פטריות? לא רק בסלט. על פטריית הקנדידה

קטגוריה ראשית > תזונה לריפוי טבעי

מאת: מערכת Diet

כאב ראש, שלשול, עצירות או ריח רע מהפה הם רק חלק קטן מהתסמינים שיכולים להיווצר כתוצאה מפטריית הקנדידה. אולם אין לקשר כל סימפטום לבעיה הבריאותית הזאת. ישנם הרבה חילוקי דעות והשערות על אותה פטריה הידועה לשימצה, ולכן אנשים רבים לא כל כך מבינים מהי אותה פטריה ולמה היא יכולה לגרום. אני אנסה לעשות קצת סדר בכל הבלגאן.

קנדידה - מהי אותה פטריה ולמה היא יכולה לגרום.

קנדידה - מהי אותה פטריה ולמה היא יכולה לגרום.

הקנדידה:
המחלה עצמה נקראת קאנדידיאזיס והיא נוצרת כתוצאה מאחת מיני סוגי פטריות מקבוצת השמרים. כן, בדיוק כמו השמרים שמשתמשים בהם להתפחת מוצרי מאפה. הקנדידה אינה מנת חלקן הבלעדית של נשים ובהחלט מופיעה גם בגברים חסונים. שמה המלא: קנדידה אלביקנס.

התנאים האופטימלים לגידולה הם לחות, חושך ומים. היא יודעת לשחרר למעלה מ – 90 סוגי רעלנים שונים (אופסס..).

הקנדידה חיה בשלום כחלק מהפלורה הטבעית של האדם ו"המהדרין" יגידו שהיא לא אמורה להימצא כלל בגופנו. החיידקים הידידותיים הנמצאים בפלורת המעי וכן תאים השייכים למערכת החיסונית, שומרים ומפקחים שלא תהיה התרבות יתר של סוגי הפטריות השונות בכלל, והקנדידה בפרט. היא יכולה להתפרץ בכל הגוף, אך במקום הראשון קנדידה תמצא במעיים. אצל נשים היא בוחרת בנרתיק.

10 סיבות הגורמות לקנדידה להתפשט:
1. אנטיביוטיקה – לקיחה של 8 שבועות ברציפות או 4 פעמים בשנה יכולים להביא לפגיעה בחיידקים הידידותיים בפלורת המעי והן במערכת החיסון.
2. תזונה עתירת סוכרים מזוקקים – מביאה מצע טוב להתרבות הפטרייה. היא חיה על סוכר.
3. אלרגיות שונות הגורמות להחלשות מערכת החיסון.
4. נטילת גלולות למניעת היריון. הגלולות מעלות את רמת האסטרוגן בדם. מינון נמוך של אסטרוגן מפחית את הסיכון לקנדידה.
5. סטרואידים או תרופות המכילות סטרואידים כמו תרופות לאסתמה, הגורמות לחולשת מערכת החיסון.
6. סטרס ומתח מחלישים את מערכת החיסון. נמצא כי אצל אנשים עם קנדידה, סטרס גורם להתרבות הפטרייה.
7. הריון, אשר מעלה את רמת האסטרוגן.
8. סוכרת, עקב עודף סוכר בדם.
9. תרופות שמדכאות מערכת חיסון כמו מטרוטקסאט וסטרואידים.
10. וירוסים שונים מחלישים את מערכת החיסון, כמו וירוסים ממשפחת ההרפסים: ציטומאגלו, אפשטיין בר וירוס המתפתח ממחלת הנשיקה ווירוסים נוספים.

גורמים אלה מביאים את הקנדידה לצאת מגבולותיה ולפלוש לאזורים אחרים בגוף, או לגוף כולו.

מה היא האוכלוסייה הפגיעה ביותר?
בעקרון הקנדידה יכולה לפגוע בכלל האוכלוסייה עקב החיים המודרניים המתועשים, רווי הסטרס (בית, ילדים, משכנתא ומה לא?) שמחלישים את מערכת החיסון. המזון עתיר הסוכר, המעובד והמתועש מוסיף לקנדידה הבטחה לחיים ארוכים.

מקרב האוכלוסייה פגיעים במיוחד:
1. נשים בגיל הפוריות – הסיבה לכך נעוצה כנראה בעובדה שהפטריה מתפתחת היטב בנוכחות אסטרוגן. הוכח, שנשים בגיל המעבר סובלות פחות מקנדידה, ואכן יש להם פחות אסטרוגן.למעשה, כל מחלה הקשורה בעלייה ברמת האסטרוגן, יכולה להיות מלווה בסימפטומים של קנדידה.
2. חשוב לבצע בדיקה לקנדידה לכל הנשים המגיעות לטיפול עקב בעיות פיריון. יתכן והיא מהווה חלק מהבעיה.
3. תינוקות, בני גיל הזהב, חוליי איידס, ואנשים שעוברים טיפולים כימותרפיים – המשותף להם: מערכת חיסון חלשה.

האם אני סובל/ת מקנדידה? לשאלון האבחון לזיהוי הקנדידה בגוף.

בשנים האחרונות אני ער לתופעה בה הקנדידיאזיס פוגע יותר ויותר באנשים הסובלים ממחלות כרוניות שונות. הקנדידה היא פטריה פיקחית, אשר יודעת למצוא יפה מאוד את עקב אכילס אצל כל אדם. דוגמא יפה לכך היא מחלת "תסמונת העייפות הכרונית". המחלה מתפרצת בדר"כ בעקבות דלקת וירלית או חיידקית שמחלישה את מערכת החיסון, ופטרית הקנדידה יכולה ללוות אותה ברקע ההתפרצות או להיות סימפטום הנלווה לה. לפעמים טיפול בקנדידה יחולל פלאים לשיפור המחלות הנ"ל ואף יעלים אותם.

לטיפול שלם בקנדידה וכדי לא להותיר לה סיכוי להתפתח בשנית, יש להקפיד על דיאטה מיוחדת לטיפול בקנדידה במשך חודשיים עד חצי שנה, מומלץ טיפול נטורופתי משלים בקנדידה בעזרת צמחי מרפא ותוספי מזון כחלק בלתי נפרד מהטיפול. בנוסף, לנשים כדאי לעיין במאמר טיפול בקנדידה ואגינלית.

לא ניתן להגיב למאמר זה.