תופעות לוואי של סטטינים להורדת כולסטרול

קטגוריה ראשית > טיפים > קטגוריה ראשית > תזונה נכונה

תרגום ועריכה: חן אדדי, B.Med.Lab.Sc, CI.H, מטפלת בתזונה וצמחים למודעות ואנרגיה

תרופות הסטטינים מיועדות לטיפול בהורדת כולסטרול ויתר שומנים בדם.

למרות שה- FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, סבור כי סטטינים בטוחים לשימוש המיועד להם, אין תרופה הבטוחה לחלוטין ללא תופעות לוואי.

כאבי שרירים הם חלק מתופעות הלוואי של הסטטינים.

כאבי שרירים הם חלק מתופעות הלוואי של הסטטינים.

ככל שהשימוש בתרופות סטטיניות הולך ועולה ואנשים נוטלים סטטינים לתקופות אשר באופן משמעותי ארוכות יותר מתקופות הניסוי אשר נדרשו לאישורן, מצטברות עדויות ומחקרים לתופעות הלוואי החמורות של  הסטטינים. שמות נפוצים של תרופות הסטטינים הם:

Fluvostatin : Lescol ; Lescol XL

Rosuvaststin : Lipitor

Plavastatin: Pravachol; Pravigard

Simvastatin: Zocor

Lovastatin : Mevacor

מאז שחברות התרופות המייצרות את הסטטינים נהיו מודעות למקרים של תופעות לוואי חמורות, נוספה אזהרה לפירסומי הסטטינים החדשים אשר לא הייתה קיימת קודם לכן. אזהרה זו אומרת: " יתכן כי כאבי שרירים או חולשה בלתי מוסברים הם סימן סביר לתופעת לוואי חמורה ועליך לדווח על כך מיידית לרופא המטפל".

מהן תופעות הלוואי של שימוש בסטטינים?
כאבי שרירים או שרירים מוחלשים הם שניים מתופעות הלוואי העיקריות לתרופות סטטיניות. למרות שכאבי שרירים או שרירים מוחלשים נשמעים כדבר רגיל בהחלט, כתוצאה מהאופן בו התרופות הסטטיניות פועלות על הגוף, הן מעוררות חשדות. תופעת לוואי נוספת הינה איבוד זיכרון.

כל מי שנוטל תרופות סטטיניות מכל סיבה שהיא חייב להיות מודע לתופעות הלוואי הללו ולתסמינים. הממסד הרפואי ממליץ לכל מי שחושד כי הוא סובל מתופעות לוואי אפשריות של הסטטין, להוועץ עם הרופא.

1. כאבי שרירים Rhabdomyolysis
תופעות לוואי של סטטינים הם בין השאר כאבי שרירים. אנשים חווים כאב בכתפיים, בלסת או כאבים ברגליים. כאבי השרירים נובעים מפירוק רקמות שנובע מפירוק הסטטינים. כאשר רקמות השריר מתפרקות, הגוף חייב לסלק את חומרי הפסולת העודפים. מוצרי פסולת יכולים ליצור עומס על הכליות ולגרום לבעיות חמורות יותר.

Rhabdomyolysis הוא המינוח הרפואי לתאר תופעה של יציאת סיבי שריר אל זרם הדם. תופעה נוספת שיכולה להגרם היא שתן אדום כהה או שתן בצבע קולה.

חוקרים מעריכים כי בין 1% ל5% של המשתמשים בסטטינים יחוו כאבי שרירים שיופסקו לאחר הפסקת השימוש בתרופות אלה.

2. נוירופתיה:
נוירופתיה פירושה תקלה של מע' העצבים ההקפית המתרחשת ללא דלקת.נוירופתיה מתרחשת בשל גורמים כמו פגיעה בעצבים ע"י תאונות או מחלות שונו כמו סוכרת ומחלות כליה. הופעתם של חומרים רעילים בגוף, היא דרך נוספת בהם הנוירופתיה יכולה להתרחש.

שימוש בתרופות הסטטינים יכול להפריע לתיפקוד של מע' העצבים ההקפית. הצטברות של סטטינים בגוף יכולה לגרום לנוירופתיה אצל אנשים מסויימים. חולשת שרירים יכולה להיות תסמין של נוירופתיה.

חוקרים מעריכים שאחד מתוך עשרה אנשים שלוקחים סטטינים יחוו צורה קלה של נוירופתיה: עייפות, קושי בהליכה, קוצר נשימה או קושי לקום מהמיטה.

3. אובדן זיכרון:
בסקירה שיטתית של מקרים שדווחו ל – FDA,  מחקרים שנעשו אודות סטטינים, נחקרים מסוימים דיווחו על חוסר יכולת להתרכז, נחקרים אחרים דיווחו על שינויים במצב הרוח ושינויים התנהגותיים אחרים.

איבוד זיכרון יכול להיות קיצוני עד כדי שיכחה שנמשך 6-12 שבועות. הם התרחשו כ – 60 ימים לאחר נטילת הסטטינים. למרבה המזל, רוב האנשים חזרו למצב נורמלי לאחר הפסקת התרופות.

כיצד מונעים תופעות לוואי של סטטינים? על שימוש בסטטינים והתוסף Q10.

 

 

לא ניתן להגיב למאמר זה.