- פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה - http://www.diet.co.il -

פירות: מזון מושלם

Posted By On 12 בפברואר 2012 @ 10:57 In אוכל בריא,חוות בריאות, ניקוי וצום,מאמרים נבחרים | Comments Disabled

פירות: מזון מושלם

בני האדם נמשכים באופן טבעי למזונות מתוקים. בסביבת חיינו (בטבע), הנטייה למתוק מובילה אותנו אל הפירות. המגוון הרחב של הפירות מספק לחושינו שפע של גירויים, החל מהטעם הייחודי של כל פרי, צורתו וצבעיו המושכים את העין והעונג המתמשך בזמן האכילה. כשרעבים באמת- פירות הם המזון המזין והמשביע ביותר שיש. הטעם והחיוניות של המרכיבים התזונתיים גורמים לסיפוק הצרכים השונים של הגוף, ולשביעות רצון של הנפש. האם יש מתכון המסוגל להתעלות על הטעם וההנאה שמשאיר אחריו פרי בשל כמו מנגו ? או כל פרי אחר.

פירות הם המזון העתיק והקדום ביותר שאנו מכירים. בהשוואה לדגנים, הקטניות ומוצרי החלב שבהם החלו להשתמש רק לפני 10,000 שנים. כל המחקרים האנתרופולוגים מצביעים על כך שמאז ומתמיד הפירות היוו את המרכיב העיקרי והחשוב ביותר בתזונת האדם.

למרות הערך התזונתי המושלם שבפירות, בתודעתם של אנשים רבים פירות עדיין מהווים רק "נשנוש" או קינוח. גם אם אותם אנשים מודעים לסגולות הבריאותיות שבפירות, הם ממעטים להשתמש בהם כמזון עיקר בתזונה. בשנים האחרונות, מתרבות העדויות לגבי חשיבות הפירות בתזונה, ואנשים רבים מנסים לבסס את תזונתם בעיקר על פירות. השינויים המדהימים שמתרחשים דומים להתעוררות מחלום. אותם אנשים משתחררים מהעייפות המתמדת שסחבו איתם לאורך החיים. הם מגלים עולם חדש לגמרי של טעמים ונינוחות בעקבות הניקוי וההתחדשות של חושי הטעם והריח. המחשבה נשמרת צלולה ונינוחה, ורמת האנרגיה נשארת יציבה לאורך היום כולו.

ברפואה הקונבנציונאלית מייחסים לפירות לא מעט היבטים שליליים. בעיקר מדגישים את התנודות החדות ברמות הסוכר בדם שנגרמות בעקבות אכילת פירות מתוקים. יש לרדת אל מקור הבעיה בכדי למצוא את האמת. המקור לתנודות החדות, נמצא בשומנים שבדם.

פירות הם המקור הטוב ביותר שקיים לסוכר טבעי שהגוף יכול להשתמש ליצירת אנרגיה. הם דורשים עיכול קל וקצר, שבו הסוכר נספג במהירות בדם ליצירת אנרגיה. פירות הם המזון העשיר ביותר בטבע בויטמינים, ובנוגדי חמצן המוכרים למדע ורבים נוספים שטרם נתגלו. הפירות מעוכלים למחצה, דרוש להם מאמץ מזערי לעיכולם. הם המזון השלם הקל ביותר לעיכול שקיים. תזונה המבוססת בעיקר על פירות שומרת על מערכת העיכול מפני שחיקה ומאמץ יתר. פירות הם המזון המייצר תגובה כימית בסיסית בגוף יותר מכל מזון אחר. גם פירות חמוצים כמו תפוזים, מייצרים תגובה בסיסית בגוף לאחר עיכולם. לעומת בשר, דגים, דגנים וקטניות היוצרים חומציות. פירות מכילים למעלה מ-90% נוזלים מטוהרים. תזונה המבוססת בעיקר על פירות תספק לגוף את כל המים שהוא צריך בצורתם המטוהרת ביותר. אכילת פירות אינה מצריכה מאמץ מיוחד או הכנה מראש. אכילתם פשוטה ואפשרית בכל מצב. פירות מכילים סיבים תזונתיים החיוניים לעיכול אופטימאלי.

מחקרים רבים הוכיחו, שככל שאנשים צורכים יותר פירות חיים בתזונתם, הם חיים יותר וסובלים פחות ממחלות וסיבוכים.

אכילת פירות לפני הארוחות

ארוחת פירות מהווה ארוחה מזינה ומשביעה. הוספת פירות לסוגי מזון אחרים, תמיד תגרור להפרעות עיכול. הפירות מכילים בעיקר סוכרים פשוטים שאינם זקוקים לעיכול ולשהות כלשהי בקיבה. הסוכרים נספגים מייד בדם, ומייצרים אנרגיה זמינה לגוף. לעומתם, מזון עשיר בשומן, חלבון ועמיל זקוק לעיכול ארוך ומורכב. מסיבה זו, אנשים רבים האוכלים פירות לאחר הארוחה סובלים מהפרעות עיכול. הסוכר מתעכב בקיבה שלא לצורך, ומייד מתחיל תהליך של תסיסה וריקבון. "אלרגיות" רבות לפירות נעלמו כשאנשים החלו לצרוך את אותם פירות לפני הארוחה ולא לאחריה. אנשים רבים שהפנימו את ההמלצה ואכלו פירות לארוחת בוקר, סבלו גם כן מהפרעות בעיכול. הסיבה לכך שוב נעוצה בארוחה הקודמת ולא בפירות עצמם. ארוחת ערב כבדה ומורכבת סמוך לשינה, תישאר בקיבה לזמן ארוך במיוחד. מסיבה זו, כדאי להמתין בבוקר עד ל"התרוקנות" הקיבה לפני שמכניסים מזון נוסף לגוף. כשרוצים לאכול ארוחת פירות, מומלץ לאכול פרי מסוג אחד בכמות הרצויה . פירות מתוקים בשילוב עם פירות חמוצים ייצור תסיסה והפרעות עיכול מיותרות. אכלו פירות מתוקים בארוחה אחת, ופירות חמוצים בארוחה נפרדת. אבטיחים ומלונים אכלו כל אחד לחוד. אנשים רבים אינם מרגישים שביעות רצון לאחר ארוחת בוקר המורכבת מפירות בלבד. הסיבה היא לא באיכות הירודה של הפירות, אלא בכמויות הנאכלות. פירות אינם מזון עתיר קלוריות, ובכדי לספק לגוף אנרגיה מספקת יש לאכול כמות גדולה יותר של פירות בארוחה אחת. במקום לאכול חתיכת מלון, אכלו מלון שלם. נסו לאכול שישה מנגו או שישה אפרסקים בארוחה אחת, ובדקו את שביעות רצונכם לאחר מכן.

גם אנשים שבוחרים להמשיך בתזונתם הרגילה, וברצונם להכניס יותר פירות לתזונתם יכולים לעשות זאת בקלות. הם אינם צריכים להסתבך בחוקים רבים ומסובכים. הכלל היחידי שצריך לזכור הוא לאכול את הפרי לפני הארוחה. לאחר שאכלתם את הכמות הרצויה של פירות, המתינו 5-10 דקות ואכלו כל מזון אחר הראוי לטעמכם. זוהי דרך פשוטה להכניס יותר פירות לתזונה, במקביל לשמירה על צירופי מזון נכונים שיאפשרו עיכול יעיל ללא הפרעות של תסיסה וריקבון. אפשר באותה הדרך לאכול סוגים שונים של פירות בכדי להבטיח עיכול מיטבי. אכלו למשל את הכמות הרצויה של אבטיח עסיסי ומתוק, ואם לאחר מכן חשקה נפשכם בפרי אחר, אכלו ממנו עד שתשבעו. הרעיון הוא לאכול בנפרד, בכל ארוחה פרי אחד.

פירות ופעילות גופנית

פירות הם מזון אידיאלי לפעילות גופנית. התכולה הגבוהה שלהם במים מטוהרים מצננת את הגוף. הסוכרים הטבעיים והפשוטים נספגים במהירות בגוף, ומייצרים אנרגיה זמינה.

פעילות גופנית קבועה משפרת את רגישות האינסולין, האחראי להזרים סוכר לתאי הגוף. במלים אחרות, אימון קבוע ישפר במידה ניכרת את ספיגת הסוכר שבפירות, ואתם תפסיקו לחוות תנודות לא יציבות ברמות הסכם בדם.

פירות מתוקים מידי ?

המקור הזמין והאיכותי ביותר לאנרגיה, הם סוכרים טבעיים. כשאוכלים מזון עשיר בפחמימות מורכבות (עמילני), אנזימי העיכול צריכים לפרק את העמילן לסוכרים פשוטים (גלוקוז, פרוקטוז). כשאוכלים פירות, הסוכרים הפשוטים נספגים מייד בדם, בתהליך עיכול מזערי. אכילת כמות קטנה מידי של פירות מתוקים (סוכרים פשוטים) ומעט מידי פחמימות מורכבות (עמילן) מידי יום, תגרור אכילת כמויות גדולות מידי של חלבון ושומנים. תזונה שמבוססת על כמויות גדולות מידי של חלבון גורמת לבעיות רפואיות רבות. כך גם דיאטה שמבוססת על צריכת אחוז גבוה של שומן. הכמות המומלצת של שומן היא בין 10-15% מסך הקלוריות היומית. כל כמות גדולה יותר היא מיותרת ועלולה לגרום להפרעות שונות.

תופעה נפוצה היא אנשים שבאמת משתדלים לעשות שינוי ולצרוך מזון חי וטבעי, ולמרות זאת ממשיכים לסבול ממצב בריאותי משובש. הסיבה העיקרית לכך היא שבדרך כלל אותם אנשים אוכלים כמויות גדולות מידי של שומן בכדי לפצות על השינוי המבורך שעשו. הם צורכים כמויות מוגזמות של טחינה (חמאת שומשום), חמאת אגוזים וגרעינים שונים, שמנים מזוקקים, אבוקדו, קרקרים מפשתן ועוד… אותם אנשים הצורכים מוצרים אלו באופן קבוע, צורכים בין 50-70% שומן מסך הכמות הקלורית היומית. כמויות אדירות אלו של שומן גורמות להרס ולפגיעה מתמשכת בבריאות ולתפקוד לקוי בחיי היום יום. מסיבה זו אנשים רבים נכשלים במעבר לתזונה טבעית, הם אינם שבעי רצון מהשינוי והם חוזרים לתזונה הלקויה עוד יותר שמבוססת על מזון מבושל ומעובד.

כשצורכים כמויות כאלו של שומן, אכילת פירות מתוקים הופכת לנטל ולמעמסה. הפירות הם אותם פירות טהורים ומזינים. הבעיה היא ברמות הגבוהות של השומן בדם הגורמות להפחתת רגישות האינסולין (האחראי להעביר את סוכר הפירות וסוכר בכלל לתאים), מה שמתבטא בהעלאת רמת הסוכר בדם באופן קיצוני, ולאחר מכן לירידה קיצונית ולתחושת עייפות. זוהי הסיבה העיקרית והמשמעותית ביותר לכך שאנשים רבים מתקשים לאכול פירות, והם חווים תנודות קיצוניות ברמות הסוכר בדם. הפירות אינם אשמים, הם רק משקפים את המצב הלקוי.

כשמפנימים שהמקור האיכותי ביותר לאנרגיה פיסיולוגית הוא הסוכר הטבעי, ההנחה שהפירות "מתוקים מידי" נחשפת במערומיה. הדרך היחידה שניתן להגזים בה בצריכת הסוכר תהיה אכילת יתר. פירות עשירים בנוזלים ובסיבים, תכונות ההופכות אותם לממלאים ומשביעים. אכילת יתר של פירות .נובעת בעיקר ממצב מנטאלי ונפשי לא מאוזן, ולמרות הנזק הטמון בה, היא עדיפה על אכילת יתר של מזון מעובד ועתיר רעלים.

פירות והשיניים שלך

מיתוס נוסף הוא הנזק שמייחסים לסוכר הפירות בבריאות השיניים. השילוב הטבעי של סוכר, סיבים ונוזלים מנקה ושוטף את הפה. אכילת פירות שלמים וטריים, מונעת הסוכר להיתקע ולהצטבר בשיניים. הנוזלים והסיבים שוטפים את הפה ביסודיות ומנקים הצטברויות של שאריות מזון וסוכר בשיניים.

הנזק הטמון בסוכר פירות מתבטא כשאוכלים את הפירות במצב יבש או בצורת מיץ. פירות יבשים אינם מכילים נוזלים שישטפו את הפה, והסוכר נדבק בשיניים וגורם לנזק. גם מערכת שיניים בריאה במיוחד, תינזק במידה ניכרת בעקבות צריכה קבועה ומתמשכת של פירות יבשים. מיץ פירות אמנם עשיר בנוזלים, אך הסיבים שבו הוסרו. הנוזל בעיקרו מורכב מסוכר וחומצות. המחסור בסיבים אינו מאפשר ניקוי יעיל של השיניים. החומצות והסוכר מתערבבים בפה וגורמים לנזק. פירות חמוצים בכמויות גדולות עלולות לגרום לפגיעה בשכבות השן. מומלץ תמיד לשטוף את הפה במים מייד לאחר אכילתם.

סוכר פירות ומינרלים

הפירות שמגדלים בחקלאות המודרנית מתוקים בהרבה בהשוואה לאותם פירות שגידלו לפני 50-100 שנה. האדם בחר את הזנים הטעימים (המתוקים) והאיכותיים ביותר, ושימר אותם לאורך השנים. אותם זנים מכילים כמות גדולה יותר של סוכר ופחות מינרלים. ככל שכמות הסוכר גדולה יותר, כך כמות המינרלים פחותה יותר. מסיבה זו, חשוב מאוד לצרוך גם כמויות סבירות של ירקות העשירים יותר במינרלים מאשר בסוכרים. אדם המבסס את תזונתו על פירות וירקות טריים לעולם לא יסבול מבעיות שיניים, קנדידה ובעיות עיכול, לחץ דם, מחלות לב, סרטן ומחלות אחרות. הסיבה העיקרית לכל המחלות הללו היא הצטברות רעלים ומחסורים רבים בגוף, פועל יוצא של תזונה לא טבעית.

ארוחת פירות מזינה ומשביעה ?

אני תמיד ממליץ לאנשים לאכול רק פירות לארוחת בוקר. ארוחת בוקר קלה, מזינה ומשביעה. רוב האנשים מתקשים להבין מהי ארוחת פירות וכעבור שעה הם שוב רעבים. הם מייד טוענים שפירות לא מספקים אותם, ושאין בהם מספיק אנרגיה. ההיפך הוא הנכון. פירות עשירים באנרגיה האיכותית ביותר (סוכר פירות) הנספג במהירות בדם ומספק אנרגיה לכל חלקי הגוף. פירות עשירים בסיבים ובנוזלים התורמים לתחושת שובע לאורך זמן. פירות עשירים בויטמינים ומינרלים החיוניים לכל תפקודי הגוף. פירות אינם עתירי קלוריות כמו מזון עשיר בשומנים. אותם אנשים שאכלו במשך שנים מזון עתיר בשומן ובחלבון לארוחת בוקר, אינם מצפים שביום אחד הגוף יתרגל לשינוי קיצוני כל כך. ארוחת בוקר בתזונה המודרנית מכילה בממוצע 700-1000 קלוריות. פרי ממוצע מכיל בין 50-100 קלוריות. אותם אנשים אוכלים חתיכת פרי או שתיים, ולאחר מכן הם מופתעים כשהם רעבים כל כך מהר. הפיתרון הוא פשוט וקל, יש לאכול כמויות גדולות בהרבה של פירות. במקום לאכול חתיכת מלון או תפוז אחד לארוחת בוקר, אפשר לאכול מלון שלם או 6 בננות בארוחה אחת, או כל פרי אחר בכמות סבירה. זוהי ארוחת פירות מושלמת שתספק אנרגיה ותחושת שובע לאורך זמן.

הפירות יעילים מאוד לאנשים הסובלים מעייפות הנובעת מרמת סוכר נמוכה בדם. אכילת מנה אחת של פרי תאזן את רמת הסוכר ותגרום לתחושת מלאות ושובע. זאת הסיבה לכך שאנשים מרגישים שבעי רצון כבר לאחר אכילת מנה קטנה של פירות. סיבה נוספת התורמת לכך היא סך כל המרכיבים התזונתיים המצויים בפירות השונים. האיזון במרכיבים התזונתיים שבפירות הוא הטוב ביותר לצרכים הפיסיולוגיים של הגוף. רוב המרכיבים בפירות זקוקים לעיכול מזערי והם נספגים מייד בדם ובתאי הגוף. (ויטמינים ומינרלים) הסיבים התזונתיים אינם מתעכלים בגוף והם אינם חומרים מזינים. למרות זאת, פעילותם חשובה מאוד לתהליך העיכול. הם סופחים ו"מטאטאים" את שאריות הפסולת במערכת העיכול.

כל שינוי הוא תהליך של למידה והתנסות. כשאדם בוחר לבסס את תזונתו על מזון חי וטבעי, נחוץ לו זמן להתנסות עם סוגי המזון השונים ועם הכמויות הדרושות לו. במשך הזמן לומדים להרגיש אילו כמויות מספיקות לארוחה אחת, שתשמור על תחושת שובע ואנרגיה זמינה לאורך זמן. הכמויות משתנות בהתאם לתנאים. כשהמצב המנטאלי-נפשי של האדם אינו מאוזן, הוא צורך כמויות גדולות יותר מאשר בדרך כלל. כשמזג האוויר קריר יותר, הגוף זקוק למעט יותר, וככל שהאדם מוציא יותר אנרגיה בעבודה או בפעילות גופנית, נחוצות לו כמויות גדולות יותר.

היופי וההנאה באכילת פירות זמינים לכל אדם ובכל עת. אכילת פירות כמקור עיקרי לאנרגיה, תשפר באופן משמעותי את רמת האנרגיה, את איכות החיים ואת המצב הבריאותי בשלמותו.

מדד (אינדקס) גליקמי

תזונאים רבים ממליצים לאכול מזון שהמדד הגליקמי שלו נמוך. הם טוענים שככל שהמדד גבוה יותר, כך התנודות ברמת הסוכר בדם יהיו קיצוניות יותר. הדעות על כך חלוקות, ומלבד זאת ישנם עוד גורמים רבים שמשפיעים על לחץ הדם. בדיקות רבות שבוצעו הוכיחו שהמדד הגליקמי אינו גורם בעל השפעה על רמות הגלוקוזה, הכולסטרול ועל רמות האינסולין. הסיבים במזון מווסתים את ספיגת הסוכר בדם, ושומרים על איזון. השפעתם של הסיבים משמעותית יותר לעומת הניקוד הגליקמי ביכולתם להשפיע על רמות הסוכר בדם.

הוכחה לכך ניתן למצוא בתרבויות רבות בעולם, שמעולם לא חוו ולא שמעו על מחלת הסכרת, בזמן שתזונתם מבוססת על יותר מ-80% סוגי מזון שהניקוד הגליקמי שלו גבוה מאוד. (תפוחי אדמה, אורז…)

כל אותם אנשי רפואה הממליצים להגביל את צריכת הפירות והירקות בגלל "הניקוד הגבוה" במדד הגליקמי, או בגלל שהם מתוקים מידי, מאטים את תהליך ההתפתחות של אנשים רבים וגורמים להם להתרחק עוד יותר מהמזון הטבעי והמושלם שנועד להם. במקום זאת, הם ממליצים בחום על אכילת מוצרי בשר (מת), מוצרי חלב (מפוסטרים), ומזונות מבושלים ומעובדים רבים אחרים.

מזון חי וטבעי תמיד עדיף על מזון מבושל ומעובד,

ואין זה משנה אילו המצאות ומחקרים תמציא הרפואה בכדי להוכיח אחרת


Article printed from פורטל דיאטה | תזונה נכונה | כושר גופני והרזיה: http://www.diet.co.il

URL to article: http://www.diet.co.il/%d7%90%d7%95%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%a7%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90/%d7%97%d7%95%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%a0%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%99-%d7%95%d7%a6%d7%95%d7%9d/12079-%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%95%d7%a9%d7%9c%d7%9d

כל הזכויות שמורות ל © 2009 Diet.co.il.