איך לשמור על הבריאות בגיל הזהב:

סיגריות: מתי השאכטה האחרונה?

מאת: אורטל ברובין, מטפלת מוסמכת בתזונה ותוספי מזון, רפלקסולוגיה, פרחי באך, וארומתרפיה.

חודש ניסן פותח שנה חדשה וחג הפסח מזמין אותנו לעשות ניקיון. זהו זמן טוב להתחדשות  והזמן בה' הידיעה להתפטר מהרגלים רעים.

העישון תופס חלק נכבד מחייהם של ישראלים רבים. גיל העישון הולך ופוחת, אף על פי שהמודעות לנזקיו עולה ומתפתחת עם השנים.

לא עוד סיגריה: לצאת מהתמכרות

לא עוד סיגריה: לצאת מהתמכרות

למה כ"כ קשה להפסיק?
מבחינה פיזית, כדאי להבין כי מדובר בגמילה לכל דבר. גם אם אין תחושה של התמכרות.
החומר הכימי שממכר בסיגריה הוא הניקוטין. הוא נחשב לסם חזק. הניקוטין גורם לשיחרור של אדרנלין הגורם לעירנות, דופק מואץ ועלייה בלחץ הדם. הוא גם גורם לשיחרור של מולקולות דופמין במוח האחראיות על התרוממות הרוח והרגשה טובה. זוהי עוד סיבה טובה להתמכרות.

כמו בכל התמכרות, ישנם רצפטורים (קולטנים) בתאי הגוף שתפקידם לקלוט את הניקוטין. ככל שתכיפות העישון ומספר הסיגריות עולה, הרצפטורים רגישים פחות לניקוטין, ועל מנת להשיג את אותה תחושה מוכרת, יש להעלות את מספר הסיגריות. במקביל, הגוף ממשיך לייצר רצפטורים נוספים ה"רעבים" לניקוטין.

מבחינה נפשית, הסיגריה מהווה משחק כשמשעמם, דוחה ארוחה כשרעבים, מעסיקה את הפה, יכולה למסך את הבדידות ולחבר בין זרים.

מעשנים רבים מכירים את הסיטואציה בה הם מסבירים לסובבים אותם שהעישון שלהם תחת שליטתם המלאה והם יכולים להפסיק בכל רגע שייבחרו.

בסופו של דבר, כאשר מגיעה שעת השין ומנסים להפסיק, הדבר רחוק מלהיות קל. מעשנים רבים לא מבינים מדוע הם נכנסים למעגל קסמים של גמילה וחזרה.

אפשר אחרת?
כדאי לתכנן מראש כיצד לא ליפול לקושי שהגמילה מציבה. החלל שאותה מילאה הסיגריה חייב להתמלא במשהו אחר, תחליפי.

דוגמאות לתחליפים:
1. החזקת סיגריית דמה להעסקת הפה והיד כתחליף משחק.
2. הצטיידות בתפוחים, פירות יבשים או חטיפי אנרגיה למניעת אכילה משעמום ו"השמנת גמילה" המוכרת כל כך.
3. מעשנים רבים משתמשים בסיגרית בוקר כמקדם יציאות ואף סובלים מעצירות ללא הסיגריה.
הפיתרון: לאכול אוכל בריא וטוב. אוכל עשיר בסיבים תזונתיים ישמור על יציאות "טובות" גם ללא הסיגריה של הבוקר. ירקות ופירות בכל הצבעים: ירוק, כתום, אדום, סגול וצהוב יוכלו לספק מענה הולם ל"יציאה איכותית".

טבע הצבע, הכל על תזונה נכונה שופעת צבע
דיאטה בצבע:
שיטת האורה סומא נותנת כלים לאכילה נכונה וצבעונית.

אפשר גם להוסיף שימוש בתוסף חיצוני דוגמת סיבי פסיליום, שאינם גורמים להתמכרות., ומשמשים כמשלשלי נפח. יש לזכור שבהוספת סיבים לתזונה, חשוב מאוד להוסיף שתיית מים גבוהה מהרגיל, שכן צריכת סיבים ללא צריכת מים, אף תחמיר את ה"פקק".

4. פעילות גופנית אירובית הינה רעיון מצוין להגברת האדרנלין ואף תעזור בתהליך ניקוי הריאות.
למצוא מוטיבציה לעשות כושר, עכשיו זה קל
כמה דקות של הרפיה עם מתיחות לשיחרור מתחים
שופינג הוא הזדמנות נפלאה לכושר

עישון סיגריות מכלה ויטמינים
העישון גורם לשחיקה של ויטמינים ומינרלים בגוף. השלמתם תוכל להיעשות בשימוש קבוע בתוסף של קומפלקס ויטמיני B, שהם הנשחקים ביותר בעישון, או בשימוש קבוע בתוסף מולטי ויטמינים ומינרלים אשר יעזור להשלים את החסר. כיום קיימים בשוק תוספי מולטי ויטמינים ומינרלים בתוספת מועשרת של נוגדי חימצון הידועים בפעולתם כמעכבי הזדקנות ומונעי תחלואה בסרטן. הויטמין שנמצא בהתדלדלות הגבוהה ביותר במעשנים הינו ויטמין C.
רוצים לקרוא עוד על כיצד להשלים חסרים תזונתיים בעקבות עישון?

עישון מגיל צעיר
נתונים סטטיסטים מצביעים שגיל התחלת העישון הולך ופוחת עם השנים, וכיום ידוע על ילדים רבים בבית ספר יסודי המעשנים באופן קבוע סיגריות ונרגילה. איך זה קורה?
הורים ומבוגרים אחרים המעשנים בנוכחות הילדים חושפים אותם לעישון פסיבי בעל-כורחם. חשיפה לעשן הסיגריות בגיל צעיר מהווה סיכון לילדים, מכיוון שהדבר גורם לעלייה במספר שנות העישון (עישון מגיל צעיר מאוד).

תזונה נכונה חשובה גם לילדים, מהי פירמידת המזון המומלצת לילדים?
עישון פאסיבי או אקטיבי בקרב ילדים, גורם לעלייה בשכיחות עששת השיניים שעשויה לפגוע בשיניים הקבועות כבר משלב היווצרותן, דבר שקשה להתגבר עליו ויחליש את שיני הילד כבוגר. כמו כן העישון מעלה משמעותית את הסיכון שלהם ללקות באסטמה במקרה הקל יותר, או בסרטן מסוג לוקמיה, שנחשב לאחד מסוגי הסרטן הקשים ביותר.

עוד סיבות למה לא
מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי כל סיגריה מכילה כ- 4,000 סוגי כימיקלים, 350 חומרים רעילים, 43 מהם מסרטנים ובהם:- אצטון, ציאניד, נפטלין, DDT וחומרים רעילים רבים אחרים. כל אלו ואחרים, פועלים כגורמים המעודדים ייצור מוטציות מסרטנות. האברים הנוטים ביותר לסרטן במעשנים הינם אלו הבאים במגע עם עשן הסיגריות – השפתיים, הלוע, הוושט והריאות. אך לא רק הם. אחוז החולים בכל סוגי הסרטן, מחלות לב וכלי דם, גבוה בהרבה אצל מעשנים וכן במעשנים פסיביים מאשר באוכלוסייה.

העישון מכניס כמות גבוהה של פחמן חד חמצני (CO) לגוף וגורם לעקה חמצונית. כל תא ותא בגופנו זקוק לחמצן בכל עת לשם קיומו. ההמוגלובין הינו האחראי על הובלת החמצן (O2) לתאים ופינוי פחמן דו חמצני (CO2) מהם. החמצן והפחמן הדו חמצני נקשרים ומשתחררים מההמוגלובין בקלות. לעומת זאת הפחמן נקשר להמוגלובין באופן חזק בהרבה, לא משתחרר ממנו, ולא מאפשר קשירת והובלת חמצן לתאים. הדבר עשוי לגרום לנזק ואף הרס תאים.

לסיכום: רובו המכריע של המעשנים, יודע ומבין שהעישון מזיק להם, ובכל זאת מנגנון ההדחקה שפועל שעות נוספות, מאפשר גם לרופאים, פסיכולוגים ומטפלים רבים להמשיך לעשן, שהרי "לי זה לא יקרה"… ובכל זאת, העישון מזיק למעשן, לסובבים אותו ולאקולוגיה כולה.

תגובה אחת ל“סיגריות: מתי השאכטה האחרונה?”

  1. מאת ירון:

    תודה,חג שמח