידלדלים.

7. היריון והנקה – במהלכם הגוף דורש אספקה מוגברת של ויטמינים ומינרלים. לנשים הרות יש הוראות מפורשות מרופא משפחה לנטילה של חומצה פולית (B9ׂ) במהלך ההריון.

8. פעילות גופנית מאומצת וממושכת עלולה לגרום לדלדול מאגרי הויטמינים בגוף.

9. זקנה – עם הגיל יורדת יעילות הספיגה של הויטמינים בגוף.

10. מחסור במזון ורעב.

סימפטומים למחסור בויטמינים: עייפות מתמשכת, חולשה, בעיות בריכוז ובזיכרון, בעיות בעור, בשיער ובציפורניים, בעיות במערכת העיכול, בעיות בראייה, אנמיה.

מצבי עודף בויטמינים – הרעלת ויטמינים
מצבים אלו שכיחים בדר"כ לעודף ויטמינים המסיסים בשומן ( A, D, E ו- K ). עודף ויטמינים המסיסים במים ( ויטמין C וויטמינים מקבוצה B )  מופרשים בשתן ובזיעה, הויטמינים המסיסים בשומן נאגרים בשומן הגוף, ממנו הגוף מתקשה להיפטר ולכן מקרי הרעלה בעקבות צריכה עודפת של ויטמינים מסיסים בשומן שכיחים יותר. למנת יתר של ויטמין זה או אחר השפעות ספציפיות והן כוללות לעיתים בחילות, שלשולים והקאות.


Article printed from פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה: http://www.diet.co.il

URL to article: http://www.diet.co.il/%d7%a7%d7%98%d7%92%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%94-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99%d7%aa/%d7%aa%d7%95%d7%a1%d7%a4%d7%99-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%9f-%d7%95%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%99-%d7%9e%d7%a8%d7%a4%d7%90/7096-%d7%97%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%95%d7%99%d7%98%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%9d

כל הזכויות שמורות ל © 2009 Diet.co.il.